Fråga!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Jonas_ skrev:
Varför är ridsporten så stor i Sverige? Hästar är ju kraftfulla livsfarliga djur! :) 

Dom flesta jag känner som har ormar hemma har en passion för det, så även jag. Även om jag inte har någon giftorm så finns alla våra ormar i ett separat rum. 

Tyvärr finns det även en liten liten grupp som har giftormar för att "det är häftigt" eller nåt sånt, även om dom är få är dom skadliga för alla seriösa giftormshållare i landet.. och alla oss andra för den delen. 

Jag vågar säga att många i våran hobby har bra mycket mer koll på vad vi sysslar med än många andra hobbys, folk som hållt på i många år är oftast väldigt duktiga och seriösa med vad dom håller på med. Olyckor kan alltid hända, även varje gång du kliver utanför dörren :) 


 
Jag kanske inte har och göra på denna tråden då jag varken har/har haft giftormar eller ogiftiga ormar men jag håller med om att dom i våran hobby vet mer om vad dom gör än i andra hobbys. Många tror t.ex att katter, hundar osv är skapta för att hålla männisor sällskap, men i själva verket är det rovdjur.

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Jag har enbart "haft" ormar vid två tillfällen. Första gången var en sommar typ 2014 som jag hittade en snok i växthuset så vi fångade den i en petbox och tittade på den i någon timme och sedan släppte vi ut den i en damm en bit ifrån växthuset. Andra tillfället var igår som mina släktingar hittade en liten esping (huggorms-unge) på vägen, jag fick lite hjälp av min mosters man att få upp den på en spade och lägga den i en petbox, även denna gång hade jag den och tittade på den i någon timme och sen tog jag en långpromenad till en sjö ca 3 km bort och släppte ut den. Men huggormen (som var giftig) var framme mycke mer än snoken (även om huggormen låg och gömde sig den första kvarten). Men jag kan ha helt fel då jag bara tittade på dom i ca en timme.

Medlem i SkHF
365
436
AlexGustavsson:
likesmile skrev:

ok men vad gör man med dem? eftersom man måste ha ett separat rum till dem och man inte direkt kan hantera dem som en pyton eller boa så gör det att man inte ser eller kommer i kontakt med dem så mycket.  P.S Tack för att ni inte typ hänger mig på torget för att jag undrar


Man bör egentligen hantera låt säga en pytonorm lika mycket som du hanterar en skallerorm! Alla ormar när bäst av att vara ifred! 

478
592
Rottenroth:

KANDARBA skrev:
Jag har vänner som har gift ormar och när man är där så är giftormarna mer framme än dom ogiftiga. 
Så jag har uppfattat det som att ligger mer framme och är även aktiva. Med andra ord så ser du din orm mer.

men jag kan även haft tur att sett dom mer bara också.  



Det där är beroende på art och individ. Mina gömmer sig mest eftersom jag ger mycket gömställen åt alla.


417
249
KANDARBA:
Rottenroth skrev:



 

Det där är beroende på art och individ. Mina gömmer sig mest eftersom jag ger mycket gömställen åt alla.



Okej då vet jag ^^

Medlem i SHF
4003
5038
Jonas_:

AlexGustavsson skrev:


Man bör egentligen hantera låt säga en pytonorm lika mycket som du hanterar en skallerorm! Alla ormar när bäst av att vara ifred! 


Mycket bra poäng! Många som missar detta när dom köper en orm. Ormar fungerar klart bättre när dom lämnas mycket ifred, giftiga som ogiftiga! :)


478
592
Rottenroth:

Kommer ju alltid till en punkt där man måste plocka ut dem också, men det anser jag bara legitimt under städning, flytt, separering och hälsokoll.

 

Annars ska man likt andra ormar inte sitta och titta tv med dem eller plocka ut dagligen. Det mår inget djur bra av.


70
29
tobiias:
vill man få en orm lite tamare så kan det räcka med att man klappar den lite i terrariet nån gång ibland bara, så den får vänja sig med dig. att plocka ut den är inget som behövs skulle jag säga

478
592
Rottenroth:

tobiias skrev:
vill man få en orm lite tamare så kan det räcka med att man klappar den lite i terrariet nån gång ibland bara, så den får vänja sig med dig. att plocka ut den är inget som behövs skulle jag säga



Håller inte med dig på den biten, vill man ha sina ormar lugnare så är absolut hantera det som behövs.

Men man ska inte göra det varje dag bara för att man kan, man kan göra det under hälskoller, flytt, separering osv.


Men det är en annan topic så kommer inte gå in mer på den.


70
29
tobiias:
Rottenroth skrev:



Håller inte med dig på den biten, vill man ha sina ormar lugnare så är absolut hantera det som behövs.

 

Men man ska inte göra det varje dag bara för att man kan, man kan göra det under hälskoller, flytt, separering osv.


Men det är en annan topic så kommer inte gå in mer på den.



kan ju beropå vilken orm det är ,, men har en arg nät som jag inte skulle vilja plocka ut för att få tam,och tror det blir mindre stress för ormen med om den får vara kvar i terrariet.....    men alla gör ju såklart vad de anser vara det bästa för sina djur =)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild