Foder till en Phidippus regius

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

1
0
annen88:
Hej! Vi är nybörjare, så ursäkta om det här är en dum fråga.

Vi har en L5 jumping spider och har lite problem med maten till henne. Vi köpte en kultur med vinglösa bananflugor, men de små flygorna klättrar väldigt snabbt ut genom ventilationshålen på terrariet. Hon är intresserad av dem, men så fort de dör verkar hon tappa intresset, vilket ju är förståeligt.

Vi brukar ställa en liten genomskinlig skål, cirka 3 cm i diameter, på en av platåerna där hon brukar sitta. Det fungerar bra och hon verkar inte vara rädd för skålen. Jag har sett att många använder magnetiska matskålar, men eftersom vår skål redan fungerar känns det som att det skulle vara ännu svårare för henne att komma åt maten om den satt fast.

Problemet är att bananflugekulturen verkar ha dött ut. Många är redan döda och de som vi släpper ut i skålen eller häller ut i skålen verkar dö nästan direkt. Orimligt att släppa ut dom på botten för dom hinner hon inte se innan dom tagit sig ut.

Dessutom är bananflugorna ungefär lika små som hennes ögon, så jag undrar om de kanske helt enkelt är för små som bytesdjur för henne? Jag är dock osäker på hur stora byten en L5 bör ha.

Vi fick omedvetet in en husfluga i terrariet, och då sprang hon direkt efter den och dödade den. Så hon verkar definitivt föredra större och mer rörliga byten.

Finns det något annat lämpligt vi kan ge henne? Till exempel:
• små husflugor, om man kan köpa sådana?
• maggot?
• minimjölmaskar?
• hoppstjärtar?
• något annat lämpligt byte?

Och hur gör ni andra med maten till era jumping spiders i den här storleken? Vi tar gärna emot tips! ????️
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild