Är detta Achatina reticulata?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

417
249
KANDARBA:
Mollybusk skrev:
Har bytt underlaget och tvättat dom och hittar inte längre några kryp :D tack för hjälpen! :)
Apropå snäcka, ingen som har en/två Achatina albino till salu i närheten av Jämtland? ;D


Köp och sälj sidan fungerar rätt bra. Prova där istället. 

Men nu är det så att detta är ryggradslöst djur och då får du även lov att skicka detta över hela landet. Även ifrån utlandet.  


2048
773
psyjoh:
McPede skrev:


Kolonidjur? Utveckla gärna. 

Just ja, jag älskar källhänvisning så länka gärna :)


Ibland räcker det med en själv som källa. Har man lång erfarenhet och studerat djuret ifråga så bör man ha lärt sig en hel del. 
Detta var nu ett generellt svar. 

Medlem i DHF
263
355
McPede:

psyjoh skrev:

Ibland räcker det med en själv som källa. Har man lång erfarenhet och studerat djuret ifråga så bör man ha lärt sig en hel del. 
Detta var nu ett generellt svar. 


Då jag själv har hållt och odlat snäckor sen jag gjorde min första import, tror det var runt år 2000, så har jag inte sett någon studie på att snäckor bör ha "sällskap" eller drar nytta av det.

Jag har testat att hålla snäckor i grupp och isolerade vid ett flertal gånger och min erfarenhet var att de som gick isolerade fick finare skal och blev inte sjuka så lätt som de som gick i grupp. Om det nu finns en studie på att man har påvisat att landlevande snäckor, som t.ex. Achatina/ Lissachatina/ Archachatina, drar fördel av att gå tillsammans, så är jag väldigt intresserad att veta mer.

Att de kan hittas i grupp i naturen beror på många andra faktorer, som t.ex. mikroklimat, föda och parning, det i sin tur betyder inte att de lever i grupp.

Sen är jag också väldigt intresserad av vad begreppet kolonidjur menas, då jag inte kan hitta någon lämplig beskrivning.

 


417
249
KANDARBA:
Hej kag skulle även tycka det vore intressant med någon som beskriver sniglar som koloni djur. Alt källa eller någon forskning om det.

Jag har själv sökt som en galning utan att finna någon mer än Smillas egna skrift angående sniglar där hon beskriver det. 

McPede säger det om att sniglarna som går ensamma får snyggare skal. 
Det har även jag sätt här. 
Min anledning till varför jag tror att sniglarna för bättre skal om dom går ensamma är att skalen inte skrapas mot varandra etc, än om dom i grupp. 
Det är min teori på det. Inga studier eller någon på det utan bara vad jag tror. Någon annan som sätt det? 

Medlem i SHF
241
342
Kakmonstret:
Sniglar har inget skal, snäckor har skal.


Men en del har nog lärt sig fel...


417
249
KANDARBA:
Okej är uppväxt med att dom kallas för sniglar oavsett med skal eller ej. Men så länge man kan göra sig förstådd är det bra ^^

Medlem i SHF
241
342
Kakmonstret:
Det är tvärtom: sniglar ingår i snäckor.

Alla sniglar är snäckor, men alla snäckor är inte sniglar.
sv.wikipedia.org/wiki/Sniglar

Medlem i SkHF
279
187
Smilla:

McPede skrev:


Kolonidjur? Utveckla gärna. 

Just ja, jag älskar källhänvisning så länka gärna :)



Halloj!

Som vanligt uppskattar jag dina frågor och funderngar. Frågeställningar ger upphov till nya synvinklar och synsätt vilket i sin tur leder till en bredare kunskap och utvecklad hobby. Jag anser mig absolut inte själv vara någon expert utan förmedlar bara vad jag själv har lärt mig från andra såväl som egna erfarenheter. Jag tror inte att någon någonsin blir fullärd, det finns alltid mer att lära. Som jag har fått lära mig det en gång i tiden innefattar begreppet "kolonidjur" djur som generellt lever i grupp men inte sammarbetar som en flock på ett eller flera plan. För att hårddra två exempel skulle jag vilja se hunden som ett flockdjur medans kaninen snarare skulle falla under begreppet kolonidjur.

Någon direkt och konkret källa på att snäckor verkligen är kolonidjur har jag inte för tillfället. Men om du har något konkret bevis på motsatsen, det vill säga att de lever och bör hållas solitärt så är det helt klart av intresse. Är absolut inte någon trångsynt extreminist. Det man först har lärt sig är inte alltid det rätta. Men enligt min erfarenhet är de snäckor som hålls i grupp mer aktiva, äter bättre och växer snabbare. Att de som hålls solitärt ibland får finare skal tror jag mestadels beror på att de inte skaver mot varandra alternativt tar upp kalcium från varandras skal. Jag har dock sällan haft problem med fula skal hos mina egna snäckor som hålls i grupper. Så jag skulle vilja hävda att skalkvaliteten hänger mycket på kost och miljö samt i vissa fall även bakomliggande genetik.

Jag tror alltså fortfarande att snäckor gynnas av att leva kolloniellt, men frågan är helt klart värd att diskuteras vidare, inget är skrivet i svart och vitt. Som du kanske ser är jag sällan inloggad här, Men jag diskuterar gärna saken över en kopp kaffe någon dag :)

 

 


Medlem i DHF
263
355
McPede:

Snabb länk:

what-when-how.com/animal-life/subclass-pulmonata/

Kvaliteten på skalet beror på många faktorer, t.ex. foder, substratets PH-värde, vilken form kalciumet är bundet m.m.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild