Hjälp; parning mjölksnok

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

4
0
Linaharaldsson:

Hej! 
Jag och min pappa tog över fyra st mjölksnokar för ett par månader sen pga förra ägaren hade tänkt köra över dem då hon inte ville ha kvar dem längre. De har bott tillsammans hela livet och enl ägaren har detta funkat bra så vi fortsatte med det.. 

Den enda infon vi har egentligen är att en är född 2006, de andra är något år yngre. Vi uppgraderade deras terrarium till ett större, de har mer gömställen och verkar komma bra överens. Ligger nästan alltid tillsammans i grottor eller 2 och 2. 

Igår hände det dock att två av ormarna parade sig. Det här var inte alls planen utan vi var tyvärr dumma och litade på ägaren att allt hade gått bra, inga parningar osv och med tanke på att hon är en gammal uppfödare tänkte vi att hon hade koll

Hur går man vidare nu? Vi vet ju tyvärr inte könet på de andra två ormarna som då inte parat sig och vi har ingen koll alls på hur äggkläckning osv funkar även hur det är med åldern på honan men även hanen då de är upp till åren nu. Orkar honan gå igenom att lägga ägg?

Förstår att det här verkar helt oansvarigt från vår sida men som sagt vi litade tyvärr blint på "uppfödaren" och med tanke på att vi nu haft de i dryga sex månader utan problem så antog vi väl då att alla var samma kön


682
355
Johnexotics:
Det är nog bäst ni håller alla separat om ni vill undvika fler ägg i framtiden. Blir det några ägg är det bara å plocka bort dom om ni inte vill har avkommor:)

4
0
Linaharaldsson:

Johnexotics skrev:
Det är nog bäst ni håller alla separat om ni vill undvika fler ägg i framtiden. Blir det några ägg är det bara å plocka bort dom om ni inte vill har avkommor:)


Har du någon koll hur riskerna ser ut med lägga ägg? Hon är ju dryga 15 år, är det något jag kan göra för att hjälpa henne så det inte blir för jobbigt? Eller är själva äggläggningen inget som är direkt riskfyllt? 


682
355
Johnexotics:
Linaharaldsson skrev:


 

Har du någon koll hur riskerna ser ut med lägga ägg? Hon är ju dryga 15 år, är det något jag kan göra för att hjälpa henne så det inte blir för jobbigt? Eller är själva äggläggningen inget som är direkt riskfyllt? 




Har inte jätte koll på ormar men äldre djur blir svårare är det för dom lägga ägg eller föda. Men tycker ni ska hålla dom ensamma då kan säkert vara farligt för äldre djur lägga ägg. 

239
232
Formula76:
Reptiler förökar sig hela livet ut. De ska inte föväxlas med oss däggdjur.
Och 15år är väl ingen ålderdom direkt?

4
0
Linaharaldsson:

Formula76 skrev:
Reptiler förökar sig hela livet ut. De ska inte föväxlas med oss däggdjur.
Och 15år är väl ingen ålderdom direkt?

Det jag har hittat när jag läst på om mjölksnok är att de blir runt 15-20 år så hon är ju upp mot åren nu isåfall


Medlem i SkHF
1009
1129
NellyNiklas:

Välkommen till forumet!

Kul att du bevittnat en parning! Det är ganska vanligt att plötsliga stora miljöombyten leder till parningar. Det är ett känt och väl använt knep i staterna. Om en orm inte verkar förtjust i parningen efter en tid så tar ägaren med den på en tur i bilen en halvtimme eller så och när den väl är tillbaka med sin tänkta partner så blir det ofta full show. 

Parningen i sig ger inga garantier på ägg dock. Jag håller dock med föregående talare att separera dem. Du kan möjligtvis ta dem till lämplig veterinär och få dem könsbestämda, alternativt kanske någon på forumet kan hjälpa dig. 

Om det mot förmodan blir ägg av det så är min högst personliga rekommendation att kassera äggen om ni är minsta lilla osäkra på om ni vill kläcka dem, husera och föda upp dem och sedan sälja dem. Finns det ingen eller en mycket lite marknad för dem så är risken stor att ni behöver husera dem på obestämd framtid.

Om ni verkligen vill prova på att kläcka dem, så rekommenderar jag i så fall att enbart ta en handfull av äggen, kanske 4-5st och lasera resten. 

Lycka till!

Mvh
Niklas


4
0
Linaharaldsson:
NellyNiklas skrev:
Välkommen till forumet!

Kul att du bevittnat en parning! Det är ganska vanligt att plötsliga stora miljöombyten leder till parningar. Det är ett känt och väl använt knep i staterna. Om en orm inte verkar förtjust i parningen efter en tid så tar ägaren med den på en tur i bilen en halvtimme eller så och när den väl är tillbaka med sin tänkta partner så blir det ofta full show. 

Parningen i sig ger inga garantier på ägg dock. Jag håller dock med föregående talare att separera dem. Du kan möjligtvis ta dem till lämplig veterinär och få dem könsbestämda, alternativt kanske någon på forumet kan hjälpa dig. 

Om det mot förmodan blir ägg av det så är min högst personliga rekommendation att kassera äggen om ni är minsta lilla osäkra på om ni vill kläcka dem, husera och föda upp dem och sedan sälja dem. Finns det ingen eller en mycket lite marknad för dem så är risken stor att ni behöver husera dem på obestämd framtid.

Om ni verkligen vill prova på att kläcka dem, så rekommenderar jag i så fall att enbart ta en handfull av äggen, kanske 4-5st och lasera resten. 

Lycka till!

Mvh
Niklas



Hej, tusen tack för ditt svar! 
Om vi skulle könsbestämma de hos veterinär och det visar sig att det är tex tre hanar och en hona eller två av vardera kön, är det fritt fram att bara splittra dem eller kan det på något sätt orsaka osämja i "flocken" så de "bråkar" ? Är själv bara insatt i gnagare och kaniner och där är ihopsättningar och förändringar i dynamiken otroligt känsligt men ormar så som jag förstått hålls sällan tillsammans och enda anledningen till att dessa bor tillsammans är för att de alltid har gjort det. 

Hade absolut varit intressant att se kläckning men båda saknar alldeles för lite kunskap och har varken tid eller plats för ormbebisar så det blir inget av det. En dum fråga då kanske men finns det något "rätt" sätt att kassera äggen? Tar man sönder de bara eller behöver de frysas eller något annat innan? Som sagt detta är ju helt nytt för mig så blev så chockad bara när de parade sig från ingenstans (': 


Medlem i SkHF
1009
1129
NellyNiklas:
Linaharaldsson skrev:


Hej, tusen tack för ditt svar! 
Om vi skulle könsbestämma de hos veterinär och det visar sig att det är tex tre hanar och en hona eller två av vardera kön, är det fritt fram att bara splittra dem eller kan det på något sätt orsaka osämja i "flocken" så de "bråkar" ? Är själv bara insatt i gnagare och kaniner och där är ihopsättningar och förändringar i dynamiken otroligt känsligt men ormar så som jag förstått hålls sällan tillsammans och enda anledningen till att dessa bor tillsammans är för att de alltid har gjort det. 

Hade absolut varit intressant att se kläckning men båda saknar alldeles för lite kunskap och har varken tid eller plats för ormbebisar så det blir inget av det. En dum fråga då kanske men finns det något "rätt" sätt att kassera äggen? Tar man sönder de bara eller behöver de frysas eller något annat innan? Som sagt detta är ju helt nytt för mig så blev så chockad bara när de parade sig från ingenstans (': 



Separerar du dem till varsitt terrarie så blir det ingen osämja. Majoriteten av reptiler är hyfsat solitära djur utanför perioder så som parningar, övervintring eller liknande. Utanför dessa perioder är det troligtvis snarare en acceptans av varandra i varandras omedelbara närhet än att de är aktivt dragna till varandra. Så jag tror det är lugnt att dela upp dem i sina egna terrarium. Det i sin tur är också mer gynnsamt om det i framtiden blir aktuellt med försök till ägg och kläckning av dessa. Det är lättare att bedöma parningsbeteende när de är separerade och agera där efter än att det plötsligt händer och stress infinner sig i att försöka förbereda.

Mvh
Niklas

1677
787
fluffis:
Grattis till de nya ormarna. Det känns bra i själen att det finns folk som är villiga att ta emot omplaceringar, även om det gäller äldre djur :)

Det finns alltid en viss risk med äggläggning oavsett ålder men jag tycker inte att ni ska oroa er över det. Gjort är gjort.

Däremot så kan snokar vara snabba på att para om sig snabbt efter äggläggning och det tär på dem, så att låta den eventuellt dräktiga honan bo själv från och med nu och få lite lugn och ro är en bra idé tycker jag.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild