Undernärd Kungspyton - Hjälp

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

1
0
Indisnake:

Hej!

Jag köpte en Kungspyton i fredags 10/4 av någon som inte har tagit hand om den.

Ormen är 1,5 - 2 år gammal (papper fanns tyvärr inte) och den väger endast 225g och har en längd på 55cm. Den var ganska uttorkad, miljön i terrariet var ursel. Låg temp och fuktighet.

Jag var egentligen ute efter en hälsosam orm med papper och allt men när jag åkte och tittade på denna ormen så kände jag att jag behövde rescuea den direkt. Personen hade även sagt att han hade haft en annan som hade dött, inte konstigt med tanke på förhållandena.

Jag fick terrariet också, en Exo terra på 90x45x60:

www.akvariumkungen.se/reptil/exo-terra-tall-terrarium-large-90x45x60cm.html

Följde med en armatur som jag satt på baksidan av den och en Exo terra reptile dome med värmelampa som jag har bytt ut till keramisk så att den kan gå även under natten. Den är placerad vänstar fram där värmsidan är och det ena gömställen är. Tempen är upp till 26 grader på varm sidan, jag behöver få upp det lite till. Tips?

Inuti gömställe är det lite värmare. Jag har täckt med plast på resterande delar av metallnätet för att bibehålla fukt som är på 70% nu. Substratet är en blandning av Exo terra plantation soil och coco husk med lite forest bark ovanpå. Kan bifoga bilder senare.

Tanken är nu att låta ormen vänja sig vid sitt nya upplägg och börja mata henne 1 gång i veckan. Jag fick 5 st 15g möss med. Hon åt tydligen förrförra helgen, jag är dock skeptisk.

Jag är tacksam för all hjälp jag kan få. Jag har gjort mitt absolut bästa hittills men det finns säkert något jag kan förbättra.

Hälsar och tackar på förhand

Indisnake

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild