Byggtråd: ”Outback Australia”

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

Medlem i SkHF
1249
1456
NellyNiklas:
Förra årets Hamm-resa i september resulterade i 0.3 Heteronotia binoei. En väldigt festlig lite gecko med stor personlighet. Inledningsvis har de alla huserat i ett ExoTerra 30x30x30 men har nu börjat växa ur det. I samband med att mina 2 strumpebandssnokar hittade ett nytt hem har jag nu fått ett ReptiZoo 90x45x30 som står tomt. Perfekt för 3 små gecko!

Heteoronotia är en väldigt utbredd art som täcker in den större delen av Australien, från norr till söder, väst till öst. Endast de södra delarna av staterna NSW och Victoria verkar inte ha dem.

1011297_dqtbotfpxgxeoocrjqwp.jpg

1011297_snmhnzfnopnnvubrwzrg.jpg

Detta bygget blir ganska generiskt, med stenar, både artificiella och riktiga, trädrötter och någon grästuva. 

Mvh
Niklas

44
29
Peaceful:
Kul! 
Ska bli spännande att följa.

Medlem i SkHF
1249
1456
NellyNiklas:
Laborerat lite med artificiella och riktiga stenar, trädrötter, grenar och gräs. Har skapat en någorlunda bra bild på hur jag vill ha det. Jag tror starkt på små och stora gömslen i och ovan jord samt visuella hinder, på både varma och kalla sidan. Ju fler desto bättre. Varma sidan kommer vara åt vänster (i bild), med både, värmekälla, visuellt/LED ljus och UVB källa.

Solplatsen försker jag hålla runt 34-35 grader och en 25w spotlight av modellerna ExoTerra Daylight basking och ZooMed basking light brukar uppfylla detta med dessa bruna stenarna på ett avstånd på ca 10-15 cm. 

1011297_ignogludcwuhwdywxfsp.jpg

1011297_heblnizgmimavduoenif.jpg

Mvh
Niklas

Medlem i SkHF
1249
1456
NellyNiklas:
Jag ligger lite back med uppdateringarna. Här kommer i alla fall ett gäng retroaktivt.

1011297_kcrgcmaidhjrfuhpttpj.jpgBörjade med fogskum i vanlig ordning. Något mer än en hel burk gick åt till detta. Överlag tycker jag att det gick bra. Plastfolie är ett bra trick om ni inte testa tidigare. Allt sånt ni inte vill ska täckas av fogskum täcks med plastfolie. Det blir väldigt enkelt att avlägsna fogskummet.

1011297_hnldiydwwpxoeavwokwg.jpg
Fram med kniv, rakblad och frigolitskärare. Tänkta stenar passas på plats på de ligger stadigt. Stenarna silikons på plats senare.

1011297_qcfbdpdktxmssqzpsqtc.jpg
Efter att all frigolit och fogskum har skurtits efter önskemål passas allt på plats återigen (torrt) för att justera layouten om så behövs. Jag minns inte hur många gånger jag bytte ut, vred och vände på grenar och rötter för att hitta något som såg funkade.

1011297_giyggfpyxdraugyarguk.jpg
Fram med silikon, silikon och mer silikon. Jag använde ExoTerras "Red Stone Desert" sand och strösslade på efter hand som jag kletat ut silikonet på fogskum och firgolit. När man använder sand som dammar så verkar det som att dammet är det som fastnar först istället för de sanden, vilket är lite drygt. I den fallen så lyser frigoliten igenom vilket är lite irriterande. Det går att kleta mer silikon ovanpå dessa områden, men det blir ännumer kladdigt tyckte jag. 

1011297_xayfdbgkewplmzvsgqwj.jpg
För att täcka dessa områden där frigoliten lös igenom bästestämde jag mig för att det var mer lyckat att helt enkelt smeta på lera, vilket funkade galant! Jag använde också lera för att täcka frigolitdistanserna (efter att de silikonats till stenarna) mellan stenarna och göra skyddade områden mellan stenarna dit ödlorna kan gömma sig utan att ha direkt visuell kontakt. Förhoppningsvis hjäpter detta minska eventuella konflikter.

1011297_ntrhswafbstgqztcltof.jpg
Mycket nöjd med resultatet! Med tiden kommer jag troligtvis behöva kleta på mer lera efter hand som spray och vatten sköljer av det.

1011297_mzzgdmffyrgpciaynsmk.jpg
Den artificiella stenen från senaste beställningen hos VivariumWorks i USA kom till bra användning, äntligen! Blev riktigt bra tyckter jag. 

Nästa jobb blir att förflytta terrariet till sin slutliga plats, inreda och så småningom flytt av ödlor från deras gamla till det nya. Jag tänker göra ett tappert försök att ha levande gräs i detta terrarie, så det blir intressant hur det kommer gå.

Mvh
Niklas
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild