Ändringen av L80, Jan-25

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 22

Medlem i SkHF
1349
1587
NellyNiklas:
Tropfrog skrev:
"Enligt källor" skall något hända i mars, men du vet inte vad? Känns väldigt luddigt, lite som en hörsägen eller rykte?

Information från medlemmar som sitter med i arbetsgruppen i SHR. Jag är inte med i gruppen själv, men pratar regelbundet med de som är.

Tropfrog skrev:
Vad är avsikten med inlägget?

Mvh
Magnus 

Upplysning, information (om än begränsad), uppdatering på situationen. Välj fritt

Mvh
Niklas

6088
4653
Tropfrog:
NellyNiklas skrev:

Information från medlemmar som sitter med i arbetsgruppen i SHR. Jag är inte med i gruppen själv, men pratar regelbundet med de som är.

Så när du pratar med dem regelbundet. Vad säger de då? Att de tror att något skall hända I mars, men de vet inte vad? Hur vet de att något skall hända då?

Jag sätter en tia på att ingenting händer i mars.

Mvh
Magnus

Medlem i GHF
193
457
Fredriko:
När det gamla förslaget om ny L80 drogs tillbaka skrev jordbruksverket i ett öppet meddelande att de nu skulle:

... hitta former för ännu mer samråd, dialog och förankring med berörda organisationer och föreningar innan vi kan presentera ett nytt förslag

SHR har vid flera tillfällen tagit fasta på det uttalandet och skriftligen erbjudit jordbruksverket samarbete, dialog och samråd i arbetet med ny L80. Detta då SHR är den naturliga och självklara samarbetspartnern gällande  detta arbete. 

Den enda responsen jordbruksverket gett hittills är:

Tack för detta. Vi sparar ert önskemål och återkommer med mer information framöver”.

SHR kommer dock inte att nöja sig med detta. Förra förslaget hade stora brister som otvivelaktigt skulle leda till skada för herptiler. Skulle ett liknande förslag läggas fram igen kommer det vara lätt att hitta båda sådana brister, men också vetenskapliga motsägelser. På ett eller annat vis kommer SHR få fram detta. Helst innan förslaget ens läggs fram.

MVH

Medlem i GHF
193
457
Fredriko:
Lite positiva nyheter.

Med tanke på vad som sagts ovan så har SHR förnyat kontakten med jordbruksverket. Återigen har SHR erbjudit den kunskap och erfanhet som föreningen besitter. Svaret fån jordbruksverket blev då: 

"SHR finns med på vår lista över organisationer som vi vill ha dialog med när vi väl startar upp arbetet igen så vi tar tacksamt emot ert erbjudande".

Detta är givevis positivt. SHR har börjat fila på formuleringar och förslag där förhoppningen är att dessa kommer med i den slutgiltliga versionen av nya L80. Både för djurens och hobbyns bästa. 

Med det sagt så vill jag trycka på att ett stöd till SHR, är ett stöd till hobbyn som vi alla sysslar med. Tillsammans är vi starkare än var för sig. Tänk på att allt arbete SHR gör är ideelt, så allt stöd tas tacksamt emot. Inget sker auotomatiskt. Alla räknas. 

MVH

71
81
CrossroadReptiles:
Tack för att förmedlar informationen. Då vet vi att de inte har något nytt snabbt reviderat förslag klart, utan att de förhoppningsvis mer eller mindre börjar om processen. Om de bytt ut personerna på SJV, som höll i detta arbete förra gången, så finns ju en möjlighet att resultatet kan bli betydligt bättre både för djur och ägare.

Medlem i SHF
195
376
Thinning:
Utifrån det som både Nellyniklas och Fredriko skriver så är det tydligt att det fortfarande är viktigt att vi står enade kring detta. Ditt medlemskap i en SHR-ansluten förening gör oss starkare, var du medlem 2025? Glöm inte att förnya medlemskapet för 2026. Har du inte varit medlem tidigare, bli det redan idag!

Tillsammans blir vi starkare!
Med vänlig hälsning, Björn Thinning, SHF

Medlem i SkHF
1349
1587
NellyNiklas:
Tropfrog skrev:

Så när du pratar med dem regelbundet. Vad säger de då? Att de tror att något skall hända I mars, men de vet inte vad? Hur vet de att något skall hända då?

Jag sätter en tia på att ingenting händer i mars.

Mvh
Magnus

Fick svar på ovan. Det som händer i Mars är en snabbutredning i annat ämne, så inte L80 relaterat. Jag låter dig behålla din tia =D

Mvh
Niklas

6088
4653
Tropfrog:
Eftersom jag ogillar desinformation oavsett om den är medveten eller bara pga slarv så hade jag gärna betalat en tia för att säkra att information är korrekt. :)

Mvh
Magnus 

Medlem i SkHF
1349
1587
NellyNiklas:
Tropfrog skrev:
Eftersom jag ogillar desinformation oavsett om den är medveten eller bara pga slarv så hade jag gärna betalat en tia för att säkra att information är korrekt. :)

Mvh
Magnus 

Det är sannolikt denna det gäller. www.regeringen.se/pressmeddelanden/2025/07/atgarder-mot-smuggling-av-sallskapsdjur-ska-utredas/

71
81
CrossroadReptiles:

Är bra att man tar tag i problemet med smuggling av sällskapsdjur (det är främst hundar som är problemet). Om detta dock leder till att det blir besvärligare och kostsammare att importera ett par nya obesläktade avelsdjur, från att annat EU-land, så skulle ju det vara tråkigt (och inte minska problemet med smuggel).

Logga in för att posta i forumet
Sida av 22
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild