Pilgift nybörjare

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

116
78
Nickesnoken:
Är det någon som har tips på en småbladig krypande terrarieväxt med ett invasivt växtsätt? Vill ha det grönt i terrariet. 
Och gärna tips om en lättskött ormbunke eller någon typ av tuvgräs. 
Jag har gullranka, ampellilja och palettblad som jag funderar på att använda till en början. 

6083
4643
Tropfrog:
Krypande ogräs, i den kategorin är nog eklövsficus i topp kan jag tänka.

Mvh
Msgnus

116
78
Nickesnoken:
Är det samma som ficus pumila? 

3231
1982
EmanuelKarl:
Tuvgräs till pilgift har jag nog aldrig hört om.

Men Ficus pumila Quercifolia som Magnus syftar på tycker jag om och den matchar nog med vad du söker när det kommer till krypande växter. Den är lite mindre kaotisk än släktingen vanlig Ficus pumila, men kommer ändå växa på rejält och ordentligt.

Gullranka är det inget fel på, utom att de växer för snabbt enligt mångas tycke i regnskogsterrarium. Ampellilja däremot skulle jag aldrig vilja sätta in till pilgiftsgrodor. Trivs den blir den en gigantisk buske som är omöjlig att ansa på ett snyggt sätt. Palettblad ser jag aldrig i pilgiftburkar, men vet ej varför. Kan vara för att de är riktigt fula (subjektivt dock), men kan också bero på att deras blad inte tycker om att bli blöta för ofta. (Jag har aldrig ägt en palettblad så detta är spekulationer). Miljön i ett pilgiftsgrodterrarium är så extremt olik den miljön vi har på fönsterbrädan så det är sällan en viss växtart passar bra på båda platserna.

Nyckelordet för vad som passar brukar vara "rankor", de brukar vara enklare att klippa ner än plantor som växer som en stor buske (som ampellilja).

youtu.be/FU0JjYotiNw?si=Fy16qQZCD5aez9s-

3231
1982
EmanuelKarl:
Nickesnoken skrev:
Är det samma som ficus pumila? 

Ficus pumila (utan namntillägg) är en annan.
Ficus pumila "Quercifolia" (tror den numera går under namnet Ficus thunbergii) är "ekbladsfikus". Mindre blad med annan form. Helt klart mindre galen än vanlig Ficus pumila, då den växer på ett lite plattare och mer organiserat sätt än den vanliga pumilan som spretar åt alla håll, men ändå snabbväxande art som en hel del hobbyister tycker är för snabbväxande.

116
78
Nickesnoken:
Möjligt att det inte används något tuvgräs men det är mer modellen av växt jag hade tänkt mig.. 30-40cm högt och likt brett gräs, raka släta blad.. så det fyller ut i en bakgrund. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild