Nybörjare söker "aktiv" spindelart

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

2
0
Gustafsson:
Hej! 

Aldrig tidigare haft en spindel som husdjur. Är livrädd för djuren, men har också en omättlig fascination för dom. Och ett genuint intresse av att lära mig mer om dom. Det är någon slags hat-kärlek jag har antar jag, i brist på bättre ord. 

Jag vill gärna skaffa en lättskött, men aktiv spindel som kan trivas i ett mindre terrarie. Vill sköta om djuret ordentligt, och ge den allt den behöver för att leva ett bra liv i fångenskap. Så bra det går iallafall. 

Kan ni komma med tips på någon bra art? Jag har snöat in lite på Hyllus Giganteus, främst då jag tycker att hoppspindlar är extremt häftiga, helt ofarliga och dessutom relativt aktiva. 

Men andra förslag mottages tacksamt! Behöver även tips på lämpliga terrarier, inredning och mat/föda till dom små odjuren xD 

Medlem i SDS
3233
1985
EmanuelKarl:
Gustafsson skrev:
Hej! 

Aldrig tidigare haft en spindel som husdjur. Är livrädd för djuren, men har också en omättlig fascination för dom. Och ett genuint intresse av att lära mig mer om dom. Det är någon slags hat-kärlek jag har antar jag, i brist på bättre ord. 

Jag vill gärna skaffa en lättskött, men aktiv spindel som kan trivas i ett mindre terrarie. Vill sköta om djuret ordentligt, och ge den allt den behöver för att leva ett bra liv i fångenskap. Så bra det går iallafall. 

Kan ni komma med tips på någon bra art? Jag har snöat in lite på Hyllus Giganteus, främst då jag tycker att hoppspindlar är extremt häftiga, helt ofarliga och dessutom relativt aktiva. 

Men andra förslag mottages tacksamt! Behöver även tips på lämpliga terrarier, inredning och mat/föda till dom små odjuren xD 

Jag har bara erfarenhet av fågelspindlar. Men tänker att någon lugn art från nya världen skulle passa ganska väl. Sen finns det helt klart roligare och tråkigare arter enligt mig. Någon av dvärgarna i Cyriocosmus-släktet kanske? En väldigt aktiv art som är rolig att hålla är annars Chromatopelma cyaneopubescens, men förbered dig på att de har bra matrespons och kan vara lite halvsnabba.

2
0
Gustafsson:
EmanuelKarl skrev:

Jag har bara erfarenhet av fågelspindlar. Men tänker att någon lugn art från nya världen skulle passa ganska väl. Sen finns det helt klart roligare och tråkigare arter enligt mig. Någon av dvärgarna i Cyriocosmus-släktet kanske?

Stort tack för svaret!

Mjo, har också funderat på fågelspindlar! Väldigt "snälla" vad jag kunnat läsa mig till. Följer "The Dark Den" på Youtube, vet inte om du känner till den kanalen. Men han ger väl i princip samma tips också. Avicularia avicularia är väl hans bästa tips. 

Kommer undvika att hantera spindeln med händer, då jag har en fobi. Och vill absolut inte skrämma spindeln, eller mig själv så att jag råkar tappa den. För vet att detta i princip är döden för djuret, och det får bara inte hända. 

Dock är ju saken den, att fågelspindlar är ganska inaktiva. Men! Vekrar ju vara stor skillnad på personligheten hos dom, nästan lite som hundar! En ras ger ingen garanti för något beteende! 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild