Plocka ut ögonfransgecko ur terrarium-hjälp!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

1
0
elsber:
Hej! 
Jag har en ögonfransgecko som är ca 2 år gammal. Jag köpte honom som en omplacering för några månader sedan och han verkar inte vara särskilt hanterad alls tidigare, han verkar lite rädd för mig, vill inte komma till min hand o.s.v. Jag behöver nu städa terraritet grundligt, storstäda det, och behöver då ta ut honom. Men problemet är, hur gör jag? Han är ju så rädd, hur ska jag få tag på honom utan att han antingen släpper svansen eller hoppar ut ur terraritet och kommer lös? Hur har ni gjort? Även övriga förslag på hur jag kan göra honom mer tam mottages varmt och gärna. Jag har försökt med att ex. ha mat på fingret o.s.v. men det blir inte bättre vad jag än gör känns det som... 
Tack på förhand! 

64
20
09an:
Du kan försöka fösa in honom i nån slags bork, du kan lägga mat eller liknande i botten. Om du använder dig av en burk eller låda så måste du tänka på att ta det lungt och låta det ta den tid det tar. De tappar sin svans när dom blir överraskade eller väldigt stressade, om du ser till så att han är medveten om att du kommer att försöka plocka upp honom istället för att hugga tag i honom uppifrån eller bakifrån så kan du undvika onödig stress!

1233
471
leedragon:
elsber skrev:
Hej! 
Jag har en ögonfransgecko som är ca 2 år gammal. Jag köpte honom som en omplacering för några månader sedan och han verkar inte vara särskilt hanterad alls tidigare, han verkar lite rädd för mig, vill inte komma till min hand o.s.v. Jag behöver nu städa terraritet grundligt, storstäda det, och behöver då ta ut honom. Men problemet är, hur gör jag? Han är ju så rädd, hur ska jag få tag på honom utan att han antingen släpper svansen eller hoppar ut ur terraritet och kommer lös? Hur har ni gjort? Även övriga förslag på hur jag kan göra honom mer tam mottages varmt och gärna. Jag har försökt med att ex. ha mat på fingret o.s.v. men det blir inte bättre vad jag än gör känns det som... 
Tack på förhand! 

Ta en gren läg det nära honom tills han klättrar i den och ta ut den och grenen ur terrariet och lägg den i en låda eller nåt tills du städat klart. De ska inte handskas så det är inte ett problem för attt stort städa. 

5190
3969
Tropfrog:
Man behöver inte storstäda ett terrarium efter några månader. Mitt är 7 år snart och är aldrig storstädat. Putsa rutor och spot rengöra kan göras med ödlan i.

Mvh
Magnus 

682
355
Johnexotics:
elsber skrev:
Hej! 
Jag har en ögonfransgecko som är ca 2 år gammal. Jag köpte honom som en omplacering för några månader sedan och han verkar inte vara särskilt hanterad alls tidigare, han verkar lite rädd för mig, vill inte komma till min hand o.s.v. Jag behöver nu städa terraritet grundligt, storstäda det, och behöver då ta ut honom. Men problemet är, hur gör jag? Han är ju så rädd, hur ska jag få tag på honom utan att han antingen släpper svansen eller hoppar ut ur terraritet och kommer lös? Hur har ni gjort? Även övriga förslag på hur jag kan göra honom mer tam mottages varmt och gärna. Jag har försökt med att ex. ha mat på fingret o.s.v. men det blir inte bättre vad jag än gör känns det som... 
Tack på förhand! 



Ett tips är att har gråsuggor och hoppstjärtar dom hjälper till  med bajs å mat rester 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild