Tropfrog skrev:
Vi har väl ändå en negativ lista redan i Sverige? Det finns djur som är förbjudna att ha redan. Jag tror inte att det är önskvärt att släppa fram alla djur utan undantag, så någon form av negativ lista lär det bli frågan om i vilket fall.
Jag har skrivit att Sverige har "negativ lista"/"Black list". (7'e raden i texten ovan). Skrev jag otydligt?
Tropfrog skrev:
Norge är inget bra exempel eftersom införandet av en positiv lista faktiskt var ett steg framåt för hobbyn i Norge. Det var nämligen förbud mot alla herptiler i Norge innan införandet. Sen att Norge sannolikt hade och har en enorm andel olagliga djur inom landet jämfört med resten av EU är bara en naturlig sidoeffekt av de restriktiva reglerna.
Mvh
Magnus
Jag är fullt medveten om detta. Det redovgörs i detalj av personen i intervjun, som för övrigt var inblandad i arbetet. Han var också förespråkare för en "negativ lista" men enligt intervjun, så var det hobbyn/entusiasterna och inte politikerna som jobbade och föreslog en "positiv lista" för anledningar som också redovisas i intervjun, som jag inte behöver gå in på. Det var en förbättring till det dåvarande totalförbudet ja men inledningsvis fanns både diskussionen om "negativ lista" och "positiv lista" på bordet, och en "negativ lista" hade ett bättre alternativ, för anledningar som också redovisas.
Eftersom införandet av "positiv lista" har varit på tapeten i Sverige åtskilliga gånger, så är det av vikt för alla att veta vad begreppen betyder, vad de innebär och hur de kan påverka hobby och de privilegier vi har idag, speciellt när det gäller förslaget "positiv lista".
Eftersom ett sådant beslut redan tagits i Norge, effekterna av det är dokumenterade, så är Norge fortfarande ett praktexempel.
Spanien är ytterligare ett exempel, om än ännu mer extremt, men dit har vi (lyckligtvis) inte kommit än.
Mvh
Niklas