”Positiv lista” vs en ”negativ lista” - Norskt exempel

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

Medlem i SkHF
1009
1129
NellyNiklas:

Ja, då är det snart val i Europaparlamentet och om två år är det åter valår för riksdagsvalet i Sverige. 

I slutet på förra året och fortfarande pågående är en revision av L80, som vi ivrigt inväntar resultatet av. För de som inte redan känner till arbetet kommer här en väldigt grovhuggen beskrivning. 

Jordbruksverket skulle revidera regelverket för L80, vilket omfattar bestämmer kring all form av djurhållning. För vår del är det bla storlekar på terrarie etc. SHR (Sveriges Herpetologiska Riksförening) lyckades till slut också få en plats runt bordet, som innan dess enbart hade djurrättsorganisationer och SJV. Nu fick SHR möjlighet att balansera diskussionen något. 

För inte så många år sedan så var införandet av en "positiv lista", sk "white list" på tapeten. Idag har vi i Sverige en "negativ lista".

Kort förklaring för de som inte känner till begreppen.
- "positiv lista"/"white list" är en lista över djur du får äga.
- "negativ lista"/"black list" är en lista över djur du inte får äga.

Åter igen var SHR tidigt framme och skickade brev till politiker och regering med beskrivning hur införandet av en positiv lista var (och fortfarande är) en dålig idé, och förslaget lades på is.

Här är ett praktexempel på nackdelar med införandet av en positiv lista och vad som kan hända. Norge införde just en sådan lista, och denna youtube intervju ger en tydlig beskrivning av effekterna av ett sådant beslut.

youtu.be/7dmQimOLO4s?si=vpkrvlU0C6EObP69


Mvh
Niklas


5190
3969
Tropfrog:
Vi har väl ändå en negativ lista redan i Sverige? Det finns djur som är förbjudna att ha redan. Jag tror inte att det är önskvärt att släppa fram alla djur utan undantag, så någon form av negativ lista lär det bli frågan om i vilket fall.

Norge är inget bra exempel eftersom införandet av en positiv lista faktiskt var ett steg framåt för hobbyn i Norge. Det var nämligen förbud mot alla herptiler i Norge innan införandet. Sen att Norge sannolikt hade och har en enorm andel olagliga djur inom landet jämfört med resten av EU är bara en naturlig sidoeffekt av de restriktiva reglerna.

Mvh
Magnus 

Medlem i SkHF
1009
1129
NellyNiklas:
Tropfrog skrev:
Vi har väl ändå en negativ lista redan i Sverige? Det finns djur som är förbjudna att ha redan. Jag tror inte att det är önskvärt att släppa fram alla djur utan undantag, så någon form av negativ lista lär det bli frågan om i vilket fall. 


Jag har skrivit att Sverige har "negativ lista"/"Black list". (7'e raden i texten ovan). Skrev jag otydligt?

Tropfrog skrev:
Norge är inget bra exempel eftersom införandet av en positiv lista faktiskt var ett steg framåt för hobbyn i Norge. Det var nämligen förbud mot alla herptiler i Norge innan införandet. Sen att Norge sannolikt hade och har en enorm andel olagliga djur inom landet jämfört med resten av EU är bara en naturlig sidoeffekt av de restriktiva reglerna.

Mvh
Magnus 


Jag är fullt medveten om detta. Det redovgörs i detalj av personen i intervjun, som för övrigt var inblandad i arbetet. Han var också förespråkare för en "negativ lista" men enligt intervjun, så var det hobbyn/entusiasterna och inte politikerna som jobbade och föreslog en "positiv lista" för anledningar som också redovisas i intervjun, som jag inte behöver gå in på. Det var en förbättring till det dåvarande totalförbudet ja men inledningsvis fanns både diskussionen om "negativ lista" och "positiv lista" på bordet, och en "negativ lista" hade ett bättre alternativ, för anledningar som också redovisas. 


Eftersom införandet av "positiv lista" har varit på tapeten i Sverige åtskilliga gånger, så är det av vikt för alla att veta vad begreppen betyder, vad de innebär och hur de kan påverka hobby och de privilegier vi har idag, speciellt när det gäller förslaget "positiv lista".
Eftersom ett sådant beslut redan tagits i Norge, effekterna av det är dokumenterade, så är Norge fortfarande ett praktexempel.
Spanien är ytterligare ett exempel, om än ännu mer extremt, men dit har vi (lyckligtvis) inte kommit än.

Mvh
Niklas

5190
3969
Tropfrog:
Nu har jag sett hela filmen. Svein Fosså är lite av en idol för mig IOM det pionjärarbetet han gjorde inom saltvattensakvaristiken på 70 talet.

Om man skall koka ner det han säger till en sammanfattning så leder alla diskussionerna fram till slutsatsen att en vit lista inte funkar för att folk håller djuren ändå. Och det är ju helt rätt och sant. Det är ju precis som med alla lagar, ju mer man förbjuder desto större blir kriminaliteten i samhället. Klassa alkohol som narkotika och förbjud den och narkotikaanvändandet kommer att öka. Ganska så enkel matematik.

En vit lista behöver iofs inte innebära att fler djur blir olagliga än en svart lista. Det beror ju helt och hållet hur många arter som är på respektive lista.

I vilket fall så är den ända slutsatsen jag kan dra är att förbud och straff inte fungerar. Inte riktigt förvånande. USA har tex strängare lagar och straff för narkotika, mord och våldtäkt än Sverige, men ändå avsevärt högre brottstatistik än oss.

Jag tyckte att det var ganska så intressant att Norge har en art på sin vita lista som finns på en svart lista i Sverige. Nu kanske vi kommer se en ny uppstickare bland smuggelgods från Norge till Sverige? Fram till dags dato har väl blöjor varit det enda folk varit interesserade av att smuggla därifrån.

Mvh
Magnus
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild