Tillståndskrav för orm

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 12

5898
4525
Tropfrog:
Om kunskap är målet med systemet så förstår jag inte varför det skulle vara fel att kontrollera kunskapen via avlagt prov.

Mvh
Magnus 

2
1
JungleLash:
Tropfrog skrev:
Jag är för någon form av licens för att hålla giftormar, stora varaner och andra potentiellt farliga djur. Men då skall det krävas kunskap. I min värld både ett teoretisk och ett praktiskt prov som är genomfört och godkännt för att få licensen. Tillstånd som kostar tusenlappar utan att få något för det annat än ett papper tillför inget till hobbyn. Det ökar ju inte kunskap och färdighet eller gör något gott för djuren.

Mvh
Magnus 

Borde väl vara på alla djur då? Inte bara dessa "farliga" ? 

5898
4525
Tropfrog:
JungleLash skrev:

Borde väl vara på alla djur då? Inte bara dessa "farliga" ? 

Det beror lite på vad målet med licensen är. Om det är ägarens och dess grannars säkerhet så räcker det med de potentiellt farliga djuren. Om målet är bättre djurhållning överlag så har du rätt att det bör gälla alla djur.

Licens på potentiellt farliga djur anser jag vara absolut nödvändigt. Hobbyn i sig själv är visserligen ganska så självsanerande på dårar, men jag anser inte att det är tillräckligt för att skapa ett större förtroende för hobbyn bland allmänheten.

Licens på samtliga djur är lite tudelat för mig personligen. Visserligen så skulle det säkert kunna ge en i allmänhet bättre djurhållning, men samtidigt vara en begränsande faktor för tillväxten inom hobbyn.

Jag väljer att förhålla mig neutral kring frågan om Licens för alla djur. Om det en dag krävs för att jag lagligt skall kunna fortsätta ha mina djur så skaffar jag bara licensen.

Mvh
Magnus 

4
6
littlelunatic:
Eldolmo skrev:
Sö­der­ås­ens mil­jö­för­bund har en av de dyraste av­gifterna i Skåne. Vill du ha en majs­orm el­ler mini­gris i din hy­res­rätt kostar det dig 3 200 kro­nor. Skulle du vilja ha en gif­tig orm måste du be­ta­la 4 800 kro­nor för ditt till­stånd.
Innefattar Bjuv, Klippan, Perstorp, Svalöv, Örkelljunga, Åstorp

Helt sjukt och jag kollade upp det närmare.... Det gäller vilken bostadstyp du än bor i.... Hur kan man överhuvudtaget tycka att det är en rimlig summa ?

OCH man ska skaffa grannutlåtande. Det kan de glömma. Vad har det med mig att göra om en granne har fobi?? Dessutom lovar jag att min kompetens vida överstiger kommunens ang hur mina djur mår, och hur säkert de förvaras.

Nu har jag iofs inga djur längre, men ändå.

2
3
BellaK93:
Gud visste inte ens att det krävdes tillstånd för ogiftig orm. 4400kr kostar det i Södertälje.. 

43
38
baggi:
BellaK93 skrev:
Gud visste inte ens att det krävdes tillstånd för ogiftig orm. 4400kr kostar det i Södertälje.. 

Utan att uppvigla till något. men ska man ha en orm och speciellt ogiftig så föreslår jag att man har den utan att berätta för grannen och för myndigheter
Det finns ingenting som är mer skrämmande än en människas fantasi så i grannarnas fantasi blir även en majsorm eller kungspyton en anaconda eller kungscobra.

Medlem i SkHF
1288
1505
NellyNiklas:

baggi skrev:

Utan att uppvigla till något. men ska man ha en orm och speciellt ogiftig så föreslår jag att man har den utan att berätta för grannen och för myndigheter
Det finns ingenting som är mer skrämmande än en människas fantasi så i grannarnas fantasi blir även en majsorm eller kungspyton en anaconda eller kungscobra.

Alternativet är att vara transparent. Om grannen får förklarat att det är en majsorm, kanske tom får se vad en majsorm är, så kommer det aldrig bli en kobra av den. Finns inte längre något behov att dölja något. Men det kräver förståelse och öppenhet från alla parter, vilket för visso är en raritet. 

2
3
BellaK93:

baggi skrev:

vi har en kungspyton och typ alla våra grannar och deras barn har redan varit hos oss och kikat. Alla är väldigt positiva och glada :) 

3
0
Voivoi:

Jag skrev till kommunen och påpekade att kräva tillstånd för ogiftig orm är som att kräva tillstånd för akvariefisk för att det finns hajar. Nåväl, jag frågade i vilket fall vad de vill ha för information och vad det kostar. Fick detta till svar: 

För att få ett tillstånd måste du inkomma med en ansökan. En handläggningsavgift på 1160 kr per timme tas ut för handläggning av anmälan.

Vilken typ av orm?
Storlek på terrarium?
Hur är terrariet utformat? Hur säkerställer du att ormen inte kan rymma från terrariet?
Har du säkrat bostaden på något vis för att förhindra att ormen kan ta sig in i ex ventiler etc.?
Har du någon typ av rutin för renlighet vid hantering av orm då det finns risk för salmonella i deras avföring?
Adressen som ansökan avser?
En skriftlig bekräftelse på att fastighetsägaren (dvs. om inte du är fastighetsägare) känner till och beviljar ormhållningen i bostaden. Det räcker med en kopia på ett mejl eller liknande.

Vi kan även komma att be om kompletteringar om vi anser att någon information saknas. 

Har ni någon aning om vad de fiskar efter vad gäller salmonella? Förväntar de sig att man ska skaffa en förbränningsanläggning för ormbajs eller?

//
Voivoi

Medlem i SkHF
1288
1505
NellyNiklas:
Voivoi skrev:
Jag skrev till kommunen och påpekade att kräva tillstånd för ogiftig orm är som att kräva tillstånd för akvariefisk för att det finns hajar. Nåväl, jag frågade i vilket fall vad de vill ha för information och vad det kostar. Fick detta till svar: 

För att få ett tillstånd måste du inkomma med en ansökan. En handläggningsavgift på 1160 kr per timme tas ut för handläggning av anmälan.

Vilken typ av orm?
Storlek på terrarium?
Hur är terrariet utformat? Hur säkerställer du att ormen inte kan rymma från terrariet?
Har du säkrat bostaden på något vis för att förhindra att ormen kan ta sig in i ex ventiler etc.?
Har du någon typ av rutin för renlighet vid hantering av orm då det finns risk för salmonella i deras avföring?
Adressen som ansökan avser?
En skriftlig bekräftelse på att fastighetsägaren (dvs. om inte du är fastighetsägare) känner till och beviljar ormhållningen i bostaden. Det räcker med en kopia på ett mejl eller liknande.

Vi kan även komma att be om kompletteringar om vi anser att någon information saknas. 

Har ni någon aning om vad de fiskar efter vad gäller salmonella? Förväntar de sig att man ska skaffa en förbränningsanläggning för ormbajs eller?

//
Voivoi

Salmonella var ett problem för länge sedan när barn stoppa små vattensköldpaddor i munnen, framförallt i USA. Skulle inte förvåna mig att liknande mentalitet ligger till grund för oron här i Sverige. 

Lite Google AI:
Hygiene and sanitation
Wash hands: Always wash hands thoroughly with soap and water immediately after handling a reptile, its enclosure, food, or waste.
Avoid touching your face: Do not touch your mouth, face, or eyes before washing your hands after contact with a reptile.
Separate cleaning: Never clean reptile enclosures, food bowls, or equipment in kitchen sinks used for human food preparation.
Dedicated cleaning tools: Use a separate container for cleaning reptile supplies and dispose of wastewater in the toilet or a garden drain.
Wash clothes: Wash any clothes that have come into contact with the reptile in a separate, hot wash.
Safe handling and environments
Keep reptiles out of food areas: Do not allow reptiles in areas where food is handled or eaten, such as the kitchen or dining table.
Supervise children: Always supervise children when they are handling reptiles and teach them proper hygiene practices.
Avoid direct contact: Do not allow reptiles to roam on couches, beds, or furniture, as this can spread germs.
Who should be cautious
Immunocompromised individuals: People with weakened immune systems should avoid direct contact with reptiles.
Infants and young children: Keep reptiles away from homes with children aged five or younger, as their immune systems are less developed and they are more likely to put their hands in their mouths.

Allt kommer ner till hygien, rutiner och inte stoppa djur i munnen. 

Mvh
Niklas

Logga in för att posta i forumet
Sida av 12
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild