Ska det vara så här?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

741
681
Binks:
Goddag medmänniskor.

Kan börja med att säga att jag inte pekar ut någon/några eller beskyller någon för någonting i denna post.

Jag har nu under några veckor fått höra och uppleva ett gäng historier och upplevelser som jag tycker rent utsagt är skit.

Jag tänker absolut inte gå ut med några namn eller ta historier ner på någon detaljnivå, utan helt enkelt bara höra hur andra tänker kring detta och förhoppningsvis få igång någon sorts diskussion om vart det är påväg, och helt enkelt bara höra hur andra tänker.

En historia jag fick höra var av en säljare som blivit blåst av en människa som inte var riktigt ärlig med sin ålder.
Personen hade sedan innan redan en eller flera giftormar, så säljaren tänkte inte mer på de utan sålde ormen, och fick senare reda på att köparen var en liten 16-årig pojkspoling, men att denna hade redan lyckats få tag på giftormar innan.
Vet att säljaren ångrade sig bittert och hade ingen möjlighet att ta tillbaka ormen.

Även i helgen fanns det ett bord med giftormar som jag besökte, och tyckte säljaren inte såg ut att ha ålder inne.
Kollade upp det och det visade sig att den hade åldern inne, som för vissa räknar som 18 år, men inte en dag mer än 18.
Personen var alltså precis 18, så inom vissa kretsar ses det som OK, men fortfarande har ju någon sålt dessa ormar till någon som inte var 18 år.

Detta tycker jag är skit!

Varför ljuga om sin ålder överhuvudtaget?
Varför säljer man till någon som är under 18 år?
Är verkligen 18-20 år en vettig ålder för att ha dessa djur i hemmet ens?
Hur tänker ni som har giftiga ormar samt ödlor hemma kring detta?
Hur känner ni med ansvar när ni säljer en giftig reptil?

2966
1645
Hoggaforfan:
Beror ju på målsmans intresse med kan jag tycka. Är någon förälder med intresserad av giftormar så ser jag inga problem i det.
Sedan beror det ju även på personlighet. Finns folk som aldrig ska ha gift oavsett ålder medan en 16-åring mycket väl kan vara klart kapabel till det. Finns väl inte så mycket mer man kan göra än att ha myndig som krav.

Men hans namn lär ju komma ut förr eller senare och det kommer att leda till problem för honom även senare i livet att han ljuger nu.

741
681
Binks:
Ja om en förälder har fulla ansvaret för djuret och har stort intresse är väl en sak, men jag tror fortfarande inte den föräldern skulle skicka sin lille son att köpa sig en giftorm.
Att alla är olika mogna för sin ålder kan nog stämma, men jag tycker i vilket fall som helst att t.o.m 20 är en väldigt låg ålder för sådant ansvar.

Sen de du säger att man kan inte göra så mycket mer än att ha myndig som krav, de tycker jag då absolut inte.
Man ska ta sitt ansvar som säljare av giftiga djur.
Har man svårt att sälja djur så får man se till att sära på djuren och ge fan i att avla på dem, eller hitta någon som kan mata bort dem.
De ska absolut inte komma till den gränsen att man säljer till vem fan som helst för att man inte blir av med dem, då kan man lika gärna avliva dem.

903
509
Evanjeline:

Om man verkligen vill ha en giftorm så tycker jag det är ganska uppenbart varför han ljög om det. Dumt val? Antagligen.

18 år borde vara absolut minsta kravet för att få äga gift. Sen kan jag tycka att det inte hade varit dumt med olika kategorier beroende på hur starkt giftet är, men eftersom det inte ens finns någon lag över huvud taget om gift i Sverige så kanske det är lite för avancerat för diskussionen. Men det är ju lite skillnad på en huggorm och en kobra kan man tycka. Jag förstår defnitivt att säljare sätter 25 år som gräns, men jag förstår också de som sätter 18. Det finns ju ingen lag i landet, och vid 18 ska man ju vara myndig. Om en 18:åring kan hantera beslutet av att hålla ett djur som kan döda en? Över lag nej tror jag, men det är ju också väldigt individuellt. Jag tror det finns yngre tonåringar som kan hantera dem, men det handlar ju inte bara om det. Hela reptilhobbyn kan bli straffad om det kommer fram att en icke myndig köpt en giftorm och blivit biten, kanske tillochmed död. Med det i åtanke tycker jag det är vettigt en uppfödare som säljer gift tänker sig om ordentligt om till vem man säljer, och har man åldersgräns kan man ju alltid be om att få se leg. (om det är lagligt att be om det jag vet faktiskt inte)

Jag kan förstå frustrationen hos någon som är yngre, och verkligen vill skaffa gift, speciellt om man är myndig. Varför ska man inte få göra som man vill med sitt eget liv? Sammtidigt är det viktigt att förstå att om man blir biten drabbar det inte bara dig, det kommer hamna i tidningar, och diskuteras om lagar och allt vad det är. Om man verkligen är passionerad för giftdjur, och vill se sin hobby stanna kvar i Sverige så är det bättre att vänta till åldern är rätt. Hur duktig och mogen man än är.


2966
1645
Hoggaforfan:
Binks skrev:

Sen de du säger att man kan inte göra så mycket mer än att ha myndig som krav, de tycker jag då absolut inte.
Man ska ta sitt ansvar som säljare av giftiga djur.
Har man svårt att sälja djur så får man se till att sära på djuren och ge fan i att avla på dem, eller hitta någon som kan mata bort dem.
De ska absolut inte komma till den gränsen att man säljer till vem fan som helst för att man inte blir av med dem, då kan man lika gärna avliva dem.

Nej såklart man inte ska sälja hur som helst, det är ett stort ansvar att sälja gift. Känns det fel så bör man ju säga nej även om personen har åldern inne. Menade mest att det enda konkreta generella man kan ha som gräns är en åldersgräns. Men känslan kan vara nog så viktig.

Man kan inte tvinga sig till att få se leg, det får bara polisen under vissa omständigheter, men det finns inget som tvingar en att sälja så effekten blir ju detsamma. Visa leg annars får man inte köpa.


741
681
Binks:
Nej det finns ju absolut inte någon lag alls i detta avseende, vilket då betyder att de är egenansvar som gäller.
Och jag tror vi absolut inte vill ha någon lag om det heller för det kommer nog inte då bara stanna vid ålder utan det kommer skena iväg med oändligt många och jobbiga regler.. om vi har tur!

Sen att dela in gift i olika kategorier skulle inte funka eller ha så stor funktion då vilken giftorm som helst kan vara den som är sämst för just din eller min kropp.
Och då spelar det ingen roll om det är en liten svensk huggorm eller en stor elak kobra från asien, du kan vara lika körd båda gångerna.

Som jag sa innan så hänger det på eget ansvar för vad man säljer.

903
509
Evanjeline:

Jag kan faktiskt inte bestämma mig vad jag tycker om det borde finnas en lag eller inte. Jag förstår defnitivt Att de som håller gift inte vill, men sammtidigt är det ganska sjukt att någon som knappt fyllt 18 får stå och sälja giftormar helt lagligt. Man får inte köpa cigaretter från man är 18, och sprit från systemet är det ännu högre åldersgräns på, men man får hålla dödliga djur hursomhelst. Ja, jag vet man måste ha lås och klistermärken ect, men det är endå märkligt. Men en skunk får man inte hålla för det klassas som rovdjur? Jag önskar de uppdaterade många regler för där finns ingen logik hur de är utformade riktigt.

Jag är ju ingen expert precis på varken hur giftet påverkar oss, eller giftdjur, och jag förstår din poäng i att även en huggorm kan vara dödlig. Jag tycker endå det ska vara svårare att hålla de djuren som i princip alltid har dödlig utgång, sen förstår jag att det antagligen varit väldigt svårt att katigorisera många då de är mitt imellan. man vill ju inte heller uppmuntra till att folk tar lättare på ansvaret när det gäller att hålla arterna som har gift som inte brukar räknas som lika potent. Sen finns det ju visserligen massa andra saker som gör olika arter mer eller mindre farliga. Storlek är en sak. Hade inte velat försöka flytta en 3 meters kobra. Sen hur pass agressiv arten är påverkar ju också, även om det kan lura en då det räcker med en agressiv individ.


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:
Man blir upprörd när sådana saker händer, eftersom det lätt kan skapa stora problem för våran hobby när personer som inte bör ha dessa djur får tag på dom. Vissa omyndiga personer kan tyckas kapabla till det hela, men jag håller med om att har man ett stort intresse för dessa djur så ska man inte stressa och skaffa detta innan man åtminstone fyllt 18, har eget boende och vet vad man ger sig in på.

Folk kan tycka vad de vill om hurvida en omyndig person är kunnig och klarar av att ha giftormar eller inte, men man gör hobbyn en rejäl björntjänst om man inte ser till att köparen är myndig och har tillräckligt med erfarenhet.

Som Binks nämner, så tror jag det är svårt att gruppera in ormarna, eftersom det inte enbart är giftet som är väsentligt. Hur benägen ormarten är till att hugga, hur svår den är till att hantera m.m. har ju minst lika stor betydelse. Risken är även att man skulle införa totalförbud mot vissa arter, alternativt totalförbud mot alla arter utöver en godkänd lista. Detta vore såklart skittrist.

Det är framförallt säljarnas ansvar till att se till att djuren inte kommer i fel händer.

Hårdare koll på ålder och referenser är nog vad som krävs om det ska fungera i längden.

Sälja djur till omyndiga personer är väl redan olagligt?

264
125
Bildpunkt:

Först och främst, nej man bör inte sälja gift till minderåriga. Det spelar ingen roll hur mogna de är det är inte det som är problemet. Problemet är att de inte är myndiga och att de förmodligen inte har eget boende. Och har de föräldrar som är intresserade så får det vara föräldrarna som köper ormen och står som ansvariga.

Förstår inte hur det kan vara ett sånt problem.


Sen om lagar med mera. Så vet jag inte riktigt vart man vill komma med dem.
Kommer giftormshållning försvinna från Sverige om vi förbjuder den? Förmodligen inte. Kommer folk strunta i att skaffa gift om det är för krångligt att skaffa tillstånd? Nej förmodligen kommer det finnas flera som har gift utan tillstånd.
Och jag tror det är ett större problem än att det finns ett par rötägg som säljer till minderåriga.

Problemet med rovdjur är ju att om det kommer ut ett par i naturen kan det ge förödande konsekvenser långsiktigt. Ett par kobror inte lika mycket.


741
681
Binks:
Nej det är inte olagligt alls att sälja till omyndiga.
Det finns lösa regler som skapats av reptilhobbyns många utövare, men de är helt upp till en själv om du vill sälja en taipan till en 11årig flicka i Orminge centrum.

Jag vill då även inflika att de flesta har en sund syn på moral och etik när de gäller vem man säljer till och har att göra med, vad JAG har upplevt iaf.

Jag tror alltså INTE på att det ska finnas någon lag som ska styra, för då kommer de bestämmas av människor som inte ens äger en reptil, samt att det kommer bli mycket i det mörka vilket inte gynnar hobbyn alls.

Jag tycker själv inte att 20 ens är en mogen ålder att skaffa gift.
Det är för mycket "macho"-hormoner i den åldern och de känns som MÅNGA köper då en orm av helt andra orsaker än att ha dem i ett låst terrarium att titta på.

Jag kan ju helt ärlig säga att jag skulle inte vilja sälja en giftig orm till mig själv när jag var i 20års åldern.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild