Regnskogsterrarium??

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Kolla in FinnW's galleri som sagt. Han använder toppen på en avkapad plastflaska, för att lätt kunna öppna och tömma vatten i de fall de blir för mycket. 

Finns under hans album "Övrigt".


268
19
Iguania:

Egentligen ska du inte behöva byta vattnet sålänge det inte blir överfullt så du behöver dränera Lecabottnen. Sålänge du har bioaktivt substrat såklart som tar hand om avföringen från djuret som ska bo där såklart så att inte elakartade bakterier frodas. Dräneringen sköter du iallafall lätt genom tipset som Anders har gett, använder mig själv utav det:)


343
119
Salig:

Tack så mycket för alla bra tips! :) jag updaterar när jag har komit någonstans ;)


343
119
Salig:

Nu har planeringen färdigställts och jag kommer troligtsvis att köpa ett exo terra som är 45x45x60 (beroende på skicket förstås :)) där jag ska plantera växter (Inte helt 100 på det än) och dona.

Jag har en liten fråga ang fukt. Jag har inte råd med ett regnsystem för tillfället, utan jag kommer att lägga undan till ett allt eftersom. Min plan nu är att ha en fogger som går på 3 ggr om dan för att hålla fukten uppe, blomspruta innan jag åker till plugget och när jag kommer hem så att geckon kan dricka, och jag kommer ha en dripper under dagen så att det alltid finns tillgång till vatten om den lilla blir törstig. Hur låter detta för er? Är jag nojig eller tänker jag rätt?

Har någon ett bra tips på att undvika kalkfläckar? Känner till osmosfilter, men samma sak där. Studenter har tyvärr inte alla pengar i världen. :P Kan flaskvatten fungera? Annars måste det väl finnas ett ofarligt sätt att rengöra glaset från dessa irriterande fläckar?


90
38
Fredrik85:

Jag personligen skulle be någon i krokarna att få/köpa lite osmos-vatten. Det blir nog både billigast och enklast. Finns gott om både saltvattensakvarister och pilgifts-nördar i uppsala med osmos.


114
73
Lunde:

Om du inte hittar någon som kan förse dig med RO-vatten kan du testa antingen utspädd vinäger eller citronsaft (se till att torka torrt efteråt). Jag har läst att en del använder rakblad och skrapar bort avlagringar, men har inte provat själv. Jag bor själv i ett område med mycket kalk så jag vet vad du får stå ut med.

Jag borde kanske inte propagera för att köpa saker från utomlands, men du kan hitta relativt billiga RO-system på Amazon. 


Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:

ha mycket växter  lite mindre ventilation så behöver du inte ha någon fogger eller dripper, då räcker det med att du spryar 1-2 gånger per dag.

regnvatten funkar ju bra för att slippa kalket, och det funkar helt utmärkt att skrapa bort kalket med fönsterskrapa med rakblad på. Men kolla efter osmosfilter på ebay, finns riktigt prisvärda grejer då.

Att köpa vatten låter i mina öron helt galet iaf. Då tycker jag det är smartare att envisas med att skrapa kalk ett tag och spara ihop till ett filter 


343
119
Salig:

Jo, kommer nog att hålla ut med kalkskrapning (citron fungerade också mycket bra) ett tag till. Jag tror att jag kör på min plan med dtipper och fogger, vara för att vara lite på den säkra sidan :) jag vet inte heller hur mycket växter drt blir än, måste ha burken först, och fixa bakgrund. :) Tänkte göra något simpelt av friholit och komplettera med träormbunksfiber (så att det växer ur det samt att växter kan klättra. Ska bli kul att ordna en regnskogsburk, första gången lär man sig så mycket :)


Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:

ett tips är att ha en fläkt i, blir lätt möggel annars 


343
119
Salig:

Ska fläkten stå på eller gå med timer? Hur sätts den in på bästa sätt? Nätas måste den antagligen i alla fall :)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild