Min kp bajsar ej

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

3
0
Nammanouel:
Hej! Har en KP som är ish 1 år gammal. Det här är min första orm och jag älskar  henne jätte mycket så är jätte orolig. Köpte henne för  ca 3 veckor sen. Har matat henne 2 gånger och borde mata henne nu?  Men vågar ej för att hon inte bajsat sen jag hämtat henne. Har värme matta och sprayar vatten hela tiden i hennes terrarium så den är fuktig. Vad ska jag göra? ska jag mata henne?

Medlem i SkHF
72
20
Hallengren:
kan alltid prova att lägga den i vatten bad, brukar hjälpa ibland med bajsandet. :)

3
0
Nammanouel:
Hallengren skrev:
kan alltid prova att lägga den i vatten bad, brukar hjälpa ibland med bajsandet. :)

Okej tack ska testa!

669
346
Johnexotics:
Om du har haft henne 3 veckor matat två gånger känns lite väl nära inpå.  Ingen orm expert men du kan nog dra ner lite på matningen blir lätt man övermata sina djur i fångenskap 

Medlem i GHF
636
410
Jimmy:
Vilken råttstorlek matar du med? Små byten = mata oftare, stora byten= mata mer sällan.

Iom att den är såpass ung så är 2 ggr på tre veckor inte så ofta, men det beror som sagt även på bytesstorleken.

3
0
Nammanouel:
Jag gav henne en bad! Nu har hon bajsat :D

Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:
Om ormen inte har bajsat efter matning kan det bero på att den behöver längre tid mellan matningarna. Den har inte smält färdigt bytet och hunnit blivit hungrig säger det mig : ) eventuellt att temperaturen på varma sidan bör höjas några grader ( det låter jag dock vara osagt i detta fallet). 

Kungspytons är relativt inaktiva ormar som rör sig mindre än många andra arter. Det är mycket enkelt att mata ett sånt djur alldeles för ofta/mycket. Kan definitivt vara nåt att fundera på i framtiden. 

Det är av yttersta vikt att erbjuda ett sådant djur längre matuppehåll någon gång under året, med fördel under vintern då temperaturen är naturligt lägre och soltimmar många mindre än exempelvis sommaren. 

Att tvingas bada en orm för att få den att bajsa (många tömmer tarmen vid stress) är ingenting att rekommendera, tycker jag. Då är någonting fel i ormens dagliga miljö. 

Finns oerhört många åsikter kring matning av pytonormar i fångenskap, men viktigt är att inte övermata sina ormar. Övermatning påverkar allt kring ormen i negativ riktning över tid, minskad livslängd och många andra problem som hör övervikt till. 

Finns så otroligt mycket som är intressant kring matning av ormar i fångenskap och jag har många åsikter i dom frågorna. 

Mitt sista tips är att väldigt många (alla?) ormar visar med sitt beteende när dom börjar bli hungriga. Det främsta är att dom brukar röra sig mer och ibland aktivt söka mat. Att mata en orm som egentligen inte behöver mat gynnar egentligen ingen, varken ormen eller din egen ekonomi : ) som sagt finns jättemycket att diskutera kring detta!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild