Min majsorm har lagt ägg, hur gör jag?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

3
0
GregPeg:
Hej alla, min majs hona har lagt sina första ägg och de är helt ihopklibbade.
Ska jag försöka att ta isär dom eller kan dom ligga i inkubatorn som en klump?
Jag har lagt dom som honan la dom. Försökte försiktigt att ta isär men dom sitter stenhårt.
Kan man blöta dom eller bara låta dom vara?
Har lyst dom och dom är befruktade. Både honan och hanen är två år.
Förra året la hon fake ägg, men dessa är for real :)
Vill verkligen göra rätt!
Tacksam för alla svar.

Medlem i SkHF
991
1111
NellyNiklas:

GregPeg skrev:
Hej alla, min majs hona har lagt sina första ägg och de är helt ihopklibbade.
Ska jag försöka att ta isär dom eller kan dom ligga i inkubatorn som en klump?
Jag har lagt dom som honan la dom. Försökte försiktigt att ta isär men dom sitter stenhårt.
Kan man blöta dom eller bara låta dom vara?
Har lyst dom och dom är befruktade. Både honan och hanen är två år.
Förra året la hon fake ägg, men dessa är for real :)
Vill verkligen göra rätt!
Tacksam för alla svar.


Kul med ägg! 

Men, med risk att regna på din parad, så är egentligen första frågan du behöver ställa dig:
- Har jag förmågan, platsen och finns marknaden (om du tänkt sälja dem) för dessa djuren?
Om det ärliga svaret är något annat än "ja", så är det enda rätta att antingen kassera äggen eller ge bort dem till någon annan som har utrustningen/inkubatorn igång.

Jag kan absolut ha missförstått, men det låter som att äggen kom som en överraskning, vilket säger mig att du är oförberedd? Bara för att våra djur lägger äggen, så betyder inte detta att vi måste kläcka dem. 

Allt för många gånger ser vi ägg som kläcks för att det är kul (vilket det absolut är, missförstå mig inte) men det blir svårt att skicka ungarna vidare pga div anledningar (mättad marknad, ingen eller mycket liten marknad etc.) och livet blir drägligt för ungarna.


Predikan åsido, om snokägg fungerar likt pytonägg så ska de inte separeras. De är sammanfogade by design. Du ska nog inte blöta dem heller, för då dör de troligtvis. De ska in i inkubatorn, i lämplig temperaturtolerans och luftfuktighet. Mer detaljerad information för kläckning av snokägg får någon annan redovisa.

Mvh
Niklas


3
0
GregPeg:

Tack Niklas! 

Äggen kom inte som en överaskning och Inkubatorn är igång och rullar. Hemmagjord, men en elektronisk är beställd.
Inkubatorn jag byggt är på inrådan av kunniga uppfödare på nätet Youtube mm. Men som sagt ny beställd.

Har en djuraffär som tar emot juveniler och förmodligen sparar jag två själv. det är 9 ägg och vad jag förstår är det förmodligen inte alla som kläcks?
Mitt största bekymmer var nog om man skulle separera äggen vilket jag sett att man gjort på Snakediscovery.

Men då tex snokar lägger som jag förstått det rätt klumpade ägg i villt tillstånd så borde det även funka för majs tänkte jag.
Nu ligger dom och frodas i ca 30 graders värme i mörk plastlåda och mjukt spån. så fort den nya inkubatorn kommer flyttar jag dom.
Jag har en värmeplatta i botten av plastlådorna utan termostat och jag behöver kolla värmen med jämna intervall.
Så det känns säkrare med en automatisk äggkläckare.

Jag är tacksam för ditt svar och dina råd och känner mig lugnare nu.
Troligtvis hade jag kunnat ta äggen ett efter ett när hon födde, men ville låta henne vara ifred och inte stressa henne.
Kändes ändå som lite intrång när jag tog äggen. hon låg ringlad runt ägghögen och var inte säskilt villig att lämna boet.

En annan fråga är: Hon har inte ätit under perioden hon haft äggen i magen och jag försökte locka henne med mus när jag skulle ta äggen.
Men icke. Hon har inte käkat på en månad nu och borde vara hungrig. Men såg att hon kommer ömsa snart, så jag väntar nog till efter det
innan jag erbjuder henne något.

Tack igen och allt gott till dig!

Mvh
Greg


Medlem i SkHF
991
1111
NellyNiklas:
GregPeg skrev:
Tack Niklas! 

Äggen kom inte som en överaskning och Inkubatorn är igång och rullar. Hemmagjord, men en elektronisk är beställd.
Inkubatorn jag byggt är på inrådan av kunniga uppfödare på nätet Youtube mm. Men som sagt ny beställd.

Har en djuraffär som tar emot juveniler och förmodligen sparar jag två själv. det är 9 ägg och vad jag förstår är det förmodligen inte alla som kläcks?
Mitt största bekymmer var nog om man skulle separera äggen vilket jag sett att man gjort på Snakediscovery.

Men då tex snokar lägger som jag förstått det rätt klumpade ägg i villt tillstånd så borde det även funka för majs tänkte jag.
Nu ligger dom och frodas i ca 30 graders värme i mörk plastlåda och mjukt spån. så fort den nya inkubatorn kommer flyttar jag dom.
Jag har en värmeplatta i botten av plastlådorna utan termostat och jag behöver kolla värmen med jämna intervall.
Så det känns säkrare med en automatisk äggkläckare.

Jag är tacksam för ditt svar och dina råd och känner mig lugnare nu.
Troligtvis hade jag kunnat ta äggen ett efter ett när hon födde, men ville låta henne vara ifred och inte stressa henne.
Kändes ändå som lite intrång när jag tog äggen. hon låg ringlad runt ägghögen och var inte säskilt villig att lämna boet.

En annan fråga är: Hon har inte ätit under perioden hon haft äggen i magen och jag försökte locka henne med mus när jag skulle ta äggen.
Men icke. Hon har inte käkat på en månad nu och borde vara hungrig. Men såg att hon kommer ömsa snart, så jag väntar nog till efter det
innan jag erbjuder henne något.

Tack igen och allt gott till dig!

Mvh
Greg



Det glädjer mig att du har koll på läget, förberett och planerat i förväg. Det är långt ifrån alla som gör det.

Igen, om snokägg fungerar likt pytonägg, så sammanfogas de efter att de torkat, och att seperera dem är inte rekommenderat. Däremot löslighande ägg är ok om de ligger löst. 

Jag har ofta sett att under de sista 24h så kan äggen separeras, och många uppfödare gör så, mest för att göra det lättare för djuren underst i högen att ta sig ut. Det är lite som om äggens sammanfogning löses upp i samband med att äggen kläcks. Ganska häftigt faktiskt. 

Möjligtvis funkar snokägg på samma sätt? (Ser ingen anledning varför de inte skulle fungera på samma sätt). Så det är bara att börja räkna ner dagarna och titta till dem titt som tätt. 

Lycka till!

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild