Tropfrog skrev:
Men snälla!
Att plugga in två standardkontakter är definitivt inte ett DIY projekt.
Absolut, men att behöva byta drivdon för att det drivdon som utrustningen säljs med inte stödjer dimmning är inte Plug and Play heller. Tro mig, inte all LED belysning säljs med dimmbara drivdon. Eftersom det i det fallet rör sig om att demontera och anpassa en befintlig utrustning så vill jag kalla det DIY, för det funkar inte som tänkt direkt ur lådan. Jag är fullt medveten att du har en annan syn och det är helt ok.
Tropfrog skrev:
Alla på marknaden förekommande led armaturer är i dagsläget dimmbara. Drivdon är enheten som styr elen till ledsen. Om den inte har funktion att dimmra så går enheten självfallet inte att dimma heller, det säger sig självt. Man behöver en dimmer för att kunna dimma. Jag föredrar att ha separata funktioner i separata enheter. Om panelen gör sönder byter man bara panelen och kan fortsättamed dimmern. Går dimmern isönder byter man den och fortsätter med samma panel. Andra föredrar att stoppa in så mycket funktioner som möjligt i en och samma enhet, det är upp till var och en.
Vad skrev jag tidigare?
quote=NellyNiklas]...Likaså med att simulera soluppgång/nedgång med exempelvis en LED panel. Det krävs exempelvis en annat drivdon än det som panelen säljs med, en Plejd enhet och en app... [/quote] Men alla på marknaden förekommande LED armaturer säljs inte med dimbara drivdon som standard. Ofta är dessa sålda som tillbehör.
Tropfrog skrev:
Det finns inget terrariespecifikt led ljus. Man kan få vilket ljus man vill i armaturer för akvarium, terrarium och växtodling. Men då måste man förstås ha lite kunskap om ljus, veta vad man vill ha och använda sig av tillverkare som faktiskt specificerar vad de säljer. "Optimerat för terrarium", "bättre än enfärgade till akvarium" säger ingenting om vad ljuset faktiskt består av. Faktum är att denna produkt också är bättre än enfärgsledarmaturer till terrarium, vilket det fortfarande finns massor av. Det är ingalunda ett problem förknippat med akvarium.
Jag ger dig ett halvt rätt här. Idag har vi dioder som avger ljus i det ultravioletta- och det visuella spektrat och beroende på vilken konfiguration som används så är den mer lämplig för ett ändamål framför ett anant. Tittar jag på utrustningen på mitt akvarium har den vita, röda, gröna och blå dioder. För reptiler är det rekommenderat att använda kallvita dioder för en så narutrlig färgåtergivning som möjligt, framförallt för djurets syns skull. Därtill har vi numer ultravioletta dioder i UVB spektrat som jag absolut vill påstå är lite specifikt för Terrariehobbyn då den enda andra verksamheten som jag känner till som använder sig av det spektrat är viss medicin/sjukdomsbehandling. Nagelvård/manikyr/nagelbyggning, flugbindning mm använder UVA, och ingen vill använda UVC (av förklarliga skäl).
Tropfrog skrev:
När det gäller led biten så ställer akvarium högre krav och är en större marknad än terrarium, så där får man oftast bättre grejor till lägre pris
Av förklarliga skäl. LED teknik för terrarium har mer eller mindre precis kommit igång eftersom ingen har drivit tekniken framåt för hobbyn tidigare. Nu har Arcadia och andra aktörer äntligen gjort det. Vilket jag tycker är spännande och intressant.
Tropfrog skrev:
Men nu handlade mina reservationer om att komunicera en teknik som är på utgående och funnits i 20 år som något nytt och fräscht. Jag har inga som helst problem med att man köper produkten om man bara är medveten om att det snart inte går att få tag i rör till den. Ett välinformerat val helt enkelt.
Jag skulle själv hellre fortsätta med en befintlig t5 armatur om det finns tills teknikskiftet genomförts. En allmänbelysning med dimbar led är förstås ett kul komplement som är framtidssäkrat och gör livet bättre för våra djur.
Mvh
Magnus
Efter 2027 har T5 UVB lysrör LED teknik istället för dagens kemiska processer och kan användas i samma armaturer som vi har idag, utan problem. Samma kontakt, samma formfaktor och samma armatur men ett annat sätt för att producera visuellt och ultraviolett ljus. Det hyser jag inga tvivel om.
Mvh
Niklas