Ny produkt från Arcadia. ”LumenIZE”

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5

5412
4152
Tropfrog:
Jeppe skrev:

Om det är så att spektrat ändras hade jag definitivt rekommenderat att man mäter vad man faktiskt åstadkommer, eller helt avstår från att dimma UV-källor med andra metoder. Vi vill inte exponera djuren för UVC ens en liten stund varje dag. Då blir det en tråkig feature.

Andra metoder än vad?

Uvc tror jag inte att man kan frambringa med uvb lysrör och dimmning. Men det är klart. Att mäta är det enda sättet att veta säkert vad man utsätter sina djur för därvidlag är lumenize inget undantag.

Mvh
Magnus 

Medlem i GHF
75
165
Jeppe:
Tropfrog skrev:

Andra metoder än vad?

Uvc tror jag inte att man kan frambringa med uvb lysrör och dimmning. Men det är klart. Att mäta är det enda sättet att veta säkert vad man utsätter sina djur för därvidlag är lumenize inget undantag.

Mvh
Magnus 

Andra metoder/produkter än sådana som uttryckligen är framtagna för att dimma specifika UV-källor. 
Ändrar du spektrat på en UVB-källa neråt hamnar du i spektrat för UVC. Om det finns risk att ändra spektrat borde det alltså finnas en risk för just det.
Det var ett återkommande problem med UV-källor tidigar, alltså att delar av strålningen var av för korta våglängder.

Självklart bör man alltid mäta, men hittills har man kunnat lita ganska bra på de värden som anges på Arcadias produkter och risken för just UVC är tämligen liten med dagens UV-källor överlag (om man inte köper billiga obskyra lampor på Amazon eller liknande).

5412
4152
Tropfrog:
Jeppe skrev:

Andra metoder/produkter än sådana som uttryckligen är framtagna för att simma specifika UV-källor. 
Ändrar du spektrat på en UV-källa neråt hamnar du i spektrat för UVC. Om det finns risk att ändra spektrat borde det alltså finnas en risk för just det.

Självklart bör man alltid mäta, men hittills har man kunnat lita ganska bra på de värden som anges på Arcadias produkter och risken för just UVC är tämligen liten med dagens UV-källor överlag.

Det finns två metoder för att dimma lysrör. Två väl kända och beprövade metoder. Båda bygger på att kapa vågorna. Den tidiga generationen byggde på en styrström 1-10 volt, där varje V motsvarade 10%. DVS 10 steg mellan 0 och 100%. Den senare generationen har blivit steglös, vilket är vad Arkadia använder i sin produkt. Den förlitar sig fortfarande på lågvolt styrström. Så kanske 100 punkter istället för 10. Vid varje punkt kan spektrat ändras. 

Arkadia utvecklar inte teknik, de utvecklar produkter med hjälp av befintlig teknik. Om de identifierat steglös dimning som utan risk för uvc så bör man kunna lita på det. 100 ofarliga punkter, då borde rimligtvis 10 av dessa i den äldre tekniken vara precis lika ofarliga. Jag ser risken för att den inte ger tillräckligt med uvb under dimmning som större. Men det kan du ju mäta upp och redovisa här när du får de första exemplaren till butiken?

Mvh
Magnus 

Medlem i GHF
75
165
Jeppe:
Tropfrog skrev:
Det finns två metoder för att dimma lysrör. Två väl kända och beprövade metoder. Båda bygger på att kapa vågorna. Den tidiga generationen byggde på en styrström 1-10 volt, där varje V motsvarade 10%. DVS 10 steg mellan 0 och 100%. Den senare generationen har blivit steglös, vilket är vad Arkadia använder i sin produkt. Den förlitar sig fortfarande på lågvolt styrström. Så kanske 100 punkter istället för 10. Vid varje punkt kan spektrat ändras. 

Arkadia utvecklar inte teknik, de utvecklar produkter med hjälp av befintlig teknik. Om de identifierat steglös dimning som utan risk för uvc så bör man kunna lita på det. 100 ofarliga punkter, då borde rimligtvis 10 av dessa i den äldre tekniken vara precis lika ofarliga. Jag ser risken för att den inte ger tillräckligt med uvb under dimmning som större. Men det kan du ju mäta upp och redovisa här när du får de första exemplaren till butiken?

Mvh
Magnus 

Ja, den totala mängden strålning lär ju minska, inklusive både UVA och UVB. Funkar Arcadias teknik på precis samma sätt som andra produkter borde det inte vara någon skillnad nej, men jag har för dålig koll för att ge mig in i det.

Jag tänker definitivt mäta och laborera så mycket jag får lov med prylarna i serien.

Nu när du tar upp det vill jag klargöra att jag alltså konsultar lite på Cyberzoo i Trollhättan men jag struntar högaktningsfullt var folk handlar och det har ingenting med min entusiasm över de här prylarna att göra.

5412
4152
Tropfrog:
Bit inte i den hand som föder dig är ett gammalt slitet utryck som jag tycker passar bra in här. :)

Mvh
Magnus 

Medlem i GHF
75
165
Jeppe:
Tropfrog skrev:
Bit inte i den hand som föder dig är ett gammalt slitet utryck som jag tycker passar bra in här. :)

Mvh
Magnus 

Ha ha, jo, fast jag har bitit en del redan och de verkar ta det med ro. Än så länge får jag sitta kvar och tycka och skriva och nörda.

Medlem i SkHF
1055
1205
NellyNiklas:
Tropfrog skrev:

Men snälla!

Att plugga in två standardkontakter är definitivt inte ett DIY projekt. 

Absolut, men att behöva byta drivdon för att det drivdon som utrustningen säljs med inte stödjer dimmning är inte Plug and Play heller. Tro mig, inte all LED belysning säljs med dimmbara drivdon. Eftersom det i det fallet rör sig om att demontera och anpassa en befintlig utrustning så vill jag kalla det DIY, för det funkar inte som tänkt direkt ur lådan. Jag är fullt medveten att du har en annan syn och det är helt ok.

Tropfrog skrev:
Alla på marknaden förekommande led armaturer är i dagsläget dimmbara. Drivdon är enheten som styr elen till ledsen. Om den inte har funktion att dimmra så går enheten självfallet inte att dimma heller, det säger sig självt. Man behöver en dimmer för att kunna dimma. Jag föredrar att ha separata funktioner i separata enheter. Om panelen gör sönder byter man bara panelen och kan fortsättamed dimmern. Går dimmern isönder byter man den och fortsätter med samma panel. Andra föredrar att stoppa in så mycket funktioner som möjligt i en och samma enhet, det är upp till var och en. 

Vad skrev jag tidigare? 
quote=NellyNiklas]...Likaså med att simulera soluppgång/nedgång med exempelvis en LED panel. Det krävs exempelvis en annat drivdon än det som panelen säljs med, en Plejd enhet och en app... [/quote] Men alla på marknaden förekommande LED armaturer säljs inte med dimbara drivdon som standard. Ofta är dessa sålda som tillbehör. 

Tropfrog skrev:
Det finns inget terrariespecifikt led ljus. Man kan få vilket ljus man vill i armaturer för akvarium, terrarium och växtodling. Men då måste man förstås ha lite kunskap om ljus, veta vad man vill ha och använda sig av tillverkare som faktiskt specificerar vad de säljer. "Optimerat för terrarium", "bättre än enfärgade till akvarium" säger ingenting om vad ljuset faktiskt består av. Faktum är att denna produkt också är bättre än enfärgsledarmaturer till terrarium, vilket det fortfarande finns massor av. Det är ingalunda ett problem förknippat med akvarium. 

Jag ger dig ett halvt rätt här. Idag har vi dioder som avger ljus i det ultravioletta- och det visuella spektrat och beroende på vilken konfiguration som används så är den mer lämplig för ett ändamål framför ett anant. Tittar jag på utrustningen på mitt akvarium har den vita, röda, gröna och blå dioder. För reptiler är det rekommenderat att använda kallvita dioder för en så narutrlig färgåtergivning som möjligt, framförallt för djurets syns skull. Därtill har vi numer ultravioletta dioder i UVB spektrat som jag absolut vill påstå är lite specifikt för Terrariehobbyn då den enda andra verksamheten som jag känner till som använder sig av det spektrat är viss medicin/sjukdomsbehandling. Nagelvård/manikyr/nagelbyggning, flugbindning mm använder UVA, och ingen vill använda UVC (av förklarliga skäl).

Tropfrog skrev:
När det gäller led biten så ställer akvarium högre krav och är en större marknad än terrarium, så där får man oftast bättre grejor till lägre pris
Av förklarliga skäl. LED teknik för terrarium har mer eller mindre precis kommit igång eftersom ingen har drivit tekniken framåt för hobbyn tidigare. Nu har Arcadia och andra aktörer äntligen gjort det. Vilket jag tycker är spännande och intressant. 

Tropfrog skrev:
Men nu handlade mina reservationer om att komunicera en teknik som är på utgående och funnits i 20 år som något nytt och fräscht. Jag har inga som helst problem med att man köper produkten om man bara är medveten om att det snart inte går att få tag i rör till den. Ett välinformerat val helt enkelt.

Jag skulle själv  hellre fortsätta med en befintlig t5 armatur om det finns tills teknikskiftet genomförts. En allmänbelysning med dimbar led är förstås ett kul komplement som är framtidssäkrat och gör livet bättre för våra djur. 

Mvh
Magnus 

Efter 2027 har T5 UVB lysrör LED teknik istället för dagens kemiska processer och kan användas i samma armaturer som vi har idag, utan problem. Samma kontakt, samma formfaktor och samma armatur men ett annat sätt för att producera visuellt och ultraviolett ljus. Det hyser jag inga tvivel om. 

Mvh
Niklas

5412
4152
Tropfrog:

NellyNiklas skrev:

Efter 2027 har T5 UVB lysrör LED teknik istället för dagens kemiska processer och kan användas i samma armaturer som vi har idag, utan problem. Samma kontakt, samma formfaktor och samma armatur men ett annat sätt för att producera visuellt och ultraviolett ljus. Det hyser jag inga tvivel om. 

Nu vet varken du eller jag om vilken teknik som finns tillgängligt 2027. Inte heller Arkadia för den delen. Det du pratar om, ett led rör som tänds med en lyrörsdrossel finns inte idag. Jag tycker att det låter omständligt att ha kvar drosseln som tillhör en i framtiden utgången teknik. Känns dyrt och omständligt att ta fram led som drivs av en enhet som inte överhuvudtaget behövs. Nej, jag tror inte att denna lösningen kommer att vinna särskilt mycket mark. Redan idag finns ju väl fungerande armaturer med ledrör. Jag tror att det blir framtiden. Du tror annorlunda vilket också är fine. För det är bara gissningar. Inte något jag själv skulle besluta om investeringar i flera tusenlappar klassen på. (För jag tror inte att din gissning på 800-1200 kr räcker, de är nog sannolikt avsevärt dyrare)

NellyNiklas skrev:

Absolut, men att behöva byta drivdon för att det drivdon som utrustningen säljs med inte stödjer dimmning är inte Plug and Play heller. Tro mig, inte all LED belysning säljs med dimmbara drivdon. Eftersom det i det fallet rör sig om att demontera och anpassa en befintlig utrustning så vill jag kalla det DIY, för det funkar inte som tänkt direkt ur lådan. Jag är fullt medveten att du har en annan syn och det är helt ok.

Då får du nog läsa vad jag skrev en gång till. Jag håller fullständigt med om att byta drossel är ett DIY projekt som man definitivt inte skall ge sig på utan rätt kunskap. (Jag lät en vän med rätt kunskap och behörighet göra det). Vill man ha dimmbart lysrör så skall man köpa en dimbar armatur.

Mvh
Magnus 

Medlem i SkHF
1055
1205
NellyNiklas:
Jeppe skrev:

Ja, den totala mängden strålning lär ju minska, inklusive både UVA och UVB. Funkar Arcadias teknik på precis samma sätt som andra produkter borde det inte vara någon skillnad nej, men jag har för dålig koll för att ge mig in i det.

Jag tänker definitivt mäta och laborera så mycket jag får lov med prylarna i serien.

Nu när du tar upp det vill jag klargöra att jag alltså konsultar lite på Cyberzoo i Trollhättan men jag struntar högaktningsfullt var folk handlar och det har ingenting med min entusiasm över de här prylarna att göra.

En person/ljusguru har genomfört tester under en kortare tid (innan lansering av produkten för allmänheten) och har sammanställt en rapport. (Thomas Griffin vill jag minnas att han heter.) En del av det han förmedlade var att sin skäggagam inte får de nivåerna på morgonen och kvällen (under upp- och nerdimmning) när ödlan enligt rutin brukar sola sig. Därtill skriver han att när enheten lyser med 100% är ödlan aktiv och utanför solplatsen och utsätts därmed inte för de nivåer som den egentligen behöver. (Detta hänger lite på den belysningssetup som han använder där UVBlysröret täcker 1/2 - 1/3 av terrariet.

Här tror jag en anpassning av rådande metodik kan lösa det. 

Mvh
Niklas

5412
4152
Tropfrog:
NellyNiklas skrev:

En person/ljusguru har genomfört tester under en kortare tid (innan lansering av produkten för allmänheten) och har sammanställt en rapport. (Thomas Griffin vill jag minnas att han heter.) En del av det han förmedlade var att sin skäggagam inte får de nivåerna på morgonen och kvällen (under upp- och nerdimmning) när ödlan enligt rutin brukar sola sig. Därtill skriver han att när enheten lyser med 100% är ödlan aktiv och utanför solplatsen och utsätts därmed inte för de nivåer som den egentligen behöver. (Detta hänger lite på den belysningssetup som han använder där UVBlysröret täcker 1/2 - 1/3 av terrariet.

Här tror jag en anpassning av rådande metodik kan lösa det. 

Mvh
Niklas

På vilket sätt påverkade denna informationen din syn på produkten?

Vad menar du med "en anpassning av rådande metodik"?

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild