Ny produkt från Arcadia. ”LumenIZE”

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5

Medlem i SkHF
991
1111
NellyNiklas:
Tropfrog skrev:
Hmm. Hur kan man lyckas spruta ur sig så många missuppfattningar och rena felaktigheter i samma inlägg?

Tyvärr går de inte lämna helt obesvarade så här kommer några kommentarer.

Det är INTE första gången någon tagit fram en produkt som låter oss dimmra en uv källa. Produkten dimrar t5 lysrör, det är en teknik som funnits länge och som var nere i rimliga priser för ca 20 år sedan.

Ytterligare några år betyder i detta fallet 3 år. Sen kan man förstås bunkra lysrör för några år innan de förbjuds. När jag själv investerar i teknik så vill jag att de skall klara åtminstone 10 år. Det är bättre för min ekonomi och bättre för miljön att satsa på saker som har en framtid. Visst, om det inte går att lösa på annat sätt så blir man förstås tvungen. I detta fallet känns det tveksamt. Absolut så finns det många djur som kräver uvb, men inga som kräver dimmning. Har man inte redan investerat i dimmningsutrustning för t5 så kan det vänta tills teknikskiftet är genomfört. När man dimmar t5 så kapar man vågorna och omvandlar till värme. Dvs armaturen drar lika mycket ström oavsett ljusstyrka. Redan idag finns dimmer lösningar för led där strömförbrukningen går ner med ljusstyrkan. En avsevärd fördel som den nya tekniken för med sig. Nu väntar vi bara på uvb led till rimliga priser. Att lysrör fasas ut kommer att påskynda detta. 

Jag har inte haft några intentioner att framställa det som en marknadsföringsbluff. Marknadsföring är vad marknadsföring är. Ett sätt att öka värdet i en produkt. Då är det helt naturligt att man fokuserar på fördelarna och inte nackdelarna. Därvidlag så skiljer sig inte denna marknadsföringen mot någon annan.

Jag håller med om att de flesta djurägare inte kan eller vill göra egna lösningar. Men mina kommentarer har främst handlat om dimmning av t5 ljusrör. Något som finns I massor av färdiga produkter och absolut inte kräver att man har en master i elektronik. Att jag själv föredrog att byta drossel istället för att köpa en helt ny armatur var ett beslut helt och hållet baserat på studentekonomi. Idag hade jag alla gånger köpt en ny armatur istället om jag haft behovet och tekniken inte var på väg ut. De kräver inga som helst avancerade DIY saker. Häng upp eller lägg armaturen på terrariet. Koppla in stickpropp för dimmning I dimmern och stoppa stickproppen i vägguttaget. Klart.

Mvh
Magnus 

  


Vad är anledningen till varför man avråder folk att göra det?

En av de källor jag hittade vid en snabb googling. Har inte hunnit gräva ner mig djupare i ämnet än.

"Dimming fluorescent tubes
A quite tricky point and therefore a tough question to answer. We can say it is actually possible to dim fluorescent tubes but not without also saying that we highly discourage you to do so. It is not recommended for your pocket, time, nor your expectations.

FYI, fluorescent lights do not dim well at all. Most results of actually dimmed light will incur in a sort of creepy intermittent flickering light which will be great for a horror zombie movie set up but not for a useful lightning system. It is possible to achieve some kind of useful dimmable fluorescent tube light installation but you will not be able to rely on it.

The process to make dimming of a fluorescent tube possible is definitely not easy to arrange. It will require mid-high knowledge in electric installations, starters, a special dimmer ballast, and a three-wire-plus ground cable instead of the regular one that your installation most likely has. Furthermore, it takes the correct type of dimmer switch, like those made for incandescent or led lights won’t work with fluorescent lights and a fluorescent light fixture that’s rated for dimming. After achieving to collect all the mentioned things, we still cannot ensure the dimming will have decent quality. We do not recommend you to attempt to achieve this by yourself if you do not have a piece of good technical knowledge."

www.any-lamp.com/blog/dim-fluorescent-tubes

Medlem i GHF
74
161
Jeppe:
Tropfrog skrev:
Hmm. Hur kan man lyckas spruta ur sig så många missuppfattningar och rena felaktigheter i samma inlägg?

Tyvärr går de inte lämna helt obesvarade så här kommer några kommentarer.

Det är INTE första gången någon tagit fram en produkt som låter oss dimmra en uv källa. Produkten dimrar t5 lysrör, det är en teknik som funnits länge och som var nere i rimliga priser för ca 20 år sedan.

Ytterligare några år betyder i detta fallet 3 år. Sen kan man förstås bunkra lysrör för några år innan de förbjuds. När jag själv investerar i teknik så vill jag att de skall klara åtminstone 10 år. Det är bättre för min ekonomi och bättre för miljön att satsa på saker som har en framtid. Visst, om det inte går att lösa på annat sätt så blir man förstås tvungen. I detta fallet känns det tveksamt. Absolut så finns det många djur som kräver uvb, men inga som kräver dimmning. Har man inte redan investerat i dimmningsutrustning för t5 så kan det vänta tills teknikskiftet är genomfört. När man dimmar t5 så kapar man vågorna och omvandlar till värme. Dvs armaturen drar lika mycket ström oavsett ljusstyrka. Redan idag finns dimmer lösningar för led där strömförbrukningen går ner med ljusstyrkan. En avsevärd fördel som den nya tekniken för med sig. Nu väntar vi bara på uvb led till rimliga priser. Att lysrör fasas ut kommer att påskynda detta. 

Jag har inte haft några intentioner att framställa det som en marknadsföringsbluff. Marknadsföring är vad marknadsföring är. Ett sätt att öka värdet i en produkt. Då är det helt naturligt att man fokuserar på fördelarna och inte nackdelarna. Därvidlag så skiljer sig inte denna marknadsföringen mot någon annan.

Jag håller med om att de flesta djurägare inte kan eller vill göra egna lösningar. Men mina kommentarer har främst handlat om dimmning av t5 ljusrör. Något som finns I massor av färdiga produkter och absolut inte kräver att man har en master i elektronik. Att jag själv föredrog att byta drossel istället för att köpa en helt ny armatur var ett beslut helt och hållet baserat på studentekonomi. Idag hade jag alla gånger köpt en ny armatur istället om jag haft behovet och tekniken inte var på väg ut. De kräver inga som helst avancerade DIY saker. Häng upp eller lägg armaturen på terrariet. Koppla in stickpropp för dimmning I dimmern och stoppa stickproppen i vägguttaget. Klart.

Mvh
Magnus 

  


Jag förstår verkligen inte varför du måste låta så dryg när du kommenterar någon annans inlägg. 
Massa felaktigheter, tack för den. Jag förstår inte riktigt vad du tycker att jag har så fel i? 
Jag har aldrig varit en "gör det själv"- typ när det kommer till tekniska prylar, jag tycker att det är tråkigt. Därför fokuserar mitt inlägg ovan på den faktiska "reptilmarknaden" och de färdiga produkter som finns och marknadsförs som reptilprodukter. Det är trots allt dessa prylar de flesta köper. 

Jag sa att det inte någon annan färdig serie med reptilprodukter som låter dig länka och dimma T5 och LED, så för den marknaden är det en ny grej. Jag ber om ursäkt om det inte var tydligt. Huruvida det finns enkla lösningar för att dimma UV-källor utan att påverka spektrat, genom att använda andra prylar är jag inte insatt i. Folk har gjort egna lösningar i många år, och precis som jag skriver kan vissa av dem vara både bättre och billigare. 
Oavsett är ju återigen så att de flesta föredrar färdiga lösningar.

Jag skriver också att man får göra precis som man vill, det är fritt fram att inte använda produkterna, och att dimma UV är definitivt bara en extra finess som inte på något sätt är nödvändig. 

Då alla reptiler bör ha tillgång till både UV-ljus och allmänbelysning tycker jag bara att det är positivt att det erbjuds bra paketlösningar till de som vill använda dem. 

För personer som jag som gärna vill optimera så mycket det går, och ha möjlighet till styrning, men inte vill/orkar leta och hitta på egna lösningar är det helt klart en bra grej. Oavsett om det bara kommer att vara aktuellt i 3 år för T5.

232
224
Formula76:
En dum fråga; 
Vet inte riktigt hur ett UVrör fungerar får jag erkänna

Fungerar ett UV rör när det dimmas? Alltså att det fortfarande strålar UV ljus, så man kan styra hur mycket UV strålning man vill ha? 

Eller det producerar ingen UVstrålning om gasen i röret inte får den spänning eller värme det behöver?

5116
3882
Tropfrog:
NellyNiklas skrev:
Som Jeppe skriver, är detta första gången, mig veterligen, att en produkt produceras av en aktör inom terrariehobbyn för terrariehobbyn och möter krav och kriterier som ställs av terrariehobbyn, som kan dimma UVB lysrör. Ja tekniken att dimma ett lysrör är gammal, men det har varit ett DIY projekt oavsett pris. 

Likaså med att simulera soluppgång/nedgång med exempelvis en LED panel. Det krävs exempelvis en annat drivdon än det som panelen säljs med, en Plejd enhet och en app. Alltså inget plug and play. Alternativet har varit att ta något från Akvariehobbyn och kompromissa med andra förutsättningar.

Jag ser detta som ett aktivt och stort steg framåt mot något som påminner om det framåtsträvande arbetet som sker inom akvaristiken, vilket är riktigt kul att se. Detta är definitivt ett steg i den riktningen och något som verkligen saknats inom denna hobbyn. 

T5 och T8 lysrör kommer inte försvinna efter 2027. Det är innanmätet i den som ändras. Formfaktor och kontakter är de samma. Efter 2027 kan denna utrustning användas som vanligt, utan problem. Det har Arcadia redan tänkt på, det är jag tvärsäker på.

Mvh
Niklas



Men snälla!

Att plugga in två standardkontakter är definitivt inte ett DIY projekt.

Alla på marknaden förekommande led armaturer är i dagsläget dimmbara. Drivdon är enheten som styr elen till ledsen. Om den inte har funktion att dimmra så går enheten självfallet inte att dimma heller, det säger sig självt. Man behöver en dimmer för att kunna dimma. Jag föredrar att ha separata funktioner i separata enheter. Om panelen gör sönder byter man bara panelen och kan fortsättamed dimmern. Går dimmern isönder byter man den och fortsätter med samma panel. Andra föredrar att stoppa in så mycket funktioner som möjligt i en och samma enhet, det är upp till var och en.

Det finns inget terrariespecifikt led ljus. Man kan få vilket ljus man vill i armaturer för akvarium, terrarium och växtodling. Men då måste man förstås ha lite kunskap om ljus, veta vad man vill ha och använda sig av tillverkare som faktiskt specificerar vad de säljer. "Optimerat för terrarium", "bättre än enfärgade till akvarium" säger ingenting om vad ljuset faktiskt består av. Faktum är att denna produkt också är bättre än enfärgsledarmaturer till terrarium, vilket det fortfarande finns massor av. Det är ingalunda ett problem förknippat med akvarium.

När det gäller led biten så ställer akvarium högre krav och är en större marknad än terrarium, så där får man oftast bättre grejor till lägre pris

Men nu handlade mina reservationer om att komunicera en teknik som är på utgående och funnits i 20 år som något nytt och fräscht. Jag har inga som helst problem med att man köper produkten om man bara är medveten om att det snart inte går att få tag i rör till den. Ett välinformerat val helt enkelt.

Jag skulle själv  hellre fortsätta med en befintlig t5 armatur om det finns tills teknikskiftet genomförts. En allmänbelysning med dimbar led är förstås ett kul komplement som är framtidssäkrat och gör livet bättre för våra djur. 

Mvh
Magnus 

5116
3882
Tropfrog:
Jeppe skrev:


Jag förstår verkligen inte varför du måste låta så dryg när du kommenterar någon annans inlägg. 
Massa felaktigheter, tack för den. Jag förstår inte riktigt vad du tycker att jag har så fel i? 
.


Jag är ledsen om du läst in någon ton i mitt inlägg som inte överensstämmer med min ambition.

Mvh
Magnus 

5116
3882
Tropfrog:
NellyNiklas skrev:


Vad är anledningen till varför man avråder folk att göra det?

En av de källor jag hittade vid en snabb googling. Har inte hunnit gräva ner mig djupare i ämnet än.

"Dimming fluorescent tubes
A quite tricky point and therefore a tough question to answer. We can say it is actually possible to dim fluorescent tubes but not without also saying that we highly discourage you to do so. It is not recommended for your pocket, time, nor your expectations.

FYI, fluorescent lights do not dim well at all. Most results of actually dimmed light will incur in a sort of creepy intermittent flickering light which will be great for a horror zombie movie set up but not for a useful lightning system. It is possible to achieve some kind of useful dimmable fluorescent tube light installation but you will not be able to rely on it.

The process to make dimming of a fluorescent tube possible is definitely not easy to arrange. It will require mid-high knowledge in electric installations, starters, a special dimmer ballast, and a three-wire-plus ground cable instead of the regular one that your installation most likely has. Furthermore, it takes the correct type of dimmer switch, like those made for incandescent or led lights won’t work with fluorescent lights and a fluorescent light fixture that’s rated for dimming. After achieving to collect all the mentioned things, we still cannot ensure the dimming will have decent quality. We do not recommend you to attempt to achieve this by yourself if you do not have a piece of good technical knowledge."

www.any-lamp.com/blog/dim-fluorescent-tubes


Den största anledningen att inte dimmra lysrör är ineffektivitet och värmealstring.

Jag uppmanar ingen att göra egna diy lösningar med el. Alla här verkar tro det. Nej självfallet skall man köpa färdiga lösningar och inte mickla själv. Sen är frågan om det gör så stor skillnad om lösningen är marknadsförd för terrarium eller något annat användningsområde. Här tror vi olika.

Mvh
Magnus 

Medlem i GHF
74
161
Jeppe:
Tropfrog skrev:


Jag är ledsen om du läst in någon ton i mitt inlägg som inte överensstämmer med min ambition.

Mvh
Magnus 


Jag vet inte hur man ska misstolka "Hmm. Hur kan man lyckas spruta ur sig så många missuppfattningar och rena felaktigheter i samma inlägg?" 

Det hade kunnat formuleras på otaliga sätt som hade varit trevligare och inbjudit till vidare diskussion, snarare än att bara låta överlägset. Nu har jag jobbat med det här tillräckligt länge för att känna mig ganska säker på vad jag vet och vad jag inte vet, så jag tar inte så hårt på det, men jag tycker att vi kan diskutera på ett trevligt sätt och tänka på hur vi formulerar oss.

Medlem i GHF
74
161
Jeppe:
Tropfrog skrev:


Den största anledningen att inte dimmra lysrör är ineffektivitet och värmealstring.

Jag uppmanar ingen att göra egna diy lösningar med el. Alla här verkar tro det. Nej självfallet skall man köpa färdiga lösningar och inte mickla själv. Sen är frågan om det gör så stor skillnad om lösningen är marknadsförd för terrarium eller något annat användningsområde. Här tror vi olika.

Mvh
Magnus 


Fast det är väl ingen som har sagt att den här lösningen skulle vara bättre än någon egenkomponerad dito? Bara att det är den första "plug and play"-lösningen för dimning/styrning av UV-källa (och dagsljus kombinerat) som marknadsförs specifikt till terrarium. Det finns ju inga andra färdiga lösningar som inte är till terrariemarknaden eftersom det inte finns andra UV-källor att få tag på (än de som tillverkas specifikt till reptiler/amfibier).

Jag funderar även på hur stor risken att ändra spektrat i ett UV-rör är när man dimmar det. Ska man ge sig på att göra det, med någon lösning som inte är utformad för just den UV-källan bör man definitivt se till att mäta output innan och efter dimning så att säga. UVI borde ge en fingervisning, även om det bästa vore att kunna titta på spektrat. Fast det är ju inte så många som har en spektrofotometer stående.
Det kanske inte spelar någon roll, men vi vet att IR-spektrat ändras om man dimmar halogenlampor till exempel.

5116
3882
Tropfrog:
Jeppe skrev:


Fast det är väl ingen som har sagt att den här lösningen skulle vara bättre än någon egenkomponerad dito? Bara att det är den första "plug and play"-lösningen för dimning/styrning av UV-källa (och dagsljus kombinerat) som marknadsförs specifikt till terrarium. Det finns ju inga andra färdiga lösningar som inte är till terrariemarknaden eftersom det inte finns andra UV-källor att få tag på (än de som tillverkas specifikt till reptiler/amfibier).

Jag funderar även på hur stor risken att ändra spektrat i ett UV-rör är när man dimmar det. Ska man ge sig på att göra det, med någon lösning som inte är utformad för just den UV-källan bör man definitivt se till att mäta output innan och efter dimning så att säga. UVI borde ge en fingervisning, även om det bästa vore att kunna titta på spektrat. Fast det är ju inte så många som har en spektrofotometer stående.
Det kanske inte spelar någon roll, men vi vet att IR-spektrat ändras om man dimmar halogenlampor till exempel.


Helt rätt. Det är ingen som sagt att det är varken bättre eller sämre än alternativen. Bara att detta är en fantastisk produkt som kommer att revolutionera terrariehobbyn. Sen har det nämnts en del gånger i tråden att det är DIY att använda produkter avsett för andra ändamål, lite antydningar att det är farligt och att man bör undvika det. Men jag kan garantera att så inte är fallet. Produkter avsedda för akvariehobbyn har oftast högre IP klassning och är billigare. I övrigt är allt annat lika.

Sen är det kanske inte helt sant att det inte finns andra produkter man kan köra uv rör i. Man kan sättla uv rör i alla T5 armaturer. Inte heller detta anser jag vara DIY. Byta lysrör gör vi alla emellanåt.

Helt rätt också att spektra ändras när man dimmar. Viktigt oavsett vilka produkter man väljer att köra röret på 100% större delen av dagen. Gryning och skymning skall ses som en bonus, en kul feature. Inte som en del av djurens uv dos.

Mvh
Magnus

Medlem i GHF
74
161
Jeppe:
Tropfrog skrev:


Helt rätt. Det är ingen som sagt att det är varken bättre eller sämre än alternativen. Bara att detta är en fantastisk produkt som kommer att revolutionera terrariehobbyn. Sen har det nämnts en del gånger i tråden att det är DIY att använda produkter avsett för andra ändamål, lite antydningar att det är farligt och att man bör undvika det. Men jag kan garantera att så inte är fallet. Produkter avsedda för akvariehobbyn har oftast högre IP klassning och är billigare. I övrigt är allt annat lika.


Har det utlästs så har i alla fall jag varit otydlig. Självklart kan man använda annan typ av allmänbelysning än sådan som är brandad för reptiler, inklusive system för styrning. När det kommer till UV är det ju inte möjligt på samma sätt, eftersom det inte finns någon annan marknad för dessa ljuskällor än just till terrariehobbyn. Däremot kan man naturligtvis använda alla typer av armaturer till UV-lysrör, så länge de passar till själva lysröret. Däremot är det stor skillnad på reflektorer, och vissa reflekterar inte ens UVB-strålning, så där får man hålla tungan lite rätt i mun, eller allra helst mäta för att säkerställa att man uppnår önskat resultat.
Däremot (med risk för att låta tjatig) känner jag inte till något system där man kan koppla ihop både T5 och LED samt styra dem, åtminstone inte när det UV inblandat. Det kan säkert gå att få till, men då kan vi väl vara överens om att vi åtminstone inte pratar "plug and play"?

Tropfrog skrev:

Helt rätt också att spektra ändras när man dimmar. Viktigt oavsett vilka produkter man väljer att köra röret på 100% större delen av dagen. Gryning och skymning skall ses som en bonus, en kul feature. Inte som en del av djurens uv dos.


Om det är så att spektrat ändras hade jag definitivt rekommenderat att man mäter vad man faktiskt åstadkommer, eller helt avstår från att dimma UV-källor med andra metoder. Vi vill inte exponera djuren för UVC ens en liten stund varje dag. Då blir det en tråkig feature.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild