Erfarna ägare av brasiliansk/rödregnbågsboa – vad tycker ni om arten

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

14
5
anacondachoke:
Hej allihopa!

Jag har under en längre tid läst på och varit väldigt intresserad av att köpa orm sedan barnsben. Ett köp är aktuellt för mig om ungefär ett år, så jag försöker samla på mig så mycket kunskap som möjligt redan nu. Om det visar sig att arten inte passar mig eller att jag inte kan erbjuda den optimala förutsättningarna kommer jag helt enkelt välja en annan art.

En av arterna som verkligen har fångat mitt intresse på senasre tid är brasiliansk regnbågsboa / röd regnbågsboa. Jag tycker att de är otroligt vackra och verkar ha ett bra temperament, de är också nära besläktade med anacondas som är väldigt häftigt. 

Jag vill jag dock höra från personer som faktiskt äger eller har ägt arten, så jag har några frågor:

1) Hur skulle ni beskriva deras personlighet?

2) Är de generellt lugna och hanterbara? (hört att dom är lite svårare när de är yngre) 

3) Hur ofta brukar ni ta ut och hantera dem?

4) Är de nyfikna och aktiva eller gömmer de sig mest?

5) Har ni haft problem med matvägran / andra problem? 

6) Hur känsliga är de när det gäller temperatur och luftfuktighet?

7) Har ni behövt anpassa er mycket under svenska vintrar eller riktigt varma sommardagar?

8) Hur ser den dagliga eller veckovisa skötseln ut?

9) Luktar terrariet eller ormen något märkbart om allt sköts ordentligt?

10) Är de mer förlåtande än ryktet säger eller är de ganska känsliga för misstag?

11) Finns det något ni önskar att ni visste innan ni skaffade en brasiliansk regnbågsboa?

12) Om ni fick välja igen, hade ni köpt samma art en gång till? Varför/varför inte?

13) Skulle ni rekommendera den till någon som är ny inom ormhobbyn men som är villig att lägga ner mycket tid på research och skötsel?

14) vad är för och nackdelarna med arten? 

Alla erfarenheter, tips och ärliga åsikter uppskattas verkligen. Tack på förhand!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild