Blanda arter

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

593
551
Redfoot:
Jag är fortfarande inte riktigt med dig. 
Du skriver" man kommer nog inte runt stora terrarier" då är vi överens om en parameter. Hur många har den platsen så att man kan säga att det generellt går att blanda vissa arter? Nästa påstående du har är att "många pilgiftsgrodor går ihop om man tar hänsyn till korsningsrisken" , ja men då går det ju inte på grund av det du just nämnde. Ingen vill väl ha korsningar på längden och på tvären ;)
/R

2966
1645
Hoggaforfan:
Redfoot skrev:
Jag är fortfarande inte riktigt med dig. 
Du skriver" man kommer nog inte runt stora terrarier" då är vi överens om en parameter. Hur många har den platsen så att man kan säga att det generellt går att blanda vissa arter? Nästa påstående du har är att "många pilgiftsgrodor går ihop om man tar hänsyn till korsningsrisken" , ja men då går det ju inte på grund av det du just nämnde. Ingen vill väl ha korsningar på längden och på tvären ;)
/R

Vissa arter kan korsa sig men inte andra men klassas likaså som pilgift. Så kombinationer går att göra men kräver lite forskning först.

2048
773
psyjoh:
Små grodor med små ödlor funkar säkert alldeles utmärkt  och för det behövs inga kvadratmetrar. Har själv haft grodor förr med jungfrugeckos, fast det var många år sen nu. Dem fick ett "normallångt" liv generellt för arten. Så visst funkar det. Hade nog inte själv blandat  några större arter för det är då man börjar komma upp i kvadratmetrar plus att med dem större arterna är det oxå större risk att de försöker tugga sönder varandra. Men har du en liten groda mpt en liten gecko är risken minimal att de försöker äta varandra. Däremot får man hålla koll på att inte den ena arten klipper allt foder för sig själv.

Medlem i SHF
516
232
Fredrik89:
Redfoot skrev:
Jag är fortfarande inte riktigt med dig. 
Du skriver" man kommer nog inte runt stora terrarier" då är vi överens om en parameter. Hur många har den platsen så att man kan säga att det generellt går att blanda vissa arter? Nästa påstående du har är att "många pilgiftsgrodor går ihop om man tar hänsyn till korsningsrisken" , ja men då går det ju inte på grund av det du just nämnde. Ingen vill väl ha korsningar på längden och på tvären ;)
/R

Ja fast storleken är relativ och håller vi oss till små arter så behöver man inte flera kvm i markyta. Sen så brukar man ha trädlevande arter som kan utnyttja utrymmet i terrariet bättre. Och det tar mindre plats med en art per terrarier än samma arter i ett stort. Man blandar inte arter för att spara utrymme utan för att skapa en biotop. Jag tycker inte att argumentet att alla inte har plats är relevant då det gäller varaner och pytonormar också. Hoggaforfan han före angående korsningsrisken hos pilgift.
Hoggaforfan skrev:

Vissa arter kan korsa sig men inte andra men klassas likaså som pilgift. Så kombinationer går att göra men kräver lite forskning först.



593
551
Redfoot:
Jag lägger mig platt för era tanka och sätt att se det på, men, jag kommer aldrig att
rekommendera blandning av arter.
/R

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:
Det går säkert att blanda en del arter och få det att fungera, men jag har upplevt att det ofta (eller alltid?) är av fel anledningar. 
Ofta sker det på djurens bekostnad i syfte om att göra det "fräckt" eller spara utrymme.

Därför tycker jag det är lättast att rekommendera att inte blanda arter, eftersom när frågan ofta kommer upp så rör det sig inte om något terrarie på flera kvadratmeter, utan om ett mindre terrarie där ägaren tappat intresse för arten som redan finns i och vill utöka med nya arter att slänga in.

Om vi är överrens om att det är enklare, tar mindre plats och lättare att anpassa miljön till en art än flera, vad finns det då för argument för att faktiskt blanda?


Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:

Redfoot skrev:
Jag lägger mig platt för era tanka och sätt att se det på, men, jag kommer aldrig att
rekommendera blandning av arter.
/R


Jag är på din linje! :) 

Skulle ALDRIG förespråka att man blandar olika arter i ett terrarium. Tycker rent utav att det är lite farligt att på ett forum med många nybörjare säga att det går bra att blanda arter, men det är MIN åsikt och jag respekterar att andra har ett annat synsätt på saken! 


378
479
Svedjemo:
Wirre skrev:
Jag skulle vilja höra era tankar om att blanda arter i ett terrarium. 
Att två marklevande ödlor i samma terrarium, eller att två arter där den ena ser den andra som föda är en dålig idé inser nog det flesta. 

Men så finns det en gråzon för mig.

Marklevande groda och trädlevande ödla med samma krav på klimat, där ingendera ser den andra som föda

För mig är det en ok blandning förutsatt att terrariumet håller en bra storlek.

 



Utan att ha några vetenskapliga belägg för det så tycker jag som du, att det är ok att ha olika arter i ett och samma terrarium om deras levnadssätt inte kolliderar med varandra och terrariet är tillräckligt stort. Jag har tidigare haft gröna anolisar med H. cinerea i flera år utan problem (iaf vad jag märkte) och har för tillfället en akvatisk sköldpadda i samma terrarium som en grön anolis.
Med risk för att anklagas för att vara egoistisk så tycker jag att det hade varit fantastiskt häftigt att bygga ett stort terrarium och hålla flera olika arter i det, att kunna studera hur olika arter utnyttjar olika delar av biotopen och på olika sätt och tidpunkter.
Det känns som en het potatis det här med att blanda arter :)

197
111
Wirre:
anders skrev:


Om vi är överrens om att det är enklare, tar mindre plats och lättare att anpassa miljön till en art än flera, vad finns det då för argument för att faktiskt blanda?


För mig handlar det inte om att det ska vara lätt. Och det är inte pga att jag vill spara plats.
Terrariet jag bygger är 4,5 gånger större än L80 kräver för tex Williamsi.

Jag är ute efter en utmaning, att skapa en biotop med grodor och ödla som stormtrivs.
Om jag någon gång skulle känna att mitt välbefinnande går före djurens skulle jag avbryta.

Att man inte rekomenderar att blanda arter är förståligt. Men det innebär inte (som du även skriver) att det inte finns tillfällen där det går alldeles utmärkt.



Medlem i SHF
516
232
Fredrik89:
anders skrev:
Det går säkert att blanda en del arter och få det att fungera, men jag har upplevt att det ofta (eller alltid?) är av fel anledningar. 
Ofta sker det på djurens bekostnad i syfte om att göra det "fräckt" eller spara utrymme.

Därför tycker jag det är lättast att rekommendera att inte blanda arter, eftersom när frågan ofta kommer upp så rör det sig inte om något terrarie på flera kvadratmeter, utan om ett mindre terrarie där ägaren tappat intresse för arten som redan finns i och vill utöka med nya arter att slänga in.

Om vi är överrens om att det är enklare, tar mindre plats och lättare att anpassa miljön till en art än flera, vad finns det då för argument för att faktiskt blanda?



Varför ha tigerpyton när man kan ha kungspyton?
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild