Gissa ormen

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

42
8
JonasC:
Hej. Jag var ute och vandrade i bergen i Nepal häromdagen och stötte på den här lilla sötnosen.
Jag är ca 91% säker på att det är en kungskobra, men dom flesta jag sett tidigare har haft ganska tydliga ränder, speciellt juveniler. Denna var ca 50 cm så kan inte varit många veckor gammal.
Vad säger ni, är det en kungskobra?


Administratör
Medlem i SmHF
327
331
azeam:
Pseudoxenodon macrops?

42
8
JonasC:
Mycket möjligt, skulle förklara teckningen.
Hittar ingen bild på orm som ser precis lika ut men dom verkar variera väldigt mycket.

Medlem i GHF
635
410
Jimmy:
+1 på Pseudoxenodon.

69
39
NiklasTyreso:
JonasC skrev:
Mycket möjligt, skulle förklara teckningen.
Hittar ingen bild på orm som ser precis lika ut men dom verkar variera väldigt mycket.

www.flickriver.com/photos/kevinmessenger/tags/pseudoxenodon/
I länken finns gråa som din, men de har mer mönster an din.

Extremt vackra ormar i flera färgvarianter, röda, gul-svarta, blågrå-svarta och dessutom med en liten kobraliknande sköld. Tydligen är de endast bakgifttandade.

Medlem i SHF
25
24
JacobOhlin:
Du hittar inte kungskobror i de nepalesiska bergen utan längst i söder på låglandet, längs gränsen till Indien. Det gör du däremot med Pseudonexodon macrops.

Det här är definitivt en Pseudonexodon och jag skulle säga troligen P. macrops, som andra redan skrivit. Den har ett stort utbredningsområde och ser lite olika ut i färg och teckning i olika regioner. De från norra Thailand har t.ex. vanligen mörka fläckar på bukfjällen. (Jag tror Kevin Messengers foton som NiklasTyreso postade ovanför är från Kina)

42
8
JonasC:
JacobOhlin skrev:
Du hittar inte kungskobror i de nepalesiska bergen utan längst i söder på låglandet, längs gränsen till Indien. Det gör du däremot med Pseudonexodon macrops.

Det här är definitivt en Pseudonexodon och jag skulle säga troligen P. macrops, som andra redan skrivit. Den har ett stort utbredningsområde och ser lite olika ut i färg och teckning i olika regioner. De från norra Thailand har t.ex. vanligen mörka fläckar på bukfjällen. (Jag tror Kevin Messengers foton som NiklasTyreso postade ovanför är från Kina)


Jag såg nog vad jag ville se^^ trots det ett roligt fynd.
Att dömma av din profilbild så litar jag på att du kan dina Kungskobror:)

Reptilcenter i Kambodja
Om inte samma art så måste den höra att samma släkte?

Medlem i SHF
25
24
JacobOhlin:
JonasC skrev:


Jag såg nog vad jag ville se^^ trots det ett roligt fynd.
Att dömma av din profilbild så litar jag på att du kan dina Kungskobror:)


Ja visst är det ett roligt fynd.

JonasC skrev:

Reptilcenter i Kambodja
Om inte samma art så måste den höra att samma släkte?


Det kan man kanske tro men det gör den inte. Det där är en Xenochrophis, eller 'keelback'.
Svårt att artbestämma den bara med den här bilden, men jag tror att det är en Xenochrophis flavipunctatus.
Var det ett ungdjur? Fläckarna på halsen är väldigt markerade.

42
8
JonasC:


Det kan man kanske tro men det gör den inte. Det där är en Xenochrophis, eller 'keelback'.
Svårt att artbestämma den bara med den här bilden, men jag tror att det är en Xenochrophis flavipunctatus.
Var det ett ungdjur? Fläckarna på halsen är väldigt markerade.[/quote]

Jaha där ser man.

Enda bilden jag har, vart inte så roligt o ta bilder på ormar i massa skitiga burkar.

Mins inte så noga, kanske 75-100cm så något år var den nog.

Medlem i SHF
25
24
JacobOhlin:
JonasC skrev:


Mins inte så noga, kanske 75-100cm så något år var den nog.


Ok. Jag tror nämligen att man brukar säga att de gula fläckarna växer bort på adulta exemplar av Xenochrophis flavipunctatus. Det är inget släkte jag har superkoll på och jag har mest sett döda exemplar.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild