Bästa terrarierna på marknaden?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

Medlem i SkHF
70
40
JonasW:
Hej!

Funderar lite över vad man ska satsa på för terrarier framöver, har än så länge inte sett något serietillverkat som jag är helt nöjd med.

Kraven är att det är svängdörrar som på vissa (alla?) Exo-terra och förberett för ett riktigt lås som förutsätter att du verkligen har stängt innan du får i låset. Har ett exo terra nu och det uppfyller kraven så långt dock så började ju nätet i taket att rosta efter endast två dagar. Annars var tanken att köra på dessa men känns lite drygt att behöva bygga nytt tak det första man gör efter man köpt en helt ny burk. 

Nu lutar det åt att köra på exo-terras och helt enkelt bygga nytt tak då jag gillar öppningen, att dom finns i många olika former och storlekar och är hyffsat cleana för övrigt.

Var inne lite på herptek, verkar ju ganska vettiga men vill nog ha svarta i så fall för att få bort lite av "labratorie känslan" men för övrigt är det trevligt att dom har satsat så mycket på funktion. Vid närmare eftertanke kanske jag kan tänka mig vanligt skjutglas om det löper fint och att det finns möjlighet att montera ett riktigt lås.

Kanske har missat någon tillverkare, borde ju finnas något där ute som fungerar bra rakt ur lådan tycker man.

Tänkte dela med mig av mina funderingar och hoppas på att någon har nåt bra tips eller förslag på vad man ska kika på ?

Mvh Jonas



 

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:
Utöver Exo-terra så har även Zoomed en serie med terrarier som har svängdörrar. Har inte testat de själv dock, men skulle gissa på att de är lika, eller sämre mot Exo-terras.

Exo-terras terrarier är okej, även om det finns en del nackdelar och kvalitén kan svikta. Ska du ha lite större djur, så skulle jag satsat på herptek.

Vi har inte så brett utbud med terrarietillverkare i Sverige men det finns en del "byggsats"-terrarier att beställa på nätet där man får sätta ihop det själv. Men jag har fått intrycket av att de är lite sådär.
Tror de flesta personer kör med vanliga glasterrarier, bygger eget i trä eller exo-terras.

För att underlätta valet, så berätta gärna vad du tänkt att ha för djur, men framförallt vad för miljö det ska vara i terrariet.

2048
773
psyjoh:
anders skrev:
Utöver Exo-terra så har även Zoomed en serie med terrarier som har svängdörrar. Har inte testat de själv dock, men skulle gissa på att de är lika, eller sämre mot Exo-terras.

Exo-terras terrarier är okej, även om det finns en del nackdelar och kvalitén kan svikta. Ska du ha lite större djur, så skulle jag satsat på herptek.

Vi har inte så brett utbud med terrarietillverkare i Sverige men det finns en del "byggsats"-terrarier att beställa på nätet där man får sätta ihop det själv. Men jag har fått intrycket av att de är lite sådär.
Tror de flesta personer kör med vanliga glasterrarier, bygger eget i trä eller exo-terras.

För att underlätta valet, så berätta gärna vad du tänkt att ha för djur, men framförallt vad för miljö det ska vara i terrariet.

Anders har du nån länk till de här byggsatserna?
Kom ju ett nytt tyskt märke precis som där var en länk till i en annan tråd. Kommer dock inte ihåg märket. 

1662
779
fluffis:

Jag är av den uppfattningen att man ska undvika glasterrarier till ormar. Jag misstänker att det är ormar som ska bebo dina terrarier med anledning av kategorin :) Nu när jag har gjort ett sånt uttalande så antar jag att jag måste ange någon anledning till varför jag inte gillar glasterrarier till ormar :)

* ventilationsöppningarna sitter nästan alltid fel eller är för stora så att det blir för mycket luftgenomströmning

* glaset kan spricka

* glas är tungt och kan vara jobbigt att flytta och hålla på med

* om man inte täcker för sidorna så kan det bli otryggt för ormen

* glas är kallt. Oavsett om man har värme igång så är alltid de ouppvärmda sidorna kalla. Om ormen slingrar längs sidorna eller ligger vid glaset så känns inte detta bra, tycker jag. Den här punkten har jag fått upp ögonen för sedan jag läste en artikel. I artikeln jämförs glasterrarier med plastlådor men själv tycker jag det finns ett tredje och bättre alternativ och det är trä :) Kolla länken i den här tråden: www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=1188
---

Sen finns det såklart nackdelar med andra material också. Jag har inte sett särskilt många i Sverige som provat olika typer av färdigbyggda terrarier i trä eller annat material. De flesta bygger eget eller använder Herptek. Men jag har sett någon använda Procages. På danska mässor har jag sett ett märke som kallas för Lanzo (www.lanzo-herp.de/ ) och dessa ser mycket välbyggda ut men så mycket mer kan jag inte säga eftersom jag inte provat dem.


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

psyjoh skrev:

Anders har du nån länk till de här byggsatserna?
Kom ju ett nytt tyskt märke precis som där var en länk till i en annan tråd. Kommer dock inte ihåg märket. 


Det var Procages (www.pro-cages.com/) jag tänkte på. Finns flera andra, men kommer varken ihåg namnet eller provat dem själv.


125
182
Redfoottortoise:
Herptek ?

Funderade själv på dessa innan jag byggde egna, men dom är ju ganska dyra ?

www.zooab.se/centersyd/herptek/herptek_prislista_2007.pdf

1662
779
fluffis:
Redfoottortoise skrev:
Herptek ?

Funderade själv på dessa innan jag byggde egna, men dom är ju ganska dyra ?

www.zooab.se/centersyd/herptek/herptek_prislista_2007.pdf


Ja, det blir ju mycket pengar men tänker man långsiktigt så kanske det inte är så dyrt ändå? Jag har aldrig haft ett själv men jag har förstått att de håller kvaliteten i en halv evighet och då kanske det är värt det :)

60
31
Airbrush73:
fluffis skrev:


Ja, det blir ju mycket pengar men tänker man långsiktigt så kanske det inte är så dyrt ändå? Jag har aldrig haft ett själv men jag har förstått att de håller kvaliteten i en halv evighet och då kanske det är värt det :)



Precis. Man måste ju som tänka långsiktigt, och då är inte 5000:- nånting för ett terrarium av god kvalitet. Slå ut det på 4år exempelvis =)
Men visst. Det kan ju självklart kännas tungt för ekonomin att lägga ut 5000:- på en gång, men då kan man ju börja spara till den man vill ha + till alla tillbehör, och göra klart allt kring terrariet, och sen köpa det djur man vill ha =)
Ibland kan man bara inte få allt på en gång, utan man måste spara till det ;)

741
681
Binks:
Fluffis: Lite OT men även jag är inte ett "fan" av glasterrarium, men eftersom vi är i denna kategori och skriver så kan jag nämna en fördel med dem.
Är det något giftigt som bebor lådan så är det alltid bra att kunna ta reda på vart den är innan man öppnar, och med glas har man bra mycket mer vinklar att kunna leta ifrån.
Men fortfarande tycker jag inte om glasterrarium.

On topic.
Jag vet att jag sett nå lättare terrarium som man kan bygga ihop på typ 15-30min om ens de.
Kan vara Pro cages.

379
399
Mr_B:

Hur är ventilationen i Pro cages om nån sett dessa i verkligheten?

Tycker inte det finns mycket annat än urfrästa spår som ser gigantiska ut, men kanske finns finmaskigt nät på utsidan mellan luckan o spåren. Annars ser de burkarna helt ok ut enligt mig. Priset va inte snordyrt heller. 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild