Hur stort terrarium till kalifornisk kungssnok

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

29
0
Terrariumhaha:
jag undrar stort terrarium till kalifornisk kungsnok kan vara lagom och var kan man köpa ett sånt terrarium om ni vet?

29
0
Terrariumhaha:
Och ska man ha glas eller trä

531
236
David:
Finns skötselråd här på sidan
www.terrariedjur.se/caresheet/snakes/l_californiae
120x60x60 bör det nog vara iallafall. Glas eller trä spelar ingen roll.
Just kalifornisk kungssnok är förbjuden att handla med i Sverige. Men har du redan ormen så får du ha kvar den. 
Så om du har tänkte köpa en så kanske du bör tänka om. 
Tråkigt då det är väldigt trevliga ormar.

29
0
Terrariumhaha:
Vad synd men tack för svaret

531
236
David:
Men det finns andra lampropeltis man kan ha.
Det är just lampropeltis getula som är förbjuden. 

29
0
Terrariumhaha:
Varför är den förbjuden?

29
0
Terrariumhaha:
Men på skötselrådet står det Lampropeltis californiae

Medlem i SkHF
418
480
AlexGustavsson:

Terrariumhaha skrev:
Men på skötselrådet står det Lampropeltis californiae

Den tillhör arten getula, det har tvistats en del kring underartsindelningen genom åren. Men så som det ser ut nu och den tolkningen som EU går på är att den är L. getula californiae. 

16
10
Raven:
Terrariumhaha skrev:
Varför är den förbjuden?

Den är förbjuden då södra Europa har stora problem med arten då den räknas som invasiv och frodas väldigt bra id eras varma klimat (Spanien, Kanarieöarna etc). Och då beslutade sig EU att förbjuda arten i hela unionen, och eftersom Sverige är medlem så får vi finna oss i det. 

Som Alex skrev är kalifornisk kungssnok en underart till den förbjudna arten. Det har diskuterats att Lampropeltis Geluta Californiae borde räknas som en egen art och inte en underart, men inget som har bekräftats eller blivit satt i sten, så att säga. Tråkigt, då kaliforniska kungssnokar är otroligt lättskötta ormar och helt underbara som nybörjarormar (jag fick min innan arten förbjöds).

5902
4528
Tropfrog:
Raven skrev:

Den är förbjuden då södra Europa har stora problem med arten då den räknas som invasiv och frodas väldigt bra id eras varma klimat (Spanien, Kanarieöarna etc). Och då beslutade sig EU att förbjuda arten i hela unionen, och eftersom Sverige är medlem så får vi finna oss i det. 

.

Jag tolkar texten som att EU gjort ett aktivt beslut att förbjuda arten i hela unionen vilket inte är riktigt med sanningen överensstämmande. EU har ingen möjlighet att förbjuda en art i delar av unionen så hela eller ingen medlemsstat är vad som fanns att välja på.

En av grundstenarna i EU är att en vara som är laglig att sälja i en medlemstat också skall vara laglig att sälja i alla andra medlemsstater och vara fritt att transportera mellan länderna. Ibland tvingas vi till vissa uppoffringar för att upprätthålla denna principen. Det är priset vi får betala för en fri inre marknad.

Mvh
Magnus
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild