EmanuelKarl skrev:
Schjysst av dem att höja gränsen, men fruktansvärt skumt att de får hitta på vad fan de vill. Varför vill chefen "gärna se att det finns ett maxantal vuxna ormar"? Det hade jag krävt en motiverig till. Det låter ju som att det är EN persons åsikt, snarare än några fastställda regler, som avgör det i detta fallet.
Att det fanns konstiga bestämmelse som man kan ifrågasätta är en sak, men att de helt på måfå kan hitta på sånt här helt själva (och bara spontant ändra siffran) känns konstigt och kan väl knappast vara baserat på något juridiskt underlag eller någon demokratisk princip.
Om du pallar att överklaga hade jag nyfiket följt utfallet, även om jag såklart förstår att du har ett liv utanför detta också.
Jo det känns väldigt godtyckligt och grundat helt och hållet i okunskap. Jag har ställt en fråga till jordbruksverket om vad som gäller angående uppfödning när kommunen har villkoret att bara 5 ormar får hållas. Detta var innan jag ifrågasatte kommunens beslut och fick det nya erbjudandet om 10 vuxna. Har inte fått svar än därifrån men vi får se vad de säger. Väntar också på svar från länstyrelsen norrbotten där jag begärt ut diarier från överklaganden som har med ormtillstånd att göra. Skulle vilja begära ut liknande från alla län i landet men det är lite jobbigt att knappra på telefonen när datorn har gett upp. Har inte heller sån superhög tro på handläggningstiden i det offentliga haha.
Överklagandetiden är 3 veckor från beslut så jag har till 4 februari på mig, så jag väntar nog ett tag till med att ge dem ett svar. Jag känner nog att jag annars tar deras bud då jag inte tänkt skaffa fler än 10 ormar inom de närmsta åren iallafall, med en bestämd uppmaning om att revidera reglerna enligt sammanställningen SHR har skickat ut gällande kommunala tillstånd för reptiler. Har dock lite lust att fortsätta göra efterforskningar angående detta då det inte känns som att deras linje skulle hålla i mark- och miljödomstolen direkt, speciellt när de på måfå kan ändra sig från 5 individer till 10 utan annan anledning än att ansökande inte går med på det på grund av x, y och z. Om man läser längre bak i tråden verkar det ju som att åtminstone ett antal kommuner reviderat sina tillståndskrav till att antingen gälla giftorm eller att ta bort tillståndskraven helt. Hade varit intressant att se vad som var orsaken. Om någon har några underlag eller vet om några överklagandeutfall får ni gärna hojta till. Kan om inte annat vara bra för framtida ormgalningar som hamnar i clinch med kommunen :D
//Voivoi