Giftorm

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

88
10
1603:

Jag har planer på att längre fram införskaffa giftorm.
Undrar nu, vilken art är läpligast att börja med enlilgt dig? Frågar nu dem med erfarenhet.


508
304
Jonas77:

Praktiskt bör du då tänka att marklevande och lättkrokade djur är "tekniskt" enklast, men du ska alltid skaffa djur du är intresserad av. Många kan nog tycka att det är lite konstigt att ha planer på att "skaffa giftorm". Visst kan man vara intresserad av giftormar som grupp, men många har nog ett intresse för arter som råkar vara giftiga, om du förstår skillnaden.

Kontakta och gå med i en förening, där finns många erfarna giftormsägare och där har du chansen att få pröva på och lära dig hantering mm.


88
10
1603:

Jag är inne på vipera och speciellt ammodytes, och trädlevande är inte helt min grej.


88
10
1603:

Det ska jag göra! Tack för tipset 


273
3
117:

Håller med Jonas ovan, prova skaffa en mentor, det är guldvärt. Sen tycker jag att de är bra att om du nu ska börja med marklevande viperor så som ammodytes är, är det bra om du skaffar först en riktigt aggressiv marklevande ogiftig orm först, kanske råttsnok. Jag har sett ammodytes i action och de är inte alltid enkla ormar om man ska säga så.


88
10
1603:

Kanonbra tips! 


Medlem i SmHF
143
128
PinupZombie:

www.herpetologi.com

Göteborgs Herpetologiska Förening, såg att du bodde i Borås så den ligger närmast dig. Där kan du få kontakt med likasinnad, delta i föreningsliv och knyta bra kontakter.

Få en bred erfarenhet av ogiftiga ormar i alla dess former, försök hitta en mentor och sug åt dig av kunskap och lär dig sila bort skitsnack från guldkornen.

Sen finns det även en Grundkurs i giftormshantering och säkerhet, vet inte om eller när det blir ytterligare kurstilfällen men du kan ju maila ansvariga för kursen och höra.

www.biozooinformation.eu/images/stories/Giftslange_management_og_sikkerhedskursus_svensk_december_2012.pdf


142
5
JulefridHosOnkel:

Nu har jag själv ingen personlig erfarenhet utav giftormar, men dom som har erfarenhet brukar säga att det inte finns någon "nybörjarorm" i den kategorin. Blir du biten, kan det sluta väääldigt illa i princip oavsett orm. Du kan ju däremot börja läsa toxikologi, det är ju något du lär ha stor nytta av längre fram och det finns gott om bra fakta och många bra artiklar på nätet. Sen, som dom andra säger, fixa en mentor (jag ska iallafall börja leta via någon förening senare då den vägen tydligen är varmt rekommenderad), helst en som sysslar med den typen av ormar du brinner för. Det är ju även nödvändigt när du ska köpa ormarna, då försäljarna i stort sett alltid kommer att vilja fråga någon annan pålitlig person angående dina kunskaper i ämnet innan dom säljer ormen/ormarna till dig. Sen, fixa aggressiva ormar som inte har något gift, jag personligen vill ha haft både mark- och trädlevande innan jag skaffar gift bara för säkerhetsskull (och för min del är det skallerormar som gäller). Sen bör man väl iallafall ha några års marginal innan man börjar pilla med gift (även om detta nu tydligen är en väldigt individuell fråga)... och varför stressa? Det finns ju hur många intressanta ormar som helst att uppleva som inte har något gift :) Lycka till!


508
304
Jonas77:

På vilket sätt kan toxikologi vara bra för giftormsägare? Det skadar väl inte, men jag ser ingen uppenbar fördel med det?


142
5
JulefridHosOnkel:

Vad det nu skulle unna en vid själva hantering av giftormar vet jag inte, men giftet är ju en naturlig del av ormen och att kunna så mycket om sitt djur är väl aldrig helt fel (även om det nu inte hör till dom fundamentala sakerna som t.ex kost osv.). Nu nämnde hon ju inte kobror, men det finns ju en pågående debatt om huruvida spottkobrornas gift förångs när det har spottats på t.ex en glasvägg i ett tarrerie, och hur dom partiklarna då skulle påverka personen som andas in det. Jag vet inte så mycket mer just där, men det är dessa saker man läser som gör att jag gladjeligen håller ett extra öga på såhär potentiellt farliga saker om jag ska hålla på med det, även om det har uppenbara fördelar eller inte.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild