Finansiering av hobbyn

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

82
224
Linsen:
Tropfrog skrev:
Allt var inte menat till dig Linsen. Sorry om det uppfattades så.

Ömsesidig respekt är nyckeln. Men det verkar vi överens om.

Mvh
Magnus 

Ingen fara, tog det inte illa heller.
Vi verkar som sagt vara överens ändå så allt är prima :)

101
91
Trypto:
För oss påverkas inte förhållandet negativt av mina djur, främst för att jag alltid konsulterar med min partner innan jag skaffar något mer. Jag tänker att om man lever ihop i en relation och dessutom har en bostad ihop så är det respekt som gäller, så jag skulle aldrig köpa massa djur utan att prata om det med min partner först. Han å andra sidan vet hur bra jag mår av att ha husdjur att ta hand om så han "står ut" med djur han inte är så intresserad av för min skull. När den överenskommelsen är gjord så har inte ekonomin så stor betydelse heller, han betalar grönsaker till mina snäckor och jag betalar något annat till hans hobby någon annan gång, det är inget att tjafsa om.

Skulle det däremot komma till en gräns där jag måste välja mellan min partner och mina djur så åker både snäckorna och paddan ut, såklart, allt annat vore konstigt.

5061
3826
Tropfrog:
Tja, är det ett ultimatum som säger mig eller djuren så skulle jag ha svårt att välja. Om det beror på allergi eller något annat som är svårt att påverka hade valet varit lättare. Då handlar det ju inte alls om brist på respekt. Som tur är så är ett sånt ultimatum långt borta.

Min svärfar sparkades ut när han placerade ett akvarium med sköldpaddor i köket och kunde inte acceptera ett nej. Svärmors största hobby är matlagning och bakning. Där handlade det om brist på respekt för den andra partens hobby, även om han än idag har svårt att förstå det.

Mvh
Magnus 

Medlem i SkHF
105
73
bufobox:
Tropfrog skrev:
Om det bara hade varit så enkelt. Alla förhållande har en gräns där den andras egenheter inkräktar på det gemensamma. Det är därför det krävas anpassning från båda hållen.

Jag skulle aldrig riskera mitt livs kärlek för några djurs skull. Ni som skulle vara beredda att göra det, kanske skall fundera redan nu på om ni har rätt partner? Om ni älskar hen tillräckligt mycket? Jag menar, om man älskar en ödla eller orm mer än sin livspartner, så finns det väl egentligen ingen anledning att vänta på att hen sätter gränser innan man slänger ut vederbörande. Det var ju ändå helt fel från början.

MVH
Magnus

Om inte den ena respekterar den andra. Är en sak och att älska någon är en sak. Älskar man någon så skapar man inte val eller motgångar för det andra. Med flit

9
8
Mariana4:
bufobox skrev:
Hej! Jag och min sambo hamnar ofta i konflikter angående djuren. Hon tycker att det går alldeles för mycket pengar dit. Medans hennes smink och kläder. Inte kostar alls lika mycket, enligt henne! 

Den största boven inom djuren är elpriset! Tycker jag åtminstone. Djuren och tillbehör blir till största del betalt av. Avels ägg och köp och sälj inom hobbyn. 

Anser ni att det är konstigt av mig. Att köpa nya djur för djur jag sålt? 

Påverkas era förhållande av er hobby/passion. Driver ni hobbyn av pengar från jobbet eller hobbyn mest?

Mvh Jens


Ser inga svårigheter att reda ut det där. Börja från början.
Hur har ni lagt upp att er ekonomi, vad är delade räkningar och vad är privat enskilda?! Efter ni båda betalat er del av era gemensamma räkningar (hyra, mat, el, försäkringar osv) och hon sen väljer att för sina egna sparpengar köpa mascara för 600 kr och du väljer att köpa en orm för 2000 kr, så har ingen av den andra med saken att göra rent ekonomiskt.
Relationsmässigt är en annan aspekt, där har hon så klart rätt att ha åsikter eftersom ni bor tillsammans!
Men däremot, om elräkningen ska dras på er gemensamma del så tycker jag du ska bidra mycket mer med det, det ska inte hon betala extra för eftersom det är din hobby och ditt val att ha djuren. Och nej det är inget konstigt att köpa nya djur för det du sålt så länge ni hittar en överenskommelse med er gemensamma ekonomi och att det inte går negativt ut över er relation. Sätt er ner och snacka ut ordentligt och räkna på det så båda blir nöjda.

Medlem i NHF
164
119
Draknastets_Reptiler:
Maken är överhuvudtaget inte intresserad av reptilerna, men han stöttar mig i mitt intresse.Lika som jag stöttar honom i han bilintresse. Vi har gemensam ekonomi (har varit gifta i snart 30 år) Men det är inga problem, då vi bägge två har inkomster.

Jag lägger endast pengar på mina terrarium och akvarium, jag går inte på krogen, jag köper inte smink och kläder för flera tusen varje månad,. Jag lägger undan en slant varje månad på "reptilkontot" Det är ett konto jag har där det skall finnas pengar till oförutsedda utgifter (veterinar, medicinering etc)

Maken är bilentusiast, han har själv en Camaro Z28 som han lägger ner ganska mycket tid och pengar på, så det kommer aldrig till konflikter, och handlar det om större utgifter (2000 och uppåt) då pratar vi alltid med varandra innan. Han lägger heller inte pengar på massa annat, utan han lägger pengarna på bilen, även han har ett "bilkonto" däre han sätter uindan pengar varje månad.

Lever man i ett förhållande, så måste man kunna kompromissa, annars kanske man inte skall vara i förhållandet.

5061
3826
Tropfrog:
Mariana4 skrev:


Ser inga svårigheter att reda ut det där. Börja från början.
Hur har ni lagt upp att er ekonomi, vad är delade räkningar och vad är privat enskilda?! Efter ni båda betalat er del av era gemensamma räkningar (hyra, mat, el, försäkringar osv) och hon sen väljer att för sina egna sparpengar köpa mascara för 600 kr och du väljer att köpa en orm för 2000 kr, så har ingen av den andra med saken att göra rent ekonomiskt.
Relationsmässigt är en annan aspekt, där har hon så klart rätt att ha åsikter eftersom ni bor tillsammans!
Men däremot, om elräkningen ska dras på er gemensamma del så tycker jag du ska bidra mycket mer med det, det ska inte hon betala extra för eftersom det är din hobby och ditt val att ha djuren. Och nej det är inget konstigt att köpa nya djur för det du sålt så länge ni hittar en överenskommelse med er gemensamma ekonomi och att det inte går negativt ut över er relation. Sätt er ner och snacka ut ordentligt och räkna på det så båda blir nöjda.


I mina ögon ser detta mer ut som ett upplägg för ett företag än som ett upplägg för ett förhållande. Men det kanske är för att jag sysslar med olika konton och kostnadställen på mitt jobb och inte vill göra det på min fritid också. Vi har gemensam ekonomi och ömsesidig respekt och tillit för varandra. Det tycker jag fungerar bra.

MVH
Magnus 

Medlem i SHF
3978
4996
Jonas_:
Jag och sambon sedan 13år delar intresset/passionen för diverse olika djur. Det är en gemensam hobby, livsstil, även om jag är mer aktiv i skötsel av alla djur. Men båda tycker det är roligt med djur och allt vad det innebär. 

Vi jobbar båda två, mycket av våra inkomster går till djuren på olika sätt, inte minst foder och utrymmen. Visst får vi in några kronor på att sälja ormar emellanåt, men den lilla summan täcker inte hobbyn på långa vägar!! Hobbys och djur kostar pengar, så är det bara...

Jag fick ta ett av dom största rummen hemma till reptilrum, utan protester, invändningar eller gnäll och tjat. Det säger en del om min sambos förståelse för min passion i livet, djuren. 

I ett förhållande så kompromissar man, annars fungerar det inte i längden. På sätt och vis är jag glad att sambon stoppar mig ibland och ber mig tänka innan jag gör saker spontant. 

1
0
OverDavidDD:
Detta är en svår komplex fråga som alla hanterar på mycket olika sätt, det är omöjligt att balansera både hobbyer och arbete och relationer, du måste välja vad du kommer att vara intresserad av mest och varna din partner, och hans verksamhet är att acceptera en sådan situation eller inte

13
8
Carina_E_B:
På frågan om finansiering så får jag ibland skjuta till lite av lönen men allt kostar ju så jag ser inget fel i det :) En del gör av med löningen i baren o jag får nog tillbaka mer från djuren än vad nått barhäng nånsin gett :D
Till frågan om hur man hanterar detta i ett förhållande - jag är glad singel och gör som jag själv vill  - så så har jag hanterat ev problem :D :D :D
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild