bufobox skrev:
Hej! Jag och min sambo hamnar ofta i konflikter angående djuren. Hon tycker att det går alldeles för mycket pengar dit. Medans hennes smink och kläder. Inte kostar alls lika mycket, enligt henne!
Den största boven inom djuren är elpriset! Tycker jag åtminstone. Djuren och tillbehör blir till största del betalt av. Avels ägg och köp och sälj inom hobbyn.
Anser ni att det är konstigt av mig. Att köpa nya djur för djur jag sålt?
Påverkas era förhållande av er hobby/passion. Driver ni hobbyn av pengar från jobbet eller hobbyn mest?
Mvh Jens
Ser inga svårigheter att reda ut det där. Börja från början.
Hur har ni lagt upp att er ekonomi, vad är delade räkningar och vad är privat enskilda?! Efter ni båda betalat er del av era gemensamma räkningar (hyra, mat, el, försäkringar osv) och hon sen väljer att för sina egna sparpengar köpa mascara för 600 kr och du väljer att köpa en orm för 2000 kr, så har ingen av den andra med saken att göra rent ekonomiskt.
Relationsmässigt är en annan aspekt, där har hon så klart rätt att ha åsikter eftersom ni bor tillsammans!
Men däremot, om elräkningen ska dras på er gemensamma del så tycker jag du ska bidra mycket mer med det, det ska inte hon betala extra för eftersom det är din hobby och ditt val att ha djuren. Och nej det är inget konstigt att köpa nya djur för det du sålt så länge ni hittar en överenskommelse med er gemensamma ekonomi och att det inte går negativt ut över er relation. Sätt er ner och snacka ut ordentligt och räkna på det så båda blir nöjda.