Albolabris uppfödning

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

Medlem i SkHF
70
40
JonasW:
Har 1.1 albolabris som nu är 2.5 år gamla. Enda infon jag kunnat hittat angående hur gamla de bör vara för att vara redo för parning är att " det kan ta upp till två år för att dem att bli könsmogna".

Min fråga är om mitt par är tillräckligt gamla, tänkte isåfall sätta ihop dom snart. Honan är cirka 70cm med bra hull.

Övriga tips mottages också tacksamt.

Mvh Jonas

3
1
Umbrella:
Du kan sätta ihop dom utan problem.
Har haft många Palmisar av diverse typer, bara att fråga om du undrar över något.

Mvh Peter.

Medlem i SkHF
70
40
JonasW:
Umbrella skrev:
Du kan sätta ihop dom utan problem.
Har haft många Palmisar av diverse typer, bara att fråga om du undrar över något.

Mvh Peter.


Okej, låter bra det ! Tackar för hjälpen hör av mig om jag har fler frågor ?

478
592
Rottenroth:

3+år om det är rätt storlek, jag hade inte avlat innan pga att det tär mer på djuret att avla det så fort som möjligt än att du kanske exempelvis väntar ett litet tag och får dem i en behändig storlek.

De tappar en hel del energi vid avel och då är det bättre att ha ett djur med lite bättre size på sig än att smacka på direkt.

Lycka till!


Medlem i SkHF
70
40
JonasW:
Rottenroth skrev:
3+år om det är rätt storlek, jag hade inte avlat innan pga att det tär mer på djuret att avla det så fort som möjligt än att du kanske exempelvis väntar ett litet tag och får dem i en behändig storlek.

De tappar en hel del energi vid avel och då är det bättre att ha ett djur med lite bättre size på sig än att smacka på direkt.

Lycka till!


Okej jo förstår att det är en stor påfrestning för honan, jag kanske bör vänta ytterligare ett år?

Tackar?

478
592
Rottenroth:
JonasW skrev:


Okej jo förstår att det är en stor påfrestning för honan, jag kanske bör vänta ytterligare ett år?

Tackar?


Ja det gör du nog rätt i :) 


Medlem i SkHF
70
40
JonasW:
Var en här och tittade på mina palmisar som tidigare själv hade fött upp albolabris och han påstod att min hona var bland de större han sett och att han sett betydligt mindre honor ge ungar utan problem.

Så jag tänker sätta ihop dom.

Hanen har precis börjat bli mer aktiv och har även börjat rata maten så kanske är läge att sätta ihop dom nu? Eller brukar man vänta tills längre in på vintern?

Medlem i SkHF
70
40
JonasW:
Satte ihop dom igår, och fick bevittna parning i morse :) 


Medlem i SkHF
3
2
BoneThrasher:
Får du sålt dem då tror du?

Medlem i SkHF
70
40
JonasW:
BoneThrasher skrev:
Får du sålt dem då tror du?


Här va vi positiva : )

Har bara sett ett fåtal annonser på albolabrisar dom senaste åren så nån efterfrågan bör det väl finnas hoppas jag. Dom som inte säljs får jag ju behålla annars, svårare än så är det inte :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild