Var det någon som såg på Helkväll i Hörnan på tv4 igår?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

478
592
Rottenroth:

Hoggaforfan skrev:

De rör sig i ca 90 km/h medans vi rör oss i max 30 km/h (vill jag minnas) så jovisst är de snabba inom en viss radie. Som alla ormar.

Vad jag har läst så kan de kan trycka ut tänderna genom underkäken så hålla ett vanligt nackgrepp kan resultera i ett bett med tänderna i ännu större mån än de flesta. Lite osäker på denna punkten men de lär ligga i topp i alla fall.
Finns några ormar som har tänderna åt sidorna som ska vara värre men det är nog bara dem.

Det jag argumenterar emot är att nacken som kroppsdel är tydligen unik och kan bitas med den med även om jag fortfarande är osäker på den punkten. 
Känns lite som om den kan skjuta laser med ögonen.

Men sålänge man är utanför ormens räckvidd är man ganska säker för de ligger stilla, kollar man på Viperkeeper matningsvideo så öppnar han buren, backar och tar maten och sen går fram igen och ormen ligger kvar. Det finns ganska många ormar det inte hade fungerat på. De kanske är säkrare att hantera men inte att vara i samma rum med.

Alla ormar är förresten relativt harmlösa i förhållande till en atombomb. Eller malariamyggan. Att sen tolka det som att alla ormar är helt ofarliga och man kan göra vad man vill med dem etc är en helt annan sak.

Inga ormar som inte är gjorda av plast är förresten leksaker.

Jag har sett dem matas IRL, jag har även varit med och gett en antibiotika så jag vet att det är starka ormar och snabba. 




Ditt sätt att försöka förlöjliga det vi sitter och påpekar är bara meningslöst..

Du förstår uppenbarligen inte en enkel grejj som att gabooner är en av de mest akrobatiska ormar du kan komma över.

Dem hugger inte med nacken, sluta bete dig som en barnunge.

 

Dem kan vända sig om 180 grader snabbare än du hinner reagera, den gabooner är stabil bit över metern dessutom och då kan du dra slutsatsen att huvudet sitter drygt 1 meter bak varav i knät på programledarna med tanke på att dem hugger så hårt att kroppen lyfter från marken dessutom.

Har du inte erfarenhet vid dessa djur så bör du inte uttala dig om det heller bara för att du har sett ett par stycken.

Att ha sett andra mata dem eller hållit tag i en (har du själv då nackat den eller har du bara varit med vid sidan om?) är inte erfarenhet, dem är lugna 99/100 gånger men när det smäller hinner varken du eller någon annan undan.


Vad Viperkeeper gör är inget man ska ha som standard som gifthållare.


Återigen, underskatta gabooner är något som borde stanna på 80 talet då folk trodde dem var som majsormar.


741
681
Binks:
Expect the unexpected.
Bara för att de är tjocka, korta och ser lata ut betyder inte att de är sega och lätta att läsa.
Varit med vid matning av 2 rejäla bestar och alla gånger de varit matning så har jag hoppat till för man har nästan 0 koll på när de tänker slå till.

Även varit med när en gabon "studsat" ur en 45cm hög låda utan att vi ens petade på den, så att tro att de enbart skulle göra utfall eller röra på sig enbart vid beröring eller om något rör sig framför dem är även de lite missvisande.

2966
1645
Hoggaforfan:
Rottenroth skrev:




Ditt sätt att försöka förlöjliga det vi sitter och påpekar är bara meningslöst..

Du förstår uppenbarligen inte en enkel grejj som att gabooner är en av de mest akrobatiska ormar du kan komma över.

Dem hugger inte med nacken, sluta bete dig som en barnunge.

 

 

Dem kan vända sig om 180 grader snabbare än du hinner reagera, den gabooner är stabil bit över metern dessutom och då kan du dra slutsatsen att huvudet sitter drygt 1 meter bak varav i knät på programledarna med tanke på att dem hugger så hårt att kroppen lyfter från marken dessutom.

Har du inte erfarenhet vid dessa djur så bör du inte uttala dig om det heller bara för att du har sett ett par stycken.

Att ha sett andra mata dem eller hållit tag i en (har du själv då nackat den eller har du bara varit med vid sidan om?) är inte erfarenhet, dem är lugna 99/100 gånger men när det smäller hinner varken du eller någon annan undan.


Vad Viperkeeper gör är inget man ska ha som standard som gifthållare.


Återigen, underskatta gabooner är något som borde stanna på 80 talet då folk trodde dem var som majsormar.


Jag förlöjligar inte eran kunskap men din formulering är inte den bästa. Jag har också försökt förklara varför jag formulerade mig som jag gjorde. Men ja, jag har lärt mig en del även om jag hade velat se derans dåliga sida men finns inget på youtube vad jag kunde hitta.
En gaboon är livsfarlig på säg 0-1.50m men om jag då står 3m iväg så kan ormen studsa bäst den vill men kommer den inte fram minst 1.50 så är den ju relativt harmlös (men fortfarande dödlig på nära håll) jämfört med en orm som slingar sig omkring och kommer fram och biter mig.
Men du läste bara "harmlös" och "gaboon" och sen började skälla ut mig och dra upp ogiftiga ormar och dra liknelser.
Du kunde frågat varför jag ansåg det och förklarat att på nära håll är det väldigt fel. Samt när jag skrev att jag inte trodde så läste du bara det och inte hela meningen vilket var vad du faktiskt menade, istället idiotförklarade du mig för att jag inte trodde på att en orm hugger med nacken (vilket din formulering var) och hävdade att det var visst så.  

Jag antar också att du har heller ingen aning hur långt programledarna var ifrån ormen om de var i räckvidd eller ej, det kanske ser ut som men är inte säkert. Ormen hade heller inte kunnat kasta sig upp mot Jonas ansikte då den föll ner från bordet även om den kunnat vända sig i luften då den behöver ett avstamp för att kunna kasta sig. Däremot hade den ganska lätt kunnat sitta i hans hand men även om den kunnat det teoretiskt så ville bara ormen iväg och har inget intresse av att bita om den inte blir fasthållen. Speciellt dagtid i detta fallet. Alla kan vi ha våra terorier men det enda vi kan konstatera är väl att turligen nog hände inget. Jonas är dock väldigt väldigt duktig, sen vad man anser om han som person är upp till var och en.

Jag lärt mig en del och tackar för den kunskapen. I den situationen i tv-studion så var mitt uttalande delvis felaktigt (jag tror, men vet ej, att en del giftsnokar hade varit farligare) medans på tillräckligt avstånd så finns det många ormar jag finner mycket farligare. 

Jag underskattar inte heller giftiga djur eller ens ogiftiga medvetet (bristande kunskap har alla), jag blev faktiskt biten av en reptil för första gången för någon vecka sen. En sköldpadda bet mig i örat. Så nästa gång det är jobb där så hamnar de i plastbackar tills jag är klar.

Jag uppskattar allas förklaringar även om formuleringarna inte alltid varit de bästa men jag har fått ny kunskap och faktiskt haft lite kul på köpet. Bättre än så blir det nog inte.

Nu lämnar jag denna diskussionen. God jul :-)

590
365
SweBoa:
Kakmonstret skrev:
Kolla här Hogga: www.youtube.com/watch?v=UTK-71f3Jpw

Gabooner kan göra extremt kraftfulla, långa och plötsliga utfall. Inget att leka med precis!
Notera att han även säger att den ormen alltid skrämmer honom.

/Andreas


Fy fan så rädd jag vart, tappade mobilen hahahah

478
592
Rottenroth:
Hoggaforfan skrev:

Jag förlöjligar inte eran kunskap men din formulering är inte den bästa. Jag har också försökt förklara varför jag formulerade mig som jag gjorde. Men ja, jag har lärt mig en del även om jag hade velat se derans dåliga sida men finns inget på youtube vad jag kunde hitta.
En gaboon är livsfarlig på säg 0-1.50m men om jag då står 3m iväg så kan ormen studsa bäst den vill men kommer den inte fram minst 1.50 så är den ju relativt harmlös (men fortfarande dödlig på nära håll) jämfört med en orm som slingar sig omkring och kommer fram och biter mig.
Men du läste bara "harmlös" och "gaboon" och sen började skälla ut mig och dra upp ogiftiga ormar och dra liknelser.
Du kunde frågat varför jag ansåg det och förklarat att på nära håll är det väldigt fel. Samt när jag skrev att jag inte trodde så läste du bara det och inte hela meningen vilket var vad du faktiskt menade, istället idiotförklarade du mig för att jag inte trodde på att en orm hugger med nacken (vilket din formulering var) och hävdade att det var visst så.  

Jag antar också att du har heller ingen aning hur långt programledarna var ifrån ormen om de var i räckvidd eller ej, det kanske ser ut som men är inte säkert. Ormen hade heller inte kunnat kasta sig upp mot Jonas ansikte då den föll ner från bordet även om den kunnat vända sig i luften då den behöver ett avstamp för att kunna kasta sig. Däremot hade den ganska lätt kunnat sitta i hans hand men även om den kunnat det teoretiskt så ville bara ormen iväg och har inget intresse av att bita om den inte blir fasthållen. Speciellt dagtid i detta fallet. Alla kan vi ha våra terorier men det enda vi kan konstatera är väl att turligen nog hände inget. Jonas är dock väldigt väldigt duktig, sen vad man anser om han som person är upp till var och en.

Jag lärt mig en del och tackar för den kunskapen. I den situationen i tv-studion så var mitt uttalande delvis felaktigt (jag tror, men vet ej, att en del giftsnokar hade varit farligare) medans på tillräckligt avstånd så finns det många ormar jag finner mycket farligare. 

Jag underskattar inte heller giftiga djur eller ens ogiftiga medvetet (bristande kunskap har alla), jag blev faktiskt biten av en reptil för första gången för någon vecka sen. En sköldpadda bet mig i örat. Så nästa gång det är jobb där så hamnar de i plastbackar tills jag är klar.

Jag uppskattar allas förklaringar även om formuleringarna inte alltid varit de bästa men jag har fått ny kunskap och faktiskt haft lite kul på köpet. Bättre än så blir det nog inte.

Nu lämnar jag denna diskussionen. God jul :-)





"En gaboon är livsfarlig på säg 0-1.50m men om jag då står 3m iväg så kan ormen studsa bäst den vill men kommer den inte fram minst 1.50 så är den ju relativt harmlös (men fortfarande dödlig på nära håll) jämfört med en orm som slingar sig omkring och kommer fram och biter mig."

En gaboon kan slingra sig både snabbare och lurigare än majoriteten av elapider när dem vill.

Jag har inte formulerat mig fel, ditt svar åvanför visar att du tror det är slöa sniglar som bara kan hugga snabbt men ja. Jag låter det vara här, sprid inte mer okunskap.

Det är det jag blir sne över pga att folk kan ta upp din syn på dem vilket är en grovt felaktig syn.

Som sagt bara lägg ner och argumentera för ditt nedtonande av dem som farlig art.

Medlem i SkHF
70
40
JonasW:
Mer med herr Wahlström:

www.tv4play.se/program/nyhetsmorgon?video_id=1542494

Säker hantering av kobran där eller inte.

Undrar om han vet att mangshanensis'en kan spotta? 

544
424
Gibblo:
JonasW skrev:
Mer med herr Wahlström:

www.tv4play.se/program/nyhetsmorgon?video_id=1542494

Säker hantering av kobran där eller inte.

Undrar om han vet att mangshanensis'en kan spotta? 



Ja ännu ett exempel på galenskaper från geniet i fråga :)

412
419
Hadara:

Gibblo skrev:



Ja ännu ett exempel på galenskaper från geniet i fråga :)


Asså jag blir så trött.. vad fan gör han... Det är deprimerande att titta på


97
177
sammemoya:

JonasW skrev:
Mer med herr Wahlström:

www.tv4play.se/program/nyhetsmorgon?video_id=1542494

Säker hantering av kobran där eller inte.

Undrar om han vet att mangshanensis'en kan spotta? 


Generellt sett är det väl ganska så väl accepterat att Mangs inte kan spotta?


Medlem i SkHF
70
40
JonasW:
sammemoya skrev:


 

Generellt sett är det väl ganska så väl accepterat att Mangs inte kan spotta?



Jasså, jag trodde dom bara gjorde det väldigt sällan. Men jag har inte gjort någon djupare undersöking i ämnet så du kan mkt väl ha rätt.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild