giftormar

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

29
0
erkenvik:

Hej

behöver man papper på att man har giftorm ?

inte för att jag ska skaffa för har inte åldern inne 

*bara undrar*


273
3
117:

Beror lite på var och av vem du köper, vissa kan kräva lägg (p.g.a åldern) andra referens, vissa både och

Har inte riktigt koll på det


340
91
Copa:

Sen får du kolla med kommunen där du bor vilka regler dom har


29
0
erkenvik:

okej :)


273
3
117:

Det är väll mest att dem kollar så att ormarna har det bra och att det är helt rymmningssäkert 

 


Medlem i SmHF
143
128
PinupZombie:

I de flesta kommuner behöver du ett tillstånd från miljö & hälsa för att få ha giftormar, i vissa kommuner för att ha ormar överhuvudtaget (Växjö bl a.). Detta gäller har jag för mig bara i detaljplanerat område, typ tätort, men det kan du ringa och kolla på stadsplaneringskontoret, bara du har en fastighetsbeteckning.

Dom kollar så att terrarierna uppfyller kraven för ormen, samt är rymningssäkra, de flesta kräver ett separat rum med ventilationen stängd eller säkrad, det får inte vara glipa mellan golv och dörr osv.

Rymningssäkra burkar i ett rymningssäkert rum, och dom vill gärna ha referenser eller annan dokumentation eller bevis på att du är lämplig för att ha giftormar.

Allt detta varierar säkert från kommun till kommun, så det bästa är att ringa din kommun och fråga.
Brukar kosta en slant för att få tillståndet också, och du måste, iallafall i Växjö Kommun, söka tillstånd för samtliga ormar du har. Gissar på att du måste "uppdatera" tillståndet när du skaffar nya djur av andra arter.

Vad det gäller köp av giftorm finns det inga lagar och regler, det är helt upp till säljaren. Men dom seriösa säljarna brukar ha åldersgräns på mellan 18-25 år och kräver referenser. Sen finns det ju stolpskott inom alla hobbys, som säljer till kreti och pleti utan att blinka...


29
0
erkenvik:

okej tack :)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild