Dvala snokar

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

86
69
Nickesnoken:
Tänkte dvala ett gäng natrix natrix. De har precis ätit så jag tänkte vänta 3 veckor innan så de hinner tömma tarmen.. Jag har planerat att lägga dem tillsammans i en större plastlåda med ventilation, lådan ska jag fylla upp till hälften med vitmossa som är fuktig och resterande del ska jag lägga halm i.. och en vattenskål. Lådan ställer jag sedan in i ett rum som är ouppvärmt i mitt hus i en vecka 12-15 och därefter ställer jag lådan i en källare som håller frostfritt.. 1-8 grader.. efter 1-2 månad gör jag omvänd process.  Min förhoppning är att de överlever och lägger ägg fram i vår. Har jag tänkt rätt eller ska jag göra något annorlunda? 

86
69
Nickesnoken:
1037730_vfcnjizcccwavsdjvvme.jpg

86
69
Nickesnoken:
Stoppade skumplast i botten på lådan. Hade gjort hål i och så fyllde jag på med vatten i höjd med skumplast.. Sen en blandning av mossa, vitmossa ormbunksblad och eklöv. Den yttre lådan har jag för att temperaturskillnader skall jämnas ut om det skulle variera i temp. Jag ska mäta upp tempen på båda mina ställen och därefter ska en vattenskål och ormarna i burken den 12e jan. 

Medlem i SkHF
1308
1521
NellyNiklas:
Det känns som du har koll på situationen. Jämn och fin temperatursänkning. Jag har inga invändningar mot din beskrivna plan.

Lycka till!

Får du ungar på dessa är jag en potentiell kund!

Mvh
Niklas

86
69
Nickesnoken:
1037730_ydhldnybqqsnifvpzxxn.jpg

86
69
Nickesnoken:
Idag hamnade snokarna i lådan. De fick en pizzasalladsburk med vatten också. Nu får de stå några dagar i min skrubb innan de hamnar i källaren. Jag kollade källaren och den höll 4 grader trots 15 minusgrader ute. 

86
69
Nickesnoken:
Efter en vecka i skrubben så hamnade de i källaren igår. Kontroll av temperaturen visade 5 grader idag. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild