Moment 22, hitta mentor för giftormshantering

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5

10
0
adam123:

Jag har grubblat över detta att tag nu och vet ej hur jag skall gå till väga. Det här med giftormar har varit ett ganska hett samtalsämne här på forumet och jag tänker inte ställa samma frågor som brukar ligga uppe utan istället dela med mig av mina tankar och funderingar. Man ser ofta när folk, bland annat jag själv, som frågat hur man börjar med gift och man brukar se liknande svar i varje tråd; försök hitta nån med gift i ditt område som kan lära dig.

Jag förstår att man måste ha sunt förnuft och erfarenhet för att kunna hantera gift och inser allvaret i det. Därför tycker jag att det skulle vara jättebra att hitta en mentor, men har börjat ge upp hoppet allt mer och mer då de jag tagit kontakt med inte kan eller verkar vilja(?). Det jag menar är om ingen vill/kan hjälpa en vad gör man då? I annonserna på gift står det oftast; "20 år och vana/referenser" och det förstår jag självklart att man ska ha där håller jag med helt och hållet. Mitt problem är bara att jag  kan inte få någon erfarenhet utan erfarenhet därav mitt moment 22. Vet ej riktigt vad jag ska göra :(


Medlem i SHF
4003
5037
Jonas_:

Gå med i eb herpetologisk förening i ditt område :) Där kommer dom inte att neka dig, det kan jag garantera! Ofta kan man där komma i kontakt med äldre erfarna personer, alternativt gå en giftormskurs genom föreningen.. Bästa vägen du kan gå helt klart!

Lycka till :)


131
8
stumpwen:

påminner lite om att söka jobb: "erfarenhet krävs". men för att få erfarenhet måste man få jobb... :P


478
592
Rottenroth:

Hej!

Vet inte om det är helt irrelevant men du är 17 år, jag tror inte folk vill ta sig an det föräns du är 18?

Hade jag mentorerat så hade jag haft krav på 18 minimum för träningen, sen hade jag inte sålt till under 20.

Jag har för lite erfarenhet för att mentorera dock!


10
0
adam123:

Är 18 har inte ändrat presentationen bara


478
592
Rottenroth:

Ah!

Ja isånnafall vad Jonas_ sa! Där är nog största chansen att du hittar någon som kan hjälpa dig.


Medlem i SHF
4003
5037
Jonas_:

Nu håller jag inte på med giftormar själv och har inget intresse av att skaffa :) jag har hittat min del i hobbyn redan, pytonormar och åter pytonormar! :P

Men om du var 17år när du letade mentor förstår jag att du inte hittat någon, jag själv hade nog aldrig tagit en person under 20år "under mina vingar" :) så när du blir några år äldre kommer det absolut bli lättare!

Mitt första tips är fortfarande den bästa väg du kan gå :)

Lycka till!


1275
1724
Falk:

Ett bra steg att börja med är att skaffa någon riktigt elak ogiftig orm och träna någon gång ibland med krok. Inte för ofta bara så att det blir en massa lidande för ormen.


1
8
OlHa:
Hej, 

Det har blivit en hysteri kring 20 år och vana. Egentligen är det personlig mognad, ansvarskänsla och en stor portion konsekvenstänkande man måste ha. 

Konsekvenser finns för folk i din närhet, djuren och dig själv samt alla andra som håller på med hobbyn - om du blir biten, ormen rymmer etc. Vet inte om mognad inbegriper att ha en boa hängande över huvudet - som jag förknippar med att vilja framstå lite tuff/fräck och väcka uppmärksamhet. Det gör att man kanske inte är jättesugen på lära upp någon som man sen får läsa om i tidningen eller blir skadad. Är man lite äldre kanske man inte tar fram ormarna på efter några glas heller. ;-)

Har hållt på med ormar och gift i 45 år och haft en hel del. Har lärt min dotter hantera gift på ett ansvarsfullt sätt sen hon var riktigt ung. Giftormar hanterar man inte som t ex boor eller kungspython utan snarare betydligt mer sällan. Just på grund av risker och möjliga konsekvenser. 

Om man skall lära någon så är ett annat problem som stökar till det just att man inte hanterar djuren så ofta. Och när man då gör det - kanske man inte vill lära upp någon på sina djur som man planerat avel på och dessutom kostat en hel del.

Tycker det vore kanon och en bra intäktskälla för föreningar att utbilda i hållandet av giftormar, allmän hantering, allmänt om gift, påverkan och risker med giftormsbett, accident hantering samt lagar och regler. 

Låt föreningen ta 5000 kronor för en kurs om 12 tillfällen. Det rensar ut ganske många som får infall. 

Lycka till! 

264
125
Bildpunkt:
Sen är ju problemet att personen som lär ut ska känna sig säker på att du är mogen också. Då det är på mentorn samvete om du blir biten även om det inte är dennes fel.
Tror absolut att det är lättare att hitta en mentor om du går med i en förening och lär känna lite giftormsfolk, de jag har träffat hittills har varit riktigt trevliga ;)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 5
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild