Latinska namn

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

1228
464
leedragon:

ju men då är det att ta ett steg tillbaka och  lista ut vilken art man pratar om, många  handelsnamn  beskriver hur djuren ser ut, men det finns många med det utseende, hur kan man vara säker att det är den man tänkte  på personen menade?

 

sen finns det svenska namn på några djur, men en del känner inte till djuren med detta namn, så man är tillbaka på rutan 1 och vet inte vilken djur är det man pratar om


77
1
MrC:

Man lär sig namnen snart alla är nyböjare i början  jag är inte helt inne i den här världen många djur har bytt namn sen jag höll på sist men eftersom jag kan över tusen namn på fiskar så lär jag mig nog på reptilerna med


953
1840
peter54:

Jag vet inte riktigt vilka djur som är behäftade med flera olika handelsnamn, men om man skriver ut både det namn man känner till och det vetenskapliga namnet kan man knappast hamna fel. En av de snokar jag sysslar med har två namn, Tarahumara bergskungssnok kallas även Chihuahua bergskungssnok, men ihop med det vetenskapliga namnet (Lampropeltis pyromelana knoblochi), finns ingen chans att missuppfatta vilken orm det handlar om.

Som jämförelse är det ungefär som med julgranar gissar jag, där total förvirring råder just för att man aldrig sätter ut de vetenskapliga namnen. Handelsnamn som "kungsgran", "rödgran" och "silvergran" används, vilka ofta är påhittade. Kungsgran existerar inte i floran, där handlar det om en sydeuropeisk ädelgran som på svenska heter silvergran (Abies alba). Rödgran är den helt vanliga svenska granen (Picea abies) och den som i juletid benämns "silvergran" är egentligen en annan trädgårdsgran som heter blågran (Picea pungens).

Om man skulle skriva ut de vetenskapliga namnen som jag nu gjorde, skulle förvirringen försvinna och jag menar att det gäller allt annat levande också, inklusive terrariedjur.


1275
1724
Falk:

^^

 


Medlem i GHF
636
410
Jimmy:

"Säljer min Boa" kan man läsa ibland i annonser, då finns det rätt stor chans till förvirring då det ju finns flera hundra arter av boor.

Dock förstår man ändå att det oftast menas Kungsboa (Boa constrictor), men då finns ändå chans att man inte vet vad det är orm i fråga.

Underart? Lokalitet? Blandning?

Genom exempelvis skriva Boa constrictor imperator "Sonora" framgår exakt vilken art som menas, och det finns ingen risk för missförstånd.

Även om man tex vill söka efter info på nätet om en viss art och få vettig feedback, så måste man använda vetenskapligt namn, eller vetenskapligt namn i kombination med det allmänna namnet om det finns något vedertaget sådant namn.

 


356
177
krypet:

Jag håller framförallt på med insekter och andra ryggradslösa djur. Det finns hur många arter som helst, och i stort sett inga har svenska namn. Jag tror en av mina arter har etablerat svenskt namn. Ibland är de svenska namnen dessutom rent felaktiga.

Ett exempel är en vandrande pinne som brukar kallas spökskräcka. Då menar de flesta en art från Australien som heter Extatosoma tiaratum. Egentligen är spökskräckor ett samlingsnamn för hela gruppen av vandrande pinnar och blad. Då blir det ju lika tokigt som "jag säljer min boa"!

Det är nog inget att välja på - plugga in de vetenskapliga namnen. De är bäst! Efter ett tag är de inte så krångliga. Man behöver ju inte lära sig alla på en gång.


77
1
MrC:

De e ju sant men många av skallbagarna verkar som dom bytt namn sen jag höll på 90talet jobbigt men de ska nog gå å lära sig


273
3
117:

Googla det latinska namnet


264
125
Bildpunkt:

Det jag tror de som inte är så insatta missar är att det ofta finns så ofantligt många arter och ofta många gånger fler arter än vad som finns i hobbyn att det blir vansinnigt svårt att hålla reda på alla djur om man inte använder de vetenskapliga namnen.

Och ofta lär man sig de vanligaste släktnamnen inom den grupp man är intresserad av och kan utifrån det få reda på lite information om arter man inte känner till så väl. 

Jag kan t ex utan problem räkna upp 30 arter av fågelspindlar, men kanske 5 populärnamn. Det är helt enkelt inte lönt att lära sig populärnamnen när man redan har de vetenskapliga namnen.


356
177
krypet:

Absolut Bildpunkt - för många arter för att vara möjligt att hålla reda på med svenska namn.

 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild