Dödsfall

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

6
0
Dickarlon:

Hej märkte nu under kvällen att min regnbågsboa låg död helt. vet inte vad det beror på för värmen och fukten är bra. kollade till henne för ett par timmar sen när jag var i sovrummet. (har djuren där eftersom jag målar och bygger ett nytt terrarie i vardagsrummet. inget drag eller så. har precis flyttat vet inte om det har med det att göra. hon har även ätit skitigt och ömsat som hon ska. har även en trädpyton som kan lägga sig i en bit korkbark som går som ett Y och i bland ligger hon på marken. (Kan vara helt normalt att dom ligger på marken någongång) men någon som kan ha en ide på vad det kan varit? MVH


72
15
Linnea:

Det här var mycket tråkigt att höra. Beklagar :/ 

vad är det du målar med för något i vardagsrummet? Viss färg och att måla i oventilerad miljö är inte så bra för människor, och ännu mindre för reptiler och fåglar beroende på vad du använder. De har känsliga luftvägar och eftersom de väger mindre påverkas de lättare av låga halter gifter.
hur lång tid var det ormen flyttades, och vad är utomhustempen?

har ormen tidigare haft luftvägsinfektioner som den blivit frisk från?

hur länge har du haft den?

Det är allt jag kan komma på, har ingen veterinärs eller djurvårdarutbildning - så du får vänta på att fler hoppar in och hjälper till om du vill ha lite bättre råd. 
Tyvärr, händer sådana här saker ibland utan att något är fel, eller att någon gjort fel. Det är myket sorgligt.


6
0
Dickarlon:

Hejdet är våtrunsfärg som jag fuktspärrar med. Har en fläkt precis intill dör jag målar. Flyttade förra torsdagen och har haft henbe sen mässan i augusti.  Aldrig varit några bekymmer alls. Och terrariena jag fuktspärrar stänger jag när jag har målat klart. Tack sp mycket.  Är aldrig kul med sånt här 


Medlem i GHF
167
344
Fredriko:

Hej.

Trist att ditt djur dött. Aldrig roligt men bra att du försöker ta reda på varför.

Först vill jag säga att det nog är omöjligt att veta varför utan mer information och prover. En obduktion av en kunnig person är alltid att föredra. Kontakta en reptilkunnig veterinär eller kanske SVA för råd.

Våtrumsfärg kan innehålla antimögelmedel som jag fått för mig kan vara giftigt för herptiler. Jag undviker det i alla fall när jag bygger terrarium. Det kan vara en skröna jag gått på så någon får gärna rätta mig där ifall jag har fel där. Dock tror jag verkligen inte det ska påverka djur som är i ett annat rum. Så jag tror inte det var därför din orm dog.

Jag har läst undersökningar att fler ormar än vi tror lider av allvarliga sjukdomar som tex  IBD och paramyxovirus. Siffror upp till 10 % har nämnts. Dessa sjukdomar kan ge allvarliga sjukdomssymptom men kan också vara symptomfria men leda till plötslig oförklarlig död. Speciellt om immunförsvaret av någon anledning blir nedsatt. Baserat på det tror jag att en del oförklarliga dödsfall kan bero på en bakomliggande sjukdom som ägaren inte vet om men som ligger latent och bryter ut när immunförsvaret av någon anledning sätts ut spel.

Jag säger inte att din orm dog av någon av dessa sjukdomar nu, men det verkar vara vanligare än man tror? Det enda sättet att säkert veta är nog genom obduktion.

Ett annat tips är att när du ställer frågor som dessa så skriv inte bara att värmen och fukten är bra, beskriv istället vilka grader den har samt hur du löser fuktighetsbiten. Detta för att vara så tydlig som möjligt. För att kunna svara på en sådan här fråga behövs mycket information.

MVH


6
0
Dickarlon:

Hej ursäkta min stavning skrev från mobilen igår. jag har en värme spott på 35c med en massa gömslen och en fuktbox. försöker hålla en luftfuktighet mellan 60-80% men låter det torka ut helt i terrariet var 7-8 dag ungefär. Mvh 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild