Giftormsbett i Malmö

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

Medlem i GHF, SDS
3216
1954
EmanuelKarl:

Stötte på denna artikel. Vet inte något alls om situationen själv, men tycker det är viktigt att vi i hobbyn håller koll på sånt här. Just denna artikeln var saklig utan massa skitsnack för att skrämma upp allmänheten, men annars är det just sånt här som djurrättsaktivister (eller journalister som vill väcka uppmärksamhet) kan använda mot oss. Det är viktigt att vi följer situationen så inte vilseledande narrativ eller desinformation sprids och ger en negativ bild av hobbyn.

www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/biten-av-orm-i-malmo-ford-till-sjukhus

93
36
Insecta:
Handlar om ett företag och det hände på jobbet, så desinformation lär inte hända 

5898
4525
Tropfrog:
Det här skulle jag nog ändå känns lite som cover up och desinformation:

"Polisen utredde först händelsen som en misstänkt arbetsplatsolycka men bedömer nu att det rör sig om en ren olyckshändelse."

Olyckshändelse som hände på arbetsplatsen men inte en arbetsplatsolycka??!!!

Jag som är engagerad i arbetsmiljöarbete blir mörkrädd av att läsa sånt. Klart som fan att det skall klassas som en arbetsplatsolycka och att arbetsgivaren och arbetsmiljöombud skall sätta igång en systematisk analys för att göra vad de kan för att det inte skall hända igen.

Hur fanken skall hobbyn kunna undvika att skrämma upp allmänheten när man tar så lätt på en sån situation.

Uppriktigt bekymrad blir man som varje dag får hantera papercuts, felaktig allmänbelysning, dålig ventilation och obekväma arbetstolar i det systematiska arbetsmiljöarbetet. Alla viktiga saker för att få en bättre arbetsplats. Men ormbett inte lika mycket. Pinsamt.

Mvh
Magnus

93
36
Insecta:
Jo det fattas väl mycket information i storyn, , och ormen var giftig med svagt gift endast smärta, det hade väl skrivits mer om det var en super giftig och personen hade hamnat på intensiv och privat person tex, då hade desinformation spridits lättare för den lilla information SVT skrev om, men visst det blir faktiskt desinformation för dom skrev aldrig vilken plats djuraffär/ zoo är med väldigt konstigt, 

5898
4525
Tropfrog:
Jag tycker nog inte att exakt var det hände är någonting som har ett journalistiskt värde eller är av allmänintresse.

Men det står terrarium, inte zoo. För mig betyder det en lokal där man tar betalt av besökarna för att titta på djur. Jag tror att det finns det väl två att välja på i Malmö.

Mvh
Magnus 

61
71
CrossroadReptiles:
www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/har-ar-ormen-som-bet-anstalld-pa-malmo-reptilcenter-bara-ont-i-fingret

Medlem i SkHF
1288
1505
NellyNiklas:

Den anställde hade i detta fallet "tur i oturen". Finns värre grejer att bli biten av samt att det var en juvenil dvärgskallerorm. Känner till personer som fått bett av vuxna individer av denna art och som hade en avsevärt sämre upplevelse.

Överlag, har jag upplevt ovanligt mycket fokus på ormar, ormbett och interaktion med orm, i sociala medier och tidningar under 2025. Har fler samma upplevelse? 

Mvh
Niklas

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild