Mentor för giftormar.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

7
0
Bitisvipera:

Hej!

Jag letar efter en möjlig mentor till Bitis släktet då det har varit en dröm i ca 12 år nu att påbörja med giftormar, men inte haft möjlighet eller tid till det mer än att läsa på / disskutera med folk och så vidare kring detta ämne och denna hobby så tänkte jag att ta upp detta nu.

Finns det någon i sydsverige som är intresserad av att ta på sig att visa lite hantering och det som är behövligt för en seriös så hade jag uppskattat det starkt, hade kunnat gå med på en betalning som kompensation för arbetet.

Innan ni smutskastar och håller på med "du borde kanske tänka om" och slå ner min inställning till den väg jag vill ta, så vill jag bara förklara att jag kommer ignorera dessa kommentarer.

Tänker inte disskutera min anledning till varför jag vill ge mig in på giftormar mer än att jag har en passion för dem och inget jag kommer / vill skylta med då det bara blir massa onödigt elit snack fram och tillbaka som man gärna kan undvara genom att hålla en seriös nivå och hjälpa till istället för att peka finger.

De som har giftormar började någonstans som nybörjare också och nu behövs en framtida seriös hållare hjälp på traven så att allt går rätt till gällande sunt förnuft och hantering.

 

MVH // Alex


Medlem i SmHF
33
29
Daniel_Claesson:

Hej,

Bra att du tänker i rätt riktning med mentor och att du vill gå "lärlingsvägen". Kudos..

Vart i Syd-Sverige bor du ? Det finns både Skånes Herpetologiska Förening och Smålands Herpetologiska Förening. Som medlem i någon av dessa får du ju tillgång till ett gediget kontaktnät. Via någon av dessa föreningar borde du kunna hitta en vettig mentor som kan ta dig under sina vingar.

Mvh
Daniel


7
0
Bitisvipera:

Hej Daniel!

Det är alltid bra när det gäller riskabla saker i livet att lära sig av någon som har erfarenhet så självklart  är det mentor som gäller.

Jag hade kunnat ta den simpla vägen och leta upp någon och tjatat på lite säljare som till slut inte bryr sig men vad hade det gett mig? Jo dåligt omdömme och det hade kunnat fara illa ut, men vem vet? Det kanske slutar bra också, men känns bäst att köra via en som har erfarenhet i dess beteende och hantering.

Yes jag ska allt leta där också, tänkte nå ut lite överallt och se vilka möjligheter som finns och hur många man kan hitta som faktist vill mentorera så man kanske inte behöver åka allt för långt uppåt i landet (visserligen hade jag gjort det om det krävs då jag är såppas säker på att jag vill detta).

 

MVH // Alexander


953
1840
peter54:

Bra där! Hoppas du hittar någon i din närhet som är villig att dela med sig av kunskap och erfarenheter.

Själv bor jag i Uppland och dessutom är det över 30 år sedan jag hade mycket giftormar, även om jag är rätt övertygad om att själva "vapenhanteringen" sitter i.

Jag hade flera mycket stora puffaddrar då när det begav sig och tänker att även om det inte går att få någon "praktik" så att säga, så tycker jag väl att en del teoretisk kunskap går att förmedla här.  :)


7
0
Bitisvipera:

Har hittat en möjlig som jag pratar med för tillfället, det är en bit att åka men det är värt det eftersom jag inte hittat några skåningar som verkar vilja vara up for the game!

Jag tar gärna emot all information du har att erbjuda, man kan aldrig lära sig för mycket!

MVH // Alex


76
16
Ergotamin:

Hoppas du hittar på någon själv har jag letat drygt i 3år efter någon som kunde lära upp mig på gift trodde det var omöjligt här i uppsala tills för ett litet tag sedan nu har jag 2st som har erbjudit mig att lära upp mig så snart är det dax.

 

Lycka till i ditt letande nu 


7
0
Bitisvipera:

Låter spännande!

 

Hoppas det går bra för dig med!

 

MVH // Alexn

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild