Det var ju ett bra tag sedan jag skrev här om min strävan efter att bli fri från min fobi. Mycket har hänt sedan sist och jag trodde verkligen aldrig att jag skulle kunna komma så här långt.
För x-antal månader sedan så började jag våga flytta ut spindlar istället för att panika och mosa och nu kan jag göra det med ganska rejäla spindlar faktiskt (ta i en ”catch cup”/glas och använda en kartong under och sedan flytta alltså).
4 januari 2021: Idag så tog jag ytterligare ett enormt steg på min resa mot att ”bota min fobi”. Så stolt över mig själv och ärligt talat förvånad att jag lyckades hålla mig så lugn (och avslappnad).
Jag skulle mata Shelob men den j@vl dubian sprang in i ett av hennes gömställen/bohålor och var i det närmaste omöjlig att få tag på/få ut. Eftersom ett oätet foderdjur kan vara en risk (kan skada/döda/äta upp en ömsande spindel) så ville jag ju inte lämna den där inne då hon inte var intresserad.
Det enda jag kunde komma på att göra var att lyfta korgbaken lite (som utgör taket i bohålan) och därmed lättare komma åt att fånga in dubian. Att göra detta med Shelob sittande på korkbarken kändes dock lite sådär (det sista jag vill är ju att hon ska få panik och rusa ut).
Jag bestämde därmed att det enda vettiga var att ”fånga” Shelob (i en ”catch cup”) och sedan kunna arbeta ostört med att gräva fram dubian.
Jag satte försiktig min ”cup” över Shelob och hon började snällt och hyfsat lugnt (sprätte lite hår annars var hon toppen som alltid) klättra uppåt i den så att jag kunde föra in en bit kartong under och lyfta ur henne ur terrariet.
Efter att äntligen fått tag i den irriterande dubian (som ställde till förvånansvärt mycket…med tanke på att jag som vanligt hade krossat huvudet innan jag erbjöd den till Shelob) så satte jag tillbaka ”cupen” och petade försiktigt ut Shelob med hjälp av en pensel.
Hon var väldigt duktig (trots lite hårsprätt) och hennes lugna rörelser gjorde det enklare och mindre skräckinjagande för mig att ”fånga” henne/flytta henne.
Hon är världens bästa lärare och jag hade verkligen tur med att få denna dam som första spindel.
Nu känns det som att det jag är (eller har varit) mest rädd för (ja, förutom om hon skulle rusa ut och ta sig under något…eller på mig… let´s hope not…) inte är så svårt (eller läskigt) när allt kommer till kritan dvs. ”rehousing” (att flytta/fånga osv. i en ”catch cup”) en spindel.
Den 18 januari: Jag höll på att hjälpa mina föräldrar att flytta och höll på att rensa/flytta/packa saker i deras källare. Då när jag flyttade på ett par av min pappas snickarbyxor, så var det en spindel (modell större, tror mindre husspindel?) på byxorna.
Jag la då ner byxorna på golvet (observera utan panik) och gick upp (i källartrappan då) och letade upp en bit kartong och ett glas.
Gick ner och lyfte på byxorna tills jag så var spindeln satt (den var duktig och satt kvar, haha). La försiktigt glaset över och sköt in kartongbiten under, inga problem (väldigt samarbetsvillig spindel).
Sedan gick jag upp och letade fram en plastburk med lock (som jag gjorde små lufthål i locket på) och en litet lock från en plastflaska (läs: perfekt vattenskål, hehe) och fixade på så vis ett mycket tillfälligt spindelterrarium.
Sedan gick jag ner till källaren igen och lyfte försiktigt glaset och kartongen och placerade i lådan, drog undan kartongbiten och såg till att vara beredd med locket (till mitt tillfälliga terrarium alltså).
Sedan var det då dags för det mest nervkittlande delen i det hela; att få över spindeln från glaset till plastburken utan att den drog åt skogen. Så försiktigt jag bara kunde (för att inte skrämma spindeln) plockade jag ut glaset och satte snabbare än blixten på locket till burken.
Success! Hurra! Jag hade lyckats fånga in en spindel av den typen som jag är allra mest rädd för (och dessutom flyttat över den till en ny behållare) och visst jag var lite nervös, men mest för att den skulle sticka iväg… och jag inte skulle kunna ha den kvar, ja ni läste rätt, haha.
Efter att jag råkat skrämma livet ur mamma med burken…eller ja, dess innehåll (det var verkligen inte meningen) så tog jag sedan med mig spindeln och burken hem.
Då inredde jag en bättre och större plastlåda, fixade lufthål, la in lite dekor, substrat osv. och sedan var det återigen dags för det där läskiga…jag var ju tvungen att få över spindeln från plastlådan den var i till den mer permanenta terrarielösningen. Kommer ärligt talat inte ihåg exakt hur jag lyckades men antagligen på liknande sätt som innan (dvs. fånga med ”catch cup” och sedan en kartong under).
Anledningen till att jag (min mamma tyckte bokstavligen att jag var galen, haha) valde att ta hem och spara spindeln, var att jag då skulle tvingas ta hand om en spindel (av en av de för mig läskigaste arterna) och dessutom få testa på att sköta om en spindel med en snabbhet som eh…mer är som teleporterande. Ena millisekunden här nästa där… det kräver lite annat än att ha hand om Shelob som är väldigt lugn och ”seg” i sina rörelser.
Spindeln som döptes till Putte (för att den var ”liten” jämfört med Shelob, men ganska stor för svenska mått) var väldigt intressant att titta på, den hade ett helt annat beteende än Shelob. Den spann ett nät över hela sitt ”terrarium” och ”snurrade in” sina byten och tog ibland med de in i sitt gömställe m.m.
Jag trodde från början att det var en hane…av någon anledning (ganska smal osv. antar jag), men började tvivla då jag inte kunde se några tydliga ”boxhandskar” på pedipalperna…
Spola fram till den 22 april: Dags för matning igen. Jag öppnade som jag brukar en liten springa i locket och så snabbt in med en mjölmask. Sedan öppnade jag igen (då den var upptagen med annat= spann in sitt byte) och fyllde snabbt på vatten.
När jag stängt så såg jag något litet i den yttre lådan (med denna extremt snabba spindel så hade jag en större låda utanför ”bostanden”, med ett lock nära till hands, just in case som en extra skyddsbarriär).
Tittade närmare, en pytteliten spindel…weird jag har ju alltid locket stängt på extralådan (och förvarar min ”flytta-på-dig-tack-pensel” osv. i den) …då slog det mig och det bekräftades snabbt med en extra titt på Puttes terrarium (plastlåda…men ja, ni fattar) …
Putte hade blivit mamma, haha. Mååånga små bebbar i lådan…100 tals? Gissningsvis betydligt fler än jag kunde se, med tanke på hur små de var och att de med stor sannolikhet hade gömt sig i den lilla pinne (med en del håligheter) och korkbarksbit (med massor med håligheter) jag hade där i.
Nu var jag tvungen att ta ett beslut snabbt…så små var ju inga problem (faktiskt rejält söta…vad är fel på mig, haha) men 100 tals vuxna husspindlar (eller vad de nu är, gissar på den mindre varianten) var inte precis något jag vill råka släppa ut i min lägenhet (och riskera få över till grannarna).
Jag gick därför iväg med lådan och en pincett, ut till en lite mer ”skogigt/ängsområde” (dvs. inte i direkt anslutning till husen, det hade inte känts så bra, haha). Sedan släppte jag i väg den stora familjen (och offrade mina terrariedekorationer, barken/pinnen).
Jag hade såklart kunnat spara Putte (hade ju kunnat bara plocka ur henne) men så tänkte jag att jag hört om (visserligen andra arter) spindlar som ”sparar sig” och lägger flera äggsäckar senare på samma parning. Ville inte riskera det, som sagt 100 tals spindlar känns lite väl överdrivet mycket.
Dessutom är hon ju ett vilt djur och därför kändes det inte rätt att spara henne ”forever” (även om hon säkert trivdes med att få maten serverad).
Hon har lärt mig massor och det är jag väldigt tacksam för…nu tror jag att jag är redo att skaffa en sling/lite snabbare art av fågelspindel eller kanske en hoppspindel. Tack så mycket lilla Putte. Hon var/är en väldigt vacker spindel faktiskt, med fint mönster och inte alls bara brun (som jag trott innan…men så har jag ju aldrig direkt kollat så noga tidigare…mer sprungit för livet).
Jag fäster mig galet snabbt vid djur och jag kommer sakna henne (…trodde inte att jag skulle kunna fästa mig så mycket vid en spindel av denna typ…eller innan Shelob; en spindel överhuvudtaget…men tydligen) …men nu är hon fri och alla bebisar (slings) fick en bra start i livet (utan risk att äggen skulle ätas upp eller så).
Hej då Putte, tack för allt du hjälpt mig med och lycka till i livet, du kommer vara saknad!
Bilder på Putte och hennes bebisar samt frisläppningen.