Funderar lite på att skaffa ytterligare ett djur som skrämmer mig...

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

352
269
Animallover_1984:

Hej!

Så för er som inte vet så har jag nyligen skaffat mig min första fågelspindel (en B. hamorii) och hon hjälper mig väldigt mycket i min strävan att bli av med eller i alla fall minska min araknofobi. 

Under tiden jag försökt lära mig allt om fågelspindlar och arbetat med min fobi, så har jag även fått upp ögonen mer och mer för ett djur som även det skrämmer mig (men som jag väl egentligen inte har någon reglerätt fobi för).

Detta djur faschinerar mig väldigt och nu funderar jag på om det kanske ska få flytta in ett sådant djur i framtiden. Innan jag kan ta ett beslut så måste jag dock veta mer och komma fram till vilken art/vilka arter som kan passa mig bäst. 

Därför skriver jag nu denna tråd. Gissningsvis är det många (eller i alla fall några) av er som har erfarenhet av dessa djur och som kan hjälpa mig framåt i dels min "research" inför att eventuellt skaffa en och även kring vilka arter jag ska ta en närmare titt på osv. 

Jag har planer på att skaffa fler spindlar (japp, fobi släng dig i väggen...intresset ska vinna, haha) och jag letar för fullt efter mina drömarter bland säljesannonserna...men skulle eventuellt även vilja lägga detta djur till "önskelistan". 

Jag vill dock bara ha en (om det blir någon överhuvudtaget alltså)...så det känns otroligt viktigt att jag hittar rätt art. Jag har inte plats för en massa "burkar" (tyvärr) och spindlarna kommer prioriteras över flera av dessa djur..så måste välja ut EN art. 

Kanske ni räknat ut vad jag babblar om redan, men om ni inte har gjort det så... jag funderar på att skaffa mig en skorpion. 

Krav/önskemål:

* En bra nybörjarart som inte har så farligt/potent gift 
* Gärna en hyfsat stor (mindre farliga mig veterligen) men inte nödvändigtvis gigantisk, behöver få plats med den ju, haha. 
* Svart (tycker helt enkelt de är finare än de ljusa)
* Lättskött (inte jättekomplicerad skötsel med tanke på att det är min första skorpa)


Har kollat på olika varianter av "Asian forest scorpion" och även "kejsarskorpion" men blev snabbt ganska förvirrad av alla olika arter som verkar gå under dessa namn. Vilka arter rekommenderar ni/förslag på bra nybörjararter? 

Storlek på terrarium? Tips på bra och rymningssäkra "bostäder" för skorpioner/hur har ni era? Något speciellt man ska tänka på? Hur hanterar man ex. flytt mellan terrarier osv. på bästa/smidigast vis (vill gärna slippa ta i den med händerna liksom)? Är det skillnad mellan könen när det kommer till storlek, livslängd m.m.?

Jag har andra djur som ex. småhundar...OM skorpionen skulle ta sig ut...hur illa skulle det kunna bli? Är de rymningsbenägna? Hur vanligt är det att de faktiskt tar till giftet som försvar (istället för klorna)? Helt enkelt behöver jag vara orolig för mina andra djur om jag tar hem en skorpa? 

Och så den där frågan som ni säkert skakar på huvudet åt...misstänker nämligen att denna fråga är urkorkad (haha): Jag är allergisk/överkänslig mot getingar...kan det innebära att en skorpion är farligare för mig då? Eller är det som med spindlar dvs. en annan slags gift/inte samma sak och därmed inte något att oroa sig över. Inte för att jag planerar att bli stucken...men man vet ju aldrig, det är ju ändå levande varelser med en egen "vilja" vi pratar om, haha. 

Berätta gärna mer som ni kommer på och som kan vara bra att veta inför ett eventuellt skorpionköp (och tipsa gärna om bra informationssidor m.m.). 

Mvh/Animallover_1984



352
269
Animallover_1984:
Jag skaffade en liten H. petersii bebis i slutet av september (2021)...men tyvärr så hittade jag plötsligt min lilla Happy död för några dagar sedan. Jag hade hoppats få följa min lilla skrutt i många år framöver men tyvärr...R.I.P. lilla söta Happy.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild