Söker mentor nära Stockholm/Uppsala/Västerås trakterna!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

1
3
OphiophagusJonte:
Grabb på 15 här som har ett extremt stort intresse för reptiler (speciellt ormar) och vill i framtiden både jobba med giftormar och hålla giftormar hemma! Det är min största dröm i livet och jag hoppas verkligen att någon skulle kunna ta sig tiden att lära mig allt inom att hantera giftormar! Här kommer en lista på några av de arter jag drömmer att få jobba med:

Naja kaouthia
Bitis gabonica
Bitis arietans
Acanthophis antarcticus
Ophiophagus hannah
Dispholidus typus
Bitis nasicornis

Mvh Jonathan hoppas alla har en fortsatt bra kväll!

Administratör
Medlem i SHF
273
291
SvitjodsReptiler:
OphiophagusJonte skrev:
Grabb på 15 här som har ett extremt stort intresse för reptiler (speciellt ormar) och vill i framtiden både jobba med giftormar och hålla giftormar hemma! Det är min största dröm i livet och jag hoppas verkligen att någon skulle kunna ta sig tiden att lära mig allt inom att hantera giftormar! Här kommer en lista på några av de arter jag drömmer att få jobba med:

Naja kaouthia
Bitis gabonica
Bitis arietans
Acanthophis antarcticus
Ophiophagus hannah
Dispholidus typus
Bitis nasicornis

Mvh Jonathan hoppas alla har en fortsatt bra kväll!

Jag tror nog att det kommer att vara svårt för dig att hitta en mentor då du bara är 15 år gammal. Tror nog de flesta brukar bara vara mentor till personer som är 18 eller äldre.

281
366
Cartaq:
Jag hade avvaktat om jag vore dig, gift är inget man leker med och vissa ormar du beskriver är mycket potenta. Lär dig grunderna i vanlig reptilhållning och läs på innan du ger dig in i något stort. Det finns gott om ogiftiga aggressiva ormar du kan träna på innan det är dags.

1228
464
leedragon:
SvitjodsReptiler skrev:

Jag tror nog att det kommer att vara svårt för dig att hitta en mentor då du bara är 15 år gammal. Tror nog de flesta brukar bara vara mentor till personer som är 18 eller äldre.

JAg är inte insatt i gift men är det inte bra att börja tidigt då man får extra år innan man skaffar själv? man behöver ju inte hantera ormen själv men hänger man med och lär sig är det väl bra?

Administratör
Medlem i SHF
273
291
SvitjodsReptiler:
leedragon skrev:

JAg är inte insatt i gift men är det inte bra att börja tidigt då man får extra år innan man skaffar själv? man behöver ju inte hantera ormen själv men hänger man med och lär sig är det väl bra?

När man är hos en mentor så sköter man inte ormarna själv. Jag förstår vad du menar att det är bra med att få några extra år av träning innan man skaffar sin första giftorm, men det är oftast mentorn som bestämmer och beslutar om när personen är redo för att skaffa sin första giftorm, det kan ta ett halv eller till och med 2 år innan mentorn anser att man är redo. Sen är det även så att det är mentorerna som bestämmer om åldersgräns, vilket jag förstått är vanligastnär man blivit myndig

Medlem i SHF
943
1177
Flyers90:

Gå med i en reptilförening för att träffa fler likasinnade.

www.terrariedjur.se/info/assocs

Via föreningar hålls kurser osv varje år där man kan lära sej saker om reptilhållning bland annat.


1228
464
leedragon:
SvitjodsReptiler skrev:

När man är hos en mentor så sköter man inte ormarna själv. Jag förstår vad du menar att det är bra med att få några extra år av träning innan man skaffar sin första giftorm, men det är oftast mentorn som bestämmer och beslutar om när personen är redo för att skaffa sin första giftorm, det kan ta ett halv eller till och med 2 år innan mentorn anser att man är redo. Sen är det även så att det är mentorerna som bestämmer om åldersgräns, vilket jag förstått är vanligastnär man blivit myndig

De kan de göra men att hänga med och se på och ställa frågor lär vara bra.

69
39
NiklasTyreso:
Du kan träna på ogiftiga ormar.

Många råttsnokar (ex texas eller liknande) blir naturligt aggressiva om man inte gullar med dem under första året.
Så, skaffa ormkrokar, långa pincetter med mera och en lämplig orm som du inte tar ut och gullar med.

Hanterar du inte råttsnoken första året så blir den lika aggressiv som en giftorm, som man av naturliga skäl inte gullar med och klappar.

478
592
Rottenroth:

NiklasTyreso skrev:
Du kan träna på ogiftiga ormar.

Många råttsnokar (ex texas eller liknande) blir naturligt aggressiva om man inte gullar med dem under första året.
Så, skaffa ormkrokar, långa pincetter med mera och en lämplig orm som du inte tar ut och gullar med.

Hanterar du inte råttsnoken första året så blir den lika aggressiv som en giftorm, som man av naturliga skäl inte gullar med och klappar.


Haha nej råttsnokar blir inte naturligt aggressiva om du inte hanterar dom, har haft äldre snokar från hem som aldrig har hanterat och djuren har varit lugna i min ägo.

Varför ger du råd du inte har koll på?

PS Giftormar är inte aggressiva... vart får du det ifrån?


69
39
NiklasTyreso:
För jag har erfarenhet av både Texas, svart och grå råttsnok som fungerade så.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild