Nybörjare som är nykär i spindlar med lite frågor

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

18
20
3KGT:

Halloj allihop.

Fick intresset nu på Sthlm mässan i Maj där vi köpte vår första spindel till barnen och mig själv (Stora barnet).

Nu efter andra mässan blev dem 3, och har beställt 1 till (Om den nånsin kommer hem från reptilgrottan!)
Nybörjare som nämnt som precis har börjat få intresset för dessa, haft mycket djur i mitt liv men nu med 2 små barn (5 & 7 år) har ingen ork för nå djur längre men dessa är "lätt skötta" vs andra djur och kräver lite så jag har än så länge inga tankar på att föda osv men det kanske kommer!

För övrigt så har jag dessa 3 idag
1 st Carvina versicolour liten sling

1 st Brachypelma Smithi eller Bohemi halv vuxen

1 st Chromatopelma cyaneopubecens

1 st Acanthoscurria geniculata 2 (Ej lev ännu).

Och har spanat in mig på dessa för framtiden
Brachypelma albopilosum
grammostola polkra
Carvina versicolour (1 till)

Nu till frågan är vad alla dessa 0.01 , 0.1 och liknande siffror betyder som står i flesta annonserna då jag tänkte köpa fler?
Och har ni några tips på vad jag bör tänka på nu när jag berättat mitt livs historia och vilka spindlar jag har och tänker skaffa? Tacksam för alla tips

 


Medlem i GHF
3094
1676
EmanuelKarl:
3KGT skrev:
Halloj allihop.

Fick intresset nu på Sthlm mässan i Maj där vi köpte vår första spindel till barnen och mig själv (Stora barnet).

Nu efter andra mässan blev dem 3, och har beställt 1 till (Om den nånsin kommer hem från reptilgrottan!)
Nybörjare som nämnt som precis har börjat få intresset för dessa, haft mycket djur i mitt liv men nu med 2 små barn (5 & 7 år) har ingen ork för nå djur längre men dessa är "lätt skötta" vs andra djur och kräver lite så jag har än så länge inga tankar på att föda osv men det kanske kommer!

För övrigt så har jag dessa 3 idag
1 st Carvina versicolour liten sling

1 st Brachypelma Smithi eller Bohemi halv vuxen

1 st Chromatopelma cyaneopubecens

1 st Acanthoscurria geniculata 2 (Ej lev ännu).

Och har spanat in mig på dessa för framtiden
Brachypelma albopilosum
grammostola polkra
Carvina versicolour (1 till)

Nu till frågan är vad alla dessa 0.01 , 0.1 och liknande siffror betyder som står i flesta annonserna då jag tänkte köpa fler?
Och har ni några tips på vad jag bör tänka på nu när jag berättat mitt livs historia och vilka spindlar jag har och tänker skaffa? Tacksam för alla tips

 


1.0.0 betyder en hane
0.1.0 betyder en hona
0.0.1 betyder en ej könsbestämd

3.2.5 betyder alltså 3 hanar, två honor och 5 okönade. På spindlar vill man oftast ha honor för de lever längre, därför är hanar billigare.

Tror du menar Grammostola pulchra ;)

Caribena vill ha det fuktigare och välventilerat.. Den kommer även väva i taket på burken så en burk med lock skulle jag undvika. Jag gillar"syrsburkar" som man kan öppna i ett hörn samt har bra ventilation med tillräckligt små ventilationshål. 


18
20
3KGT:

EmanuelKarl skrev:

1.0.0 betyder en hane
0.1.0 betyder en hona
0.0.1 betyder en ej könsbestämd

3.2.5 betyder alltså 3 hanar, två honor och 5 okönade. På spindlar vill man oftast ha honor för de lever längre, därför är hanar billigare.

Tror du menar Grammostola pulchra ;)

Caribena vill ha det fuktigare och välventilerat.. Den kommer även väva i taket på burken så en burk med lock skulle jag undvika. Jag gillar"syrsburkar" som man kan öppna i ett hörn samt har bra ventilation med tillräckligt små ventilationshål. 



Tack för förklaringen. & Rättelsen

Har köpt en glas burk som jag har fixat till locket med en mesh liknande metal så den får "bra" ventilation. Sen sprayer på med en spruta med vatten.

Nå tips på vad du tycker jag bör skaffa, eller om min intresse lista är okej? Väl inga aggresiva och extra giftiga spindlar som jag äger och kommer köpa?


11
3
Crystalpepsi:
3KGT skrev:



Tack för förklaringen. & Rättelsen

 

Har köpt en glas burk som jag har fixat till locket med en mesh liknande metal så den får "bra" ventilation. Sen sprayer på med en spruta med vatten.

Nå tips på vad du tycker jag bör skaffa, eller om min intresse lista är okej? Väl inga aggresiva och extra giftiga spindlar som jag äger och kommer köpa?




Är väl geniculatan kanske som kan anses vara en av de mer aggressiva arterna av new world spindlarna. Har själv tittat en del på dom men vågar inte riktigt skaffa en pga deras beteende. 

Medlem i SHF
943
1177
Flyers90:
Crystalpepsi skrev:



Är väl geniculatan kanske som kan anses vara en av de mer aggressiva arterna av new world spindlarna. Har själv tittat en del på dom men vågar inte riktigt skaffa en pga deras beteende. 



Aggressiva är inte rätt ord.
De har en otrolig matreflex däremot, men det är inte att vara aggressiv. =)

11
3
Crystalpepsi:
Flyers90 skrev:



Aggressiva är inte rätt ord.
De har en otrolig matreflex däremot, men det är inte att vara aggressiv. =)



Jo matreflex är mer det rätta ordet. 

Anledningen till varför jag inte riktigt vågar skaffa en är efter jag såg exotics lair's videoklipp där geniculatan hoppade upp på tången när han skulle mata den.

Men det var som du säger också en matreflex.

22
28
malla_:
Crystalpepsi skrev:



Anledningen till varför jag inte riktigt vågar skaffa en är efter jag såg exotics lair's videoklipp där geniculatan hoppade upp på tången när han skulle mata den.


Exotics lair och många andra "spindelyoutubers" brukar hålla fram foderinsekterna med tång, kanske för att det är lättare att få ett snyggt klipp då... Men eftersom spindlar går efter rörelse och vibrationer när de jagar så är det inte konstigt att de kan missta tången för ett byte.

Själv tycker jag det är onödigt och dumt att mata med tång, dels kan det som du säger vara obehagligt om spindeln flyger på tången, men de kan dessutom skada sina tänder om de försöker bita fast i en tång av metall istället för en mjuk insekt. Jag släpper bara ner foderdjuret i spindelns burk och låter dem jaga själv, mer naturligt och mindre riskfyllt. Spindlar i det vilda har ingen som håller fram syrsor mitt framför näsan på dem ;)

Medlem i GHF
3094
1676
EmanuelKarl:
malla_ skrev:


Exotics lair och många andra "spindelyoutubers" brukar hålla fram foderinsekterna med tång, kanske för att det är lättare att få ett snyggt klipp då... Men eftersom spindlar går efter rörelse och vibrationer när de jagar så är det inte konstigt att de kan missta tången för ett byte.

Själv tycker jag det är onödigt och dumt att mata med tång, dels kan det som du säger vara obehagligt om spindeln flyger på tången, men de kan dessutom skada sina tänder om de försöker bita fast i en tång av metall istället för en mjuk insekt. Jag släpper bara ner foderdjuret i spindelns burk och låter dem jaga själv, mer naturligt och mindre riskfyllt. Spindlar i det vilda har ingen som håller fram syrsor mitt framför näsan på dem ;)

Värt att tillägga är att man inte bör lämna insekten i terrariet. Dubia är sällan någon fara men syrsor kan tom. skada spindeln.

Jag brukar hålla kackerlackorna längst ut på bakkroppen men pincetten, åtmintone när man har spindlar som sitter långt inne i sina hålor, eftersom spindeln ofta inte märker det och dubian annars bara sätter sig och trycker i något hörn i flera veckor. Men geniculata sitter ju alltid framme så bara att släppa framför den och den hugger direkt. 

22
28
malla_:
EmanuelKarl skrev:

Värt att tillägga är att man inte bör lämna insekten i terrariet. Dubia är sällan någon fara men syrsor kan tom. skada spindeln.

Jag brukar hålla kackerlackorna längst ut på bakkroppen men pincetten, åtmintone när man har spindlar som sitter långt inne i sina hålor, eftersom spindeln ofta inte märker det och dubian annars bara sätter sig och trycker i något hörn i flera veckor. Men geniculata sitter ju alltid framme så bara att släppa framför den och den hugger direkt. 


Nu tänkte jag främst på A geniculata som enligt min erfarenhet hugger efter minsta rörelse i hopp om att det är något ätbart. ;) När mina spindlar sitter gömda i sina hålor så brukar jag peta lite utanför med en pensel eller liknande, och testa om de verkar intresserade innan jag släpper ner några insekter. Det funkar säkert bra med tång om man är försiktig, men till geniculata brukar det aldrig behövas. :)

Jag använder nästan bara dubia, och de gräver oftast bara ner sig om spindeln inte tar dem. Men med syrsor får man ju vara mer försiktig som du säger, inte minst om spindeln är nära ömsning. Jag brukar hålla koll och ta ut insekten efter en stund om spindeln inte verkar intresserad, eller krossa huvudet och lämna den över natten om det är till en liten sling.

18
20
3KGT:

Men geniculata  är väl en "kopia" av brachypelma smithi som är rätt så vanliga.

Min är också väldigt "aggresiv" till mat och även hoppade på min pinsett vid ett tillfälle, men kanske ej lika som den vitknäade geniculata.
Hon brukar nu stå vid ingången till terrariet i väntan på mat, så fort jag släpper in nåt så är den attackerad. Men som tur ej attackerat mig än så länge. Och ärligheten är att jag vill hantera dem nån gång då och då, än så länge tagit ut den 3 gånger där 2 vart påfyllning av jord och hon är halv vuxen.

"Blir tokigt på dessa svåra latiniska namn" rödknäad är mycket enklare för nooben som mig
Nu har jag i alla fall fått en sån sling hemma.

Blir resten av listan som får köpas i framtiden, och kanske en V.Versicolor hona.

Men jag skall nog börja köpa "större" spindlar än slings, då jag vill kunna resa eller lämna dem några dagar vid behov och slings kräver mera jobb och vatten m.m

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild