Välja rätt reptil?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

36
7
Leafli03:
hej jag har ett 90x45x60 (längs-bredd-höjd) terrarium men jag kan verkligen inte bestämma mig för vad jag vill skaffa till det så om ni har tipps får ni gärna dela med er.

jag vill ha en dag aktiv reptil som går lätt att hantera. Jag vill att den ska kunna gå att ha ute ur terrariumet utan att den blir lätt stressad.

jag vill också att den ska kunna äta icke levande mas tex. Frystorkade syrsor, råttor, möss och så vidare.

jag vill att den ska vara större än en leopardgecko hällst och att den inte är så ”ömtålig”

så om bi skulle kunna ha några förslag på vad som skulle kunna passa så är jag öppen för allt ni har att komma med!

5099
3873
Tropfrog:
Det bästa är väl om man vet vilket djur man vill ha innan man skaffar terrarium. Så slipper man begränsa sig.

En leopardgecko går precis att ha i den burken, större ödla är uteslutet.

Eftersom du har 60 cm högt så bör du titta på trädlevande arter, då de utnyttjar höjden bättre. Trädlevande dagaktiva ödlor under 30 cm= daggeckos (phelsumas). De är dock inte lämpliga att hantera som keldjur. Men eftersom inga reptiler gillar att bli hanterade så spelar det ingen roll. Djuren mår bäst själv och det bör du vänja dig vid. Sen så äter de inte dött.

Kanske bättre att titta på nattaktiva ödlor. Nattaktiva trädlevande ödla under 30 cm som äter "dött" foder= ögonfransgecko. De kan livnära sig på cgd, ett pulverfoder som man blandar upp i vatten.

Orm kan du ha upp till 125 cm lång i burken.

Mvh
Magnus

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:
Det finns såvitt jag vet inga alternativ som täcker in alla de kriterier du nämnt (terrariumstorlek, dagaktiv, lätthanterad, äter icke levande foder).
Vill du ha en ödla större än en leopardgecko, så är det större terrarium som gäller.

Vill du dessutom att den ska vara dagaktiv, lätthanterad och äter icke levande foder, så försvinner de flesta arter och det som är kvar är bland annat dabbagam. Denna art kräver dock minst 0,9 kvm i terrariumstorlek(150x60x60 exempelvis) och ordentliga UV-B-lampor.

Min rekommendation skulle nog ändå vara leopardgecko eller ögonfransgecko om du inte kan skaffa ett större terrarium. Bägge dessa arter är dock nattaktiva och äter insekter.

Medlem i SkHF
974
1090
NellyNiklas:
Får dessvärre instämma med ovan talare. Kraven/önskemålen som dni har ställt upp gör att urvalet av lämpliga ödlor eller reptiler blir få. En svår ekvation helt enkelt. Absolut inte omöjlig, men svår. 

Jag misstänker att just er önskemål om icke levande foder är den största begränsade faktorn. Om ni böjer lite på det önskemålet så blir det troligtvis avsevärt lättare med ett större urval av djur, utan att behöva oroa er för terrariets storlek. Allt från mini geckos, både dag och nattaktiva, till lite större (inom gränsen för terrariets utrymme givetvis) dagaktiva ödlor. 

På vilket sätt är levande foder ett "problem"? Är det hanteringen i sig eller just matandet? Olika personer ser bekymmeret på olika sätt nämligen. 

5099
3873
Tropfrog:
Ögonfransgecko äter visserligen levande insekter. Men de äter också frukt. De kan inte leva på enbart frukt, men det finns ett foder i pulverform som kallas för cgd. Det innehåller allt geckon behöver rent näringsmässigt, men ger inte den stimulans som det innebär att jaga sin mat.

Det finns massor av lyckade exempel på ögonfransgecko som levt nästan uteslutande på cgd. Dock så tycker jag att man skall ge dem lite levande insekter då och då.

Jag tror ändå att det är bästa valet för dig och det terrarium du valt.

Mvh
Magnus 

36
7
Leafli03:
Tropfrog skrev:
Ögonfransgecko äter visserligen levande insekter. Men de äter också frukt. De kan inte leva på enbart frukt, men det finns ett foder i pulverform som kallas för cgd. Det innehåller allt geckon behöver rent näringsmässigt, men ger inte den stimulans som det innebär att jaga sin mat.

Det finns massor av lyckade exempel på ögonfransgecko som levt nästan uteslutande på cgd. Dock så tycker jag att man skall ge dem lite levande insekter då och då.

Jag tror ändå att det är bästa valet för dig och det terrarium du valt.

Mvh
Magnus 

Tack för svar jag ska fundera på saken. En ögonfrans gecko eller en gargoylgecko äter ju samma sak vad jag har läst så tror det lutar åt det hållet
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild