Kött ätande

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

12
1
imox:
Kaprosuchus skrev:

Det stämmer, till exempel så har Naturhistoriska Riksmuseet husängrar (Dermestes haemorrhoidalis). Kopierar lite som jag skrev i en annan tråd: Tror knappast det är värt att ta hand om en sån koloni (som också kan lukta rätt mycket) om man inte regelbundet rengör en hel del skelett. De kan orsaka stor skada i ett hem om de råkar ta sig ut, NRM har strikta rutiner för hur kolonin hanteras eftersom det skulle vara förödande om de tog sig in i museets samlingar. Jag tror inte man kan rekommendera dem i det här fallet när det är just "enkla" insekter som efterfrågas.

Maceration kan vara ett bra alternativ till insekter, då använder man bara vatten. Man kan lägga alla små ben i tvättpåsar så tappar man inte bort dem. För att underlätta så kan man dela in allt i separata påsar och markera dem, så slipper man sortera efteråt. Den stora nackdelen med maceration är att det luktar riktigt illa, kanske ännu värre än insektskolonier. Minns inte vad man kallar maceration på svenska, men det finns massor med bra information på engelska, bland annat här: oddarticulations.com/maceration101

För att bleka/rengöra efteråt utan att benen skadas så rekommenderar jag väteperoxid 3%, men du bör läsa på om hur man använder det på rätt vis.

Ja vattenbad är med en lösning, förr i tiden la man ju mycket i rinnande vatten, skinn ben ect. 
tack 

98
203
Eremit3n:
imox skrev:

Kaninbenen är så jäkla poröst, vet ju de eftersom jag äter en del kanin ????

Komposten av djur?
menar du "vanliga" trädgårdskomposten? 

Jag hade mjölmask, daggmask, gråsuggor, hoppstjärtar och enstaka dubia/syrsor i ett akvarium fullt med jord i fönsterkarmen som inomhuskompost. De åt mina grönsaksrester. :) 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild