Diskussion om hantering

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 55

29
8
Robban94:
isdrake skrev:
Det har uppkommit en hel del diskussion angående hantering av reptiler i flera trådar nu. Därför tänkte jag, att istället för att det tas upp lite smått här och där, att vi gör en tråd om just hantering. Och försöker komma till botten med detta.

Så som jag ser det så är det uppdelat i två läger, ett som påstår att man bör undvika hantering och ett som säger att reptiler inte far illa av det eller rent utsagt mår bra av att hanteras. En sak jag också har noterat är att sidan som är för hantering ofta vill att dom andra ska bevisa deras sak (vilket det också finns vetenskapliga bevis för). Men jag har ALDRIG sett någon som är för hantering kunna bevisa uppvisa någon som helst bevis för det dom påstår, och då är jag ändå efterfrågad det av rätt många personer. :P Jag har aldrig riktigt förstått varför det bara är en sida som måste komma med bevis, speciellt inte i såna här fall där man kan tycka att bevisbördan borde ligga hos dem som går emot djurens natur, dvs "hanterarna"?

Men det tänkte jag vi skulle vända på nu. Jag bjuder in er till en diskussion om hanteringens vara eller inte vara. Vad tycker du om hantering? För- eller emot? Varför? Hur ofta? Och framförallt, försök visa någon vetenskaplig källa till dina påståenden.

Ett problem jag ser är att folk tar en reptil och så tolkar dom denna på samma sätt som dom gör med en hund eller katt vilket såklart kan bli väldigt tokigt. Även om vi tar djur som är sociala av naturen som papegojfåglar så tenderar det till att bli väldigt dumt ibland när ägare inte klarar av att tolka deras djur rätt. Bara en sådan sak som att klappa en hund på ryggen och klappa en papegoja på ryggen betyder helt olika saker för dom två olika arterna. Så det är ju inte konstigt att det kan bli ännu mer feltolkningar när man t ex klappar en ödla.

Jag tänker inte mala på och skriva en artikel nu utan jag vill skapa en diskussion, så jag ger mig nu. Däremot tänker jag skriva upp dom vetenskapliga undersökningarna jag känner till på ämnet. 

En orm kommer aldrig komma till dig som en hund eller katt med avsikt att bli kelad med. Du fyller inget känslomässigt syfte för ormen. 

med det sagt så kan en orm tolerera att bli hanterad. Men en orm som inte är van kommer att bli stressad. Många gånger lugnar dom ner sig efter en stund. 

men min kungspyton exempelvis har jag inga problem med att hantera. Och hon vill gärna utforska så mycket hon bara kan utanför terrariet. Ibland även mig för att kolla vem jag är. 

min majsorm däremot gillar inte att bli utplockad från terrariet. För att han ska lugna sig så måste jag sätta mig ner så att han känner att han har mer yta att röra sig på och då hamnar han i utforskningsmode så att säga. 

man ska vara försiktig med att hantera ormar för att inte skrämma dom för mycket. 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 55
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild