[quote=NellyNiklas]Hej!
Jag gissar att någon ur administratörerna ur FB-guppen "Reptile Lighting" har testat och utvärderat. Mig veterligen så är det enbart Solarmeter 6.5/Solarmeter 6.5R som lämpar sig. (Denna säljs också under andra namn/fabrikat vill jag minnas, men kan ha fel. Behöver dubbelkolla).
Denna mäter säkert UVB, men frågan är inom vilken våglängd och vilken enhet. Är det y/mW så behöver du översätta värdet till UVI (eftersom UVI används när djur delas in i Fergusson Zoner). Översättningen är inte enkel, om en möjlig.
De billigare UV-mätarna har också upptäckts att de mäter helt andra våglängder än de som är relevanta för djuren. De våglängderna som är av intresse är de som djuren använder för D3-kalcium processen.
Jag personligen avråder från att infösrskaffa andra än Solarmeter egna modeller.
Mvh
Niklas[/quot
Hej!
Min fråga med inlägget var om någon faktiskt har jämfört den här mätaren med en Solarmeter. Det har du alltså inte gjort? Och du äger inte heller någon sådan Fruugo-mätare?
Jag upplever att dina svar bygger lite på antaganden. De här “billiga” UVB-mätarna är ju framtagna specifikt för reptiler. Varför skulle de då visa en enhet som inte är relevant för reptilhållning?
Vad menar du när du pratar om våglängder som inte är relevanta för reptiler? Mätaren är ju avsedd att mäta UVB-styrkan från en ljuskälla på ett visst avstånd. Vilka våglängder syftar du på att den skulle mäta? Och var har du fått informationen om att billigare mätare mäter andra våglängder?
Jag har också en känsla av att Solarmeter är kraftigt överprissatt. Den tekniska konstruktionen är relativt enkel, och jag upplever att prisnivån snarare beror på att de i princip saknar konkurrens än på att produkten i sig motiverar kostnaden