Uvb mätare från fruugo

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

4
0
Johnny_m:
Någon som jämfört denna uvb mätare från fruugo mot solarmeter? 

1026489_gkatwyxtjmqcdirhkjsl.jpg

Medlem i SkHF
1322
1547
NellyNiklas:
Hej!

Jag gissar att någon ur administratörerna ur FB-guppen "Reptile Lighting" har testat och utvärderat. Mig veterligen så är det enbart Solarmeter 6.5/Solarmeter 6.5R som lämpar sig. (Denna säljs också under andra namn/fabrikat vill jag minnas, men kan ha fel. Behöver dubbelkolla). 

Denna mäter säkert UVB, men frågan är inom vilken våglängd och vilken enhet. Är det y/mW så behöver du översätta värdet till UVI (eftersom UVI används när djur delas in i Fergusson Zoner). Översättningen är inte enkel, om en möjlig. 

De billigare UV-mätarna har också upptäckts att de mäter helt andra våglängder än de som är relevanta för djuren. De våglängderna som är av intresse är de som djuren använder för D3-kalcium processen. 

Jag personligen avråder från att infösrskaffa andra än Solarmeter egna modeller. 

Mvh
Niklas

4
0
Johnny_m:
[quote=NellyNiklas]Hej!

Jag gissar att någon ur administratörerna ur FB-guppen "Reptile Lighting" har testat och utvärderat. Mig veterligen så är det enbart Solarmeter 6.5/Solarmeter 6.5R som lämpar sig. (Denna säljs också under andra namn/fabrikat vill jag minnas, men kan ha fel. Behöver dubbelkolla). 

Denna mäter säkert UVB, men frågan är inom vilken våglängd och vilken enhet. Är det y/mW så behöver du översätta värdet till UVI (eftersom UVI används när djur delas in i Fergusson Zoner). Översättningen är inte enkel, om en möjlig. 

De billigare UV-mätarna har också upptäckts att de mäter helt andra våglängder än de som är relevanta för djuren. De våglängderna som är av intresse är de som djuren använder för D3-kalcium processen. 

Jag personligen avråder från att infösrskaffa andra än Solarmeter egna modeller. 

Mvh
Niklas[/quot

Hej!

Min fråga med inlägget var om någon faktiskt har jämfört den här mätaren med en Solarmeter. Det har du alltså inte gjort? Och du äger inte heller någon sådan Fruugo-mätare?

Jag upplever att dina svar bygger lite på antaganden. De här “billiga” UVB-mätarna är ju framtagna specifikt för reptiler. Varför skulle de då visa en enhet som inte är relevant för reptilhållning?

Vad menar du när du pratar om våglängder som inte är relevanta för reptiler? Mätaren är ju avsedd att mäta UVB-styrkan från en ljuskälla på ett visst avstånd. Vilka våglängder syftar du på att den skulle mäta? Och var har du fått informationen om att billigare mätare mäter andra våglängder?

Jag har också en känsla av att Solarmeter är kraftigt överprissatt. Den tekniska konstruktionen är relativt enkel, och jag upplever att prisnivån snarare beror på att de i princip saknar konkurrens än på att produkten i sig motiverar kostnaden

Medlem i SkHF
1322
1547
NellyNiklas:

Hej!

Jag personligen har inte använt denna modell eller annan av de billigare modellerna som cirkulerar på marknaden. Själv anävnder jag Solarmeter 6.5R. Jag känner till personer som doktorerat på området som har utvärderat dessa billigare "UVB-mätare" och det är främst deras uttalande som jag lutar mig åt. Dessa billigare mätare är kopior, och i många fall dåliga eller oanvändbara sådana. 

Istället för att jag rapar det som redan sagts av personer som vet mer kring detaljerna på ämnet, så kör jag en copy-paste på svaren kring just den modell och liknande "billigare" modeller.

"This is a cheap-knock off product. It’s not even a knock-off of a UVI meter, it’s a UVB meter, so what it’s measuring (and displaying back) are different and not directly comparable.

This device is measuring (or attempts to measure) the total UVB radiation, which it’s expressing in a unit of power density. The trouble is that this value doesn’t relate closely to D3 production, and ultimately tells the user very little.

UVI meters don’t measure power density. In fact, the UV Index really isn’t a “unit” at all. It’s a scale based on sunburn after exposure to sunlight. Each UVI “number” is essentially tied to a solar radiation curve on a graph, in other words. The same spectrum that causes sunburn also causes D3 synthesis, both processes have the same sensitivity or “action spectrum” to the the sun’s UV.

The SolarMeter 6.5/6.5R is the only UVI meter that the group recommends. That’s what you’ve seen and why the display/measurements are completely different. I would recommend returning this device if you can."
/Quintin Dishman - Reptile Lighting Group FB

"Solarmeter vs UVB-meter

The other meter is NOT suitable, unfortunately.
The reason the Solarmeter costs so much, and is recognised can be listed as follows:

- Measures UVI
- Handmade in USA
- NIST calibrated
- Standardised build
- Cosine correction
- Recognised as worldwide standard
- Used by zoos
- Recommended by professionals
- Available worldwide

The fact is, no other device meets all of these points. And thus, nothing can match the Solarmeter 6.5 as an equivalent.

/Tomas Griffiths - Reptile Lighting Group FB

Jag kan försöka gräva ytterligare om du önskar mer specifika svar. 

Mvh
Niklas

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild