Ormflytt?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

Medlem i SHF
39
4
MarcusLinfeldt:
Vi övertog i somras två kungspyton på 12 år som levt hela sitt liv tillsammans. Sen de kom till oss har hanen inte ätit och vi har nu bestämt oss för attge honom ett eget terrarium. Vi har inte hanterat honom sedan i somras mer än att då och då lyfta på hans favoritgrotta för att titta till honom. Min fråga är om det är bättre att flytta honom till eget boende innan han ätit eller efter? Blir en ytterligare stress för honom att flytta till ett nytt terrarium som gör att det dröjer ännu längre innan han kommer igång med maten eller är en flytt lämplig för att han ska få lugn och ro för att bli sugen på mat igen?

273
185
peter68:
Ingen har svarat än, så jag ger det ett försök.

Jag förstår hur det känns när ett djur matvägrar, men jag tror inte att det har med flytten att göra. Inte längre.

Jag har ingen lösning, bortsett att avvakta. Detta är inte farligt för ormen. Tvångsmatning är kanske ett alternativ, men har ingen erfarenhet av det.

Det jag försöker komma till är att jag inte tror att ett terrarium är nödvändigt, eller ens ett alternativ.

Medlem i SHF
39
4
MarcusLinfeldt:
Men det är mycket lättare att ge honom ordentligt med tid att ta bytet om han är i eget terrarium. Honan är superglupsk och tar bytena på 2 sekunder så han har ingen chans. Men vi har också provat att ta ut henne för att han ska få tid på sig att hinna fundera om han vill äta eller ej. 
Frågan är om det är väldigt skadligt att ge honom ett eget terrarium nu när han matvägrar?

352
269
Animallover_1984:
Hej!

Du kan inte flytta honan till ett nytt terrarium i stället för att flytta på hanen? Skulle inte ha de två tillsammans oavsett att de varit det under livet hitills, de är ju inte sociala djur och har inte något utbyte av varandra... så vill säga att jag tycker att det är väldigt bra av er att ge de varsitt terrarium :-). 

Enligt vad jag läst mig till (håller på att göra research inför ett ev. köp av just kungspyton) så kan de (speciellt hanarna) matvägra under långa perioder speciellt under tiden som deras parningssäsong normalt är. Det är alltså inte ovanligt att dessa ormar matvägrar under ganska många månader (behöver absolut inte vara någonting fel med ormen).

Att tvångsmata är ingenting jag skulle rekommendera att göra, det är som sagt inte ovanligt med matvägran för dessa ormar. Om han börjar bli rejält smal och fortfarande vägrar äta så skulle jag däremot uppsöka en reptilkunnig veterinär för att se om det finns någon medicinsk orsak till matvägran...men om han ser bra/normal ut i hullet trots att han inte äter så ska det inte vara någon fara. Att tvångsmata ska bara göras i absoluta nödfall (för att rädda livet på en orm), det har inte gått tillräckligt lång tid för att ens överväga det. 

De kan även vägra att äta p.g.a stress - i detta fallet kan flytten såklart påverka...men kanske inte så här långt efter, att de bor tillsammans kan i sig också vara en stressfaktor (väldigt troligt faktiskt), det kan även bero på luftfuktighet, temperatur osv. så kontrollera att allt sånt är rätt och sen skulle jag nog flytta honan till ett annat terrarium snarast (i och med att hon är ett matvrak = ev. inte verkar lika lättstressad som hanen).

Hoppas allt är bra med grabben och att han kommer i gång att äta igen så småningom :-) 

Mvh/Animallover_1984 

 

Medlem i SHF
39
4
MarcusLinfeldt:
Det mest logiska hade ju varit att flytta på henne men det finns några skäl att inte göra så. Hon är mycket mer aktiv (under dessa omständigheter iaf) och gillar grenarna och att ligga och vila uppe i "trädkronan". Hon är dessutom 20 cm längre än hanen och eftersom det andra terrariet är mindre (inte för litet) så tror jag att det är bättre att han bor i det mindre terrariet. Eller tolkar jag deras beteenden/temperament fel?

Han ser inte undernärd ut och det är inte så att jag är akut orolig för honom. Tvångsmatning dröjer nog länge innan det skulle bli aktuellt. Temperatur och luftfuktighet är ok även om jag märker att man får hänga med i skiftena nu när det blir kallare klimat i Sverige. I somras var problemet att hålla nere temperaturen på den svalare delen av terrariet.

Tack så mycket för er feedback, det är guld värt! :)

352
269
Animallover_1984:
MarcusLinfeldt skrev:
Det mest logiska hade ju varit att flytta på henne men det finns några skäl att inte göra så. Hon är mycket mer aktiv (under dessa omständigheter iaf) och gillar grenarna och att ligga och vila uppe i "trädkronan". Hon är dessutom 20 cm längre än hanen och eftersom det andra terrariet är mindre (inte för litet) så tror jag att det är bättre att han bor i det mindre terrariet. Eller tolkar jag deras beteenden/temperament fel?

Han ser inte undernärd ut och det är inte så att jag är akut orolig för honom. Tvångsmatning dröjer nog länge innan det skulle bli aktuellt. Temperatur och luftfuktighet är ok även om jag märker att man får hänga med i skiftena nu när det blir kallare klimat i Sverige. I somras var problemet att hålla nere temperaturen på den svalare delen av terrariet.

Tack så mycket för er feedback, det är guld värt! :)


Aha...hmm...då skulle jag nog flytta honom nu och hoppas på att han kan lugna ner sig i det terrariet och så småningom kommer igång att äta igen. Att vänta ut honom i detta läget (med honan i samma terrarium) tror jag inte är så lyckat. Att flytta honom efter att han kommer i gång att äta kan stressa så jag hade nog valt att ta "stress-risken" nu istället för när han väl kommit i gång att äta...då kanske han matvägrar igen p.g.a. flytten. 

Vad jag förstått så är dessa ormar inte speciellt aktiva...kallas t.o.m. "pet rocks" :-) för att de mest ligger och gömmer sig...så om honan är väldigt aktiv ("onormalt aktiv"?) så kan ju även hon vara stressad av situationen kanske...bara gissar nu (efter vad jag har läst). De är ju mer av "sitta och vänta på att bytet knallar förbi" ormar än såna som aktivt är ute och jagar och ligger gärna gömda i termitstackar osv. i naturen (så vitt jag förstått av min research i alla fall).

Har de tillräckligt med gömställen (både på den varma och kalla sidan - så att hon kan välja det istället för grenarna om hon vill) = kan gömma sig och slippa dela utrymme med den andra ormen? Har du värmematta/värmekabel eller lampa? 

De kan ju förövrigt matvägra vid öms också...men han lär ju inte ömsa under flera månader, haha...men kan ju vara bra att ha i bakhuvudet i alla fall.  Vad du gör MATA INTE I EN SEPARAT LÅDA för det kan vara väldigt stressande och ormen kan sluta äta p.g.a. detta. Detta verkar det vara särsklit vanligt att just kungspyton har svårt för = de mår bäst (och äter bäst) om de får sin mat i sitt terrarium. 

Har du provat lite olika temperatur på bytet förresten? Vissa ormar gillar tydligen när bytet är lite varmare (mer likt hur de var som levande). Inte så att man ska stoppa de i mikrovågsugnen eller så (absolut inte, den ska ju inte tillagas, haha) men vissa gillar tydligen om musen/råttan fått ligga en stund (10 minuter eller så) under ex. en värmelampa för att hettas upp lite. 

Lycka till med ormarna :-) Blir mer och mer övertygad om att jag nog måste ha en själv...men måste ta reda på vad ormtillstånd kommer kosta och vad som krävs (i min kommun) innnan jag bestämmer mig helt. 

Tips: Lägg upp bilder på ditt terrarium här så kan du säkert få råd av de mer kunniga (än mig). Tänker om det skulle vara någonting som behöver ändras på för att underlätta för att din lille grabb ska börja äta igen. 

Mvh/Animallover_1984
ps. du får gärna slänga upp lite bilder på dina "danger noodles" (ormarna alltså, haha) också...bara för att jag så gärna vill se :-) ds. 

273
185
peter68:
Det låter rätt som de andra har sagt om att ha ormarna för sig. Jag tänkte mest på att flytten inte skulle kräva någon förändring i sig. Såg nyligen en YouTube-video om grön trädpyton. Lade inte detaljerna på minne, men även små juveniler hölls en och en. Om jag minns rätt hade detta åtminstone delvis med föda att göra. Ormar är solitära djur och om jag minns rätt så kan de även vara territoriella.

Medlem i SHF
39
4
MarcusLinfeldt:
Jag tror att det stora problemet är att de är i samma terrarium. Bra analys där att det är bättre att ta stressmomentet med flytten nu så att man inte triggar igång en ny matvägran med en framtida flytt.
De har tre ordentliga gömställen där de kan vara helt dolda, ett på svalare delen, ett på den varmare delen och ett i mitten. Båda har ömsat sen de kom till oss. Honan två gånger sedan i somras och till skillnad från tidigare så har hon nu ömsat i ett stycke (hade kanske för torr luft tidigare). 

Även om hon är den aktivare så ligger hon hela dagarna i något av gömställena. Det är när man kollar in efter släckningsddags som hon brukar utforska terrariet.

Bytet brukar få tina i rumstemperatur och sen får det ligga i lite varmare vatten en stund innan det är dags att mata. De har tydligen tidigare varit skeptiska om maten varit under ca 37 grader.

Klart du ska ha en orm, har inte kommunen tariffer på vad tillståndet kostar på hemsidan? 

Medlem i SHF
39
4
MarcusLinfeldt:
Nu börjar hanen finna sig till rätta i sitt nya terrarium. Han brukar mest växla mellan svalt och varmt gömställe och ta en tur till vattenskålen. Han har dock inte ätit än men idag var det nära. Han kom ut ur gömstället och S-ade sig fram mot råttan men när han kom fram så ville han inte ha den utan vände tillbaka till sitt gömställe. Jag misstänker att han är skeptisk till råttor och föredrar möss men eftersom honan har gått över till råttor så ville jag pröva en av "hennes" råttor. 

Min fråga är nu om jag ska pröva att mata honom snart igen fast med möss eller om det är risk för att han blir stressad om jag prövar för snabbt inpå igen?

Medlem i SHF
39
4
MarcusLinfeldt:
...han har också bajsat två gånger (efter att inte ha ätit på ett halvår) och ömsat en gång till. Är det bra eller dåliga tecken?
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild