"Tredje personen blir biten"

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

74
23
Dempan242:
Hej!

Va inne på iNaturalist och kollade på bilder på lite olika djur och hamna slutligen på en bild på ett av mina favoritdjur/ormar nämligen Gaboon viper (www.inaturalist.org/observations/4752290) och läste i kommentarerna att i västra Afrika (säkert andra delar också) så kallar man denna ormen för "tredje personen blir biten" eftersom det sägs att två personer kan trampa på den men det är den tredje som blir biten eftersom ormen är så motvillig att bita (jag vet att det inte är så i praktiken, snarare ett talesätt) och det är lite logiskt i och med att dessa djuren spenderar stor del av sitt liv på att bara vänta på ett och samma ställe på att någon gnagare ska komma inom räckhåll innan de hugger men jag har sätt videos där de hugger efter allt som rör sig och har för mig att hela bitis släktet speciellt arientans är ganska bit glada, så min fråga till er som har denna/dessa huggormarna, hur uppför de sig i fångenskap och är det något att jämföra med hur de uppför sig i det vila?

Mvh

142
241
Greven78:
När jag hade mina gaboner hemma så var alla tre riktiga filbunkar som bara puffade lite när man duschade dem eller gav dem vatten. Men familjeförändring (barn) gjorde att jag flyttade dem till en källarlokal. Där var man inte lika mycket så då räckte det med att bara visa sig för att de skulle väsa och ibland hugga till. Men gud vilka häftiga ormar. Underbart kamoflage. De två största fick var sitt marsvin i månaden. Den andra en råtta.

74
23
Dempan242:
Greven78 skrev:
När jag hade mina gaboner hemma så var alla tre riktiga filbunkar som bara puffade lite när man duschade dem eller gav dem vatten. Men familjeförändring (barn) gjorde att jag flyttade dem till en källarlokal. Där var man inte lika mycket så då räckte det med att bara visa sig för att de skulle väsa och ibland hugga till. Men gud vilka häftiga ormar. Underbart kamoflage. De två största fick var sitt marsvin i månaden. Den andra en råtta.

Instämmer, det är fantastiskt fina djur, hur långa och gamla var de större gabonerna? :) Men kan inte deras ändrade beteende ha med att göra med att de kanske kände sig lite stressade i och med att du bytte rum för de (ändrad "miljö")? Vet att min kungspyton blev lite kräsen när jag fick hem honom på grund av resan och nytt hem, vet att det är två orimliga jämförelser men tänker bara lite fritt.

142
241
Greven78:
Den största var nog ca 1,4 meter. Jag tror att de var vana vid folk när de var hemma. Och sedan när det inte var så mycket spring längre, framför terrariet, så blev de mer folkilskna.
Däremot så hade jag en dvärgskallra en gång o tiden. Den var alltid lack på en. Slutade aldrig att skallra. Den hade jag inte länge. Orkade inte med oväsendet i vardagsrummet så fort man rörde sig.

74
23
Dempan242:
Greven78 skrev:
Den största var nog ca 1,4 meter. Jag tror att de var vana vid folk när de var hemma. Och sedan när det inte var så mycket spring längre, framför terrariet, så blev de mer folkilskna.
Däremot så hade jag en dvärgskallra en gång o tiden. Den var alltid lack på en. Slutade aldrig att skallra. Den hade jag inte länge. Orkade inte med oväsendet i vardagsrummet så fort man rörde sig.

Bra uppskattning, låter rimligt. Haha kan tänka mig att det blev jobbigt att det skallrade så fort någon gick förbi.

Medlem i SHF
292
659
viper66:
Ormar och för den delen andra djur är inte "folkilskna" dom är defensiva och inget annat. 

Ormar reagerar på hot precis som alla andra djur, kan dom inte ta sig ifrån situationen så tar dom till försvar.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild