Baktandsgiftig orm utan erfarenhet?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

1
0
Qurp:
Hej! Sen ett tag tillbaka har jag varit sugen på att införskaffa mig en till orm (har en 1.0 trynsnok nu). Nu blev det så att jag helt fastnade för en Boiga cyanea, men problemet är då att det står att den är baktandsgiftig, men att giftet inte är särskilt potent ändå. 
Jag undrar bara om ni tycker att man behöver tidigare erfarenhet av giftormar för att hålla denna ormen eller bör det räcka med att vara försiktig med hantering av denna?
Tack på förhand!

173
59
mrvikke:
trynsnoken är väl också baktandsgiftig? 

40
36
baggi:
En del anser att den är det och en del inte ska man gå "by the book" så är det ju en baktandad giftorm. Men det är väl för trynsnoken enbart ett ämne som den tuggar in i sitt byte för att enkelgöra matsmältningen men jag kan ha helt fel är ingen expert.

74
23
Dempan242:
Jag tycker att om du känner dig osäker så ska du inte vara för snabb med att skaffa giftormar även om det är baktandsgift för man vet inte om man är allergisk mot giftet förrens man har blivit biten (om du inte kollar upp det på något sätt, vet inte ens hur man gör det). Ett alternativ är att du kan börja med agressiva icke giftiga tärd ormar som gtp eller trädgårsboa så kan du se hur det känns att ha agressiva ormar och om det är som så att du skulle bli biten så är inte det hela världen då de inte är giftiga, har blivit ormbiten en gång och då var det av min trädgårdsboa, men då så tvättade jag bara ''såret'' med vatten och deinfekterade det bara.

Så vitt jag vet så har trynsnokar varken hemo- eller nevrotoxin, har för mig att de har ett speciellt grodgift.

Medlem i SHF
3995
5019
Jonas_:

Qurp skrev:
Hej! Sen ett tag tillbaka har jag varit sugen på att införskaffa mig en till orm (har en 1.0 trynsnok nu). Nu blev det så att jag helt fastnade för en Boiga cyanea, men problemet är då att det står att den är baktandsgiftig, men att giftet inte är särskilt potent ändå. 
Jag undrar bara om ni tycker att man behöver tidigare erfarenhet av giftormar för att hålla denna ormen eller bör det räcka med att vara försiktig med hantering av denna?
Tack på förhand!


Du har ju redan en annan art baktandsgiftig orm.. och man ska vara försiktig även med dom arterna tycker jag :) Finns folk som reagerar kraftigt på baktandsgiftiga ormars gift.


Medlem i SHF
15
64
IndianaJone:
Skulle hellre ta tag av en B. cyanea än en GTP. Kör! 

13
8
Petra66:
Är inne på rosenboa nu för det är min första orm.Dock ej den sista.När jag känner mig redo och skaffat plats,blir det en P.Baroni för mig.Lär ju också vara baktandsgiftiga men tror om man låter den vara ifred när den vill vara ifred och inte pillar på den för mycket kommer nog ingen till skada.Har läst att bettet kan jämföras med ett getingbett men är väl individuellt.Ingen har iallafall dött (hoppas jag verkligen).
Dock tyckte jag det var fel val som första orm.Men de lär vara roliga att ha.Dagaktiva och livliga har jag läst.Och väldigt vackra så ser fram emot att bli lite mer van ;)

2
3
TommyRamone:
Jag fastnade också för cyanea, men innan jag köpte den så skaffade jag en dendrophila dendrophila, vilket är en mer potent orm. Och kort därefter kom cyanean.
En sak man får vara beredd på är att man ofta behöver assistmata dem som små. Jag är inne på tredje, och snart fjärde, Boigaarten nu, och samma sak där. Och den senaste är VÄLDIGT huggig av sig, vilket såklart är värt att ha i åtanke om man vill skaffa en art där man eventuellt behöver vara i väldigt nära kontakt med huvudet, och därmed tänderna. 
Med det sagt, har man lite finess så går det fint, men jag skulle tänka både en och två gånger innan jag bestämde mig för en cyanea som andraorm. Inte en art som är känd för sitt goda humör.
Är det en grön orm man är ute efter så skulle jag föreslå att du slänger ett öga på Gonyosoma frenatum eller prasinum. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild