Införskaffande av Buskhuggorm (Atheris)

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

1
0
Burgh1:
Hej

Är en f.d reptilägare som ägt leguan och majormar under en femårsperiod, dock var det tidigt 2000-tal.

Har flyttat till en ny och enslig lägenhet, vilket fick mig att vilja införskaffa två exemplar av A. Hipida eller A. Squamigera som sällskap och hobby. Då jag ej har koll på hur man köper och/eller importerar giftormar frågar jag er härinne om råd och tips. OBS: Jag gör inte detta för att det är fränt och kommer inte heller ignorera de lagar eller faror som gäller giftormar, ingen behöver därför säga att jag ska ge upp detta. Nåväl, ställer frågor nedan. 

1.Såg att det fanns två exemplar till salu i Skåne härinne. Kan jag råkna med att det finns annonser härinne om ca tre-fyra månader när jag fått ordning habitet? Om inte, borde jag kontakta uppfödare i Sverige eller i något annat EU-land? 

2. Finns det uppfödare som avlar A. Hispida eller måste jag köpa viltfångat? (A. Hispida är laglig att importera som WC då den ej finns med på Bilaga A, trots många som påstår att den inte får importeras.)

3. Kan jag hålla Hispida och Squamigera i samma habitat? 

Tacksam för svar och feedback :) 

22
55
Magnusj:
Hej,

Jag tycker du skall söka runt lite mer om atheris och giftormar I allmänhet. Det är en hel värld du nu står och nosar på nämligen.

Jag tror att du kommer få svårt att köpa squamigera här i Sverige (det är squamigera du isf kommer skaffa), du behöver först kunna visa att du har kunskaperna. Här är ett exempel på att du inte riktigt är klar I din efterforskning. Hispida är som du säger vad jag vet endast tillgängliga som viltfångade, och dessa är oftast väldigt kortlivade I fångenskap. Skippa dom, även om jag förstår fullt ut att arten lockar, den lockar även mig. 

Du har kanske I din efterforskning märkt att det inte finns något motgift för Atheris, det är något du kanske borde ha med i din riskanalys. Ryktena säger att motgift för Echis kan fungera.



Mitt slutgiltiga tips: Fokusera inte så mycket på den specifika arten, dess grundkrav verkar rätt basic. Fokusera istället på allt annat för att säkert husera och hantera en giftorm i ditt hem.

478
592
Rottenroth:

A. hispida är inte alls laglig att importera vild eftersom det inte är lagligt med vildfångade ormar i Sverige

 


Medlem i SHF
292
659
viper66:
Tyvärr är du fruktansvärt snett ute om du vill börja med gift.
Börja med att gå och lära dig om giftormar, det finns två alternativ kurs och lärlingskap. Det ena utesluter inte det andra.

Atheris är en fruktansvärt dålig "nybörjar orm" deras gift är en otäck cocktail.
Sen är hispida en art som inte lämpar sig för terrarium. Det är bara att inse att alla djur passar inte som hobby/husdjur. 

388
460
australis66:
Börja med en kurs som denna. 


1275
1724
Falk:
Ingen respons från trådskaparen?

81
154
Pngtaipan:

Medlem i DHF
1081
772
Westman:

Falk skrev:
Ingen respons från trådskaparen?


Forumtroll kanske 


Medlem i SHF
943
1177
Flyers90:
Eller så har personen i fråga inte loggat in här på en vecka och hunnit läsa svaren..... 

81
154
Pngtaipan:
Flyers90 skrev:
Eller så har personen i fråga inte loggat in här på en vecka och hunnit läsa svaren..... 

Känns märkligt ändå när man ställer frågor och sedan inte loggar in alls..
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild