Aggressivt bemötande i fråga om giftormsköp

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 6

22
55
Magnusj:
Anathema218 skrev:
Den bästa giftormen du kan börja med är en som du lärt känna och fått jobba med tillsammans med den som lär upp dig. I övrigt finns inga bra svar. 



Jag vet inte om jag håller med dig riktigt där. Att tro att man känner ormen kan bara ställa till problem. Minsta lilla störning runt omkring, arbete i huset, vägarbete eller egentligen vad som helst kan få en orm att bete sig helt annorlunda från gång till gång. Vanligtvis lugna ormar kan få frispel. 



För att svara på frågan om lämplig första giftorm. Att det ska vara så kontroversiellt förstår jag inte, men frågan dyker ju upp gång på gång. 

Jag började med Vipera latastei gaditana. Behändig storlek, tjusiga samt du kommer sannolikt inte dö om det värsta skulle hända. Det lär däremot sabba dina kommande dagar/veckor. 

Förutsätt att du kommer bli biten, och vidta precis alla åtgärder du kan för att förhindra att ormen kan skada andra. Ha hängsle o livrem när det gäller allt. Dubbelkolla, trippelkolla ALLT. 

Se det som ett skjutvapen, I rätt händer är chansen liten att något galet händer, men inte obefintlig.. Börjar man däremot lattja med ett vapen på fyllan eller för o visa polarna är det som bäddat för katastrof. Liknelsen med vapen stämmer rätt bra när det gäller hur otroligt noga det är med säkerhetsrutiner..

26
26
Jorg:
Magnusj skrev:



Jag vet inte om jag håller med dig riktigt där. Att tro att man känner ormen kan bara ställa till problem. Minsta lilla störning runt omkring, arbete i huset, vägarbete eller egentligen vad som helst kan få en orm att bete sig helt annorlunda från gång till gång. Vanligtvis lugna ormar kan få frispel. 



För att svara på frågan om lämplig första giftorm. Att det ska vara så kontroversiellt förstår jag inte, men frågan dyker ju upp gång på gång. 

Jag började med Vipera latastei gaditana. Behändig storlek, tjusiga samt du kommer sannolikt inte dö om det värsta skulle hända. Det lär däremot sabba dina kommande dagar/veckor. 

Förutsätt att du kommer bli biten, och vidta precis alla åtgärder du kan för att förhindra att ormen kan skada andra. Ha hängsle o livrem när det gäller allt. Dubbelkolla, trippelkolla ALLT. 

Se det som ett skjutvapen, I rätt händer är chansen liten att något galet händer, men inte obefintlig.. Börjar man däremot lattja med ett vapen på fyllan eller för o visa polarna är det som bäddat för katastrof. Liknelsen med vapen stämmer rätt bra när det gäller hur otroligt noga det är med säkerhetsrutiner..


Oavsett så är det i te alla som är lämpade till hobbyn... men det har jag märkt folk i allmänhet har svårt att svälja...

17
2
Allaspappa:
Falk skrev:
Ifall man har erfarenhetav att hålla gift så vet man hur man ska föra sej när man svarar på en säljesanonns dvs att man uppger sitt riktiga namn och referenser om man är okänd för säljaren.

 


Har funderat lite på det där med referenser, om jag aldrig hållt på med giftormar tidigare hur ska jag skaffa en referens som är bra nog för att på skaffa en

P.s. inte intresserad att skaffa en dödlig nudel men bara intresserad av att veta hur det går till :)

26
26
Jorg:
Gå  i lära hos någon som sedan kan Intyga att du har kunskaperna som krävs ,
för att hålla djuret i fråga  det är vad referenser innebär 

5110
3881
Tropfrog:
Nu är jag inte själv inne på att skaffa giftormar i närtid. Men jag har sett några gånger personer som letar efter en "mentor", någon som kan lära upp dem. Det har inte varit särskillt framgångsrikt, helt utan svar. Jag tänker att även folk inom giftormshobbyn har andra saker att göra. Och alla är inte sugna på att bjuda in okända mäniskor i sitt hem eller till sina djur. Det är ju trots allt en relativt ljusskygg hobby.

Det liknar ganska så mycket moment 22. Jag ser bara två egentliga vägar in i hobbyn. Den ena är att man har en nära vän som håller på som kan hjälpe en igång. Det andra är att hitta mindre nogräknade säljare och på så sätt få tag i sin första orm och sin första erfarenhet.

MVH
Magnus
ddr:
Tropfrog skrev:
Nu är jag inte själv inne på att skaffa giftormar i närtid. Men jag har sett några gånger personer som letar efter en "mentor", någon som kan lära upp dem. Det har inte varit särskillt framgångsrikt, helt utan svar. Jag tänker att även folk inom giftormshobbyn har andra saker att göra. Och alla är inte sugna på att bjuda in okända mäniskor i sitt hem eller till sina djur. Det är ju trots allt en relativt ljusskygg hobby.

Det liknar ganska så mycket moment 22. Jag ser bara två egentliga vägar in i hobbyn. Den ena är att man har en nära vän som håller på som kan hjälpe en igång. Det andra är att hitta mindre nogräknade säljare och på så sätt få tag i sin första orm och sin första erfarenhet.

MVH
Magnus

Herpetologisk förening kanske kan vara en ingång?

198
112
MoreliaMikael:

Nyttig tråd måste jag säga. Har precis gett mig in i reptilhobbyn, men har erfarenhet av spindlar etc sedan tidigare.
Tror många lätt kan bli stötta och reagera med aggressivt beteende när de blir nekade av den anledningen att den som vill sälja något ofta är ute efter att bli av med grejerna / få pengar.

Dock är det ju precis som du säger, Pngtaipan, att dessa djur kan resultera i livslånga skador och t.om döden om inte maximal säkerhet tas.
Inte bara det, utan en osäker ägare skapar en osäker och mer stressad orm. Båda förlorar på det.

I övrigt vill jag bara flika in en fråga! Vilken giftorm är den bästa att börja med? Då jag precis klivit in i hobbyn så kommer jag inte att syssla med sådant på flera år, men det vore intressant att veta vad man kan förvänta sig / drömma sig mot en dag.


281
366
Cartaq:
Hittade lite intressanta bilder jag ville dela med mig utav. då jag sparade bilderna men inte inlägget eller hemsidan så kan jag tyvärr inte hänvisa till källan. anser mod eller annan att det inte hör hemma här så får inlägget gärna raderas.

Min personliga åsikt kring gift är att som säljare ha ett visst ansvar till vem man säljer, skadorna kan i många fall bli permanenta och amputering av kroppsdelar som följd. att som säljare ha en dålig attityd är fel, men hellre neka försäljning än att tveksamt godkänna. 










26
26
Jorg:
SgtDeepshit skrev:
Nyttig tråd måste jag säga. Har precis gett mig in i reptilhobbyn, men har erfarenhet av spindlar etc sedan tidigare.
Tror många lätt kan bli stötta och reagera med aggressivt beteende när de blir nekade av den anledningen att den som vill sälja något ofta är ute efter att bli av med grejerna / få pengar.

Dock är det ju precis som du säger, Pngtaipan, att dessa djur kan resultera i livslånga skador och t.om döden om inte maximal säkerhet tas.
Inte bara det, utan en osäker ägare skapar en osäker och mer stressad orm. Båda förlorar på det.

I övrigt vill jag bara flika in en fråga! Vilken giftorm är den bästa att börja med? Då jag precis klivit in i hobbyn så kommer jag inte att syssla med sådant på flera år, men det vore intressant att veta vad man kan förvänta sig / drömma sig mot en dag.


Finns inga bra nybörjare giftormar... 

5110
3881
Tropfrog:
Jorg skrev:

Finns inga bra nybörjare giftormar... 


Den åsikten har framförts tidigare i denna tråd. Jag har full förståelse varför man har den inställningen. Samtidigt så kan det ju leda till att nybörjare ger sig på de mest defensiva arterna, eller de mest giftiga.

Givetvis finns det inga ofarliga giftormar. En orm som anses ha ett mindre potent gift kan också vara dödligt, alla människor reagerar ju olika. En vanlig geting kan ju vara dödlig vid stick på fel person, på fel ställe och det vet man inte förrän man fått första sticket.

Samtidigt så tror jag som saknar egen erfarenhet att det ändå vore bra om de som kan det är lite mer öppna till att peka nybörjare i rätt riktning. För vad som kan hända om de ger sig på fel djur är inte heller bra för hobbyn. Det finns ju trots allt giftormar som är mindre defensiva.

Jag har bara jobbat i närheten av giftormar och experter på området. Och har därför lite insyn trots avsaknaden av egen erfarenhet.

Men onekligen är det lite moment 22 här också. Man vill gärna avla på sina djur och sälja överskott, men ändå hålla alla nybörjare utanför hobbyn för deras egen säkerhet. Det är givetvis med goda intentioner och ansvarstagande. Man vill ju inte vara ansvarig för andra människors allvarliga skador. Men jag tänker att de som vill får tag i djuren förr eller senare, oseriösa människor finns. Vilket ansvar har då personen som nekat samma person en potentiellt mindre farlig orm?

Jag säger inte att jag har alla svaren, men det är onekligen värt att tänka på.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 6
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild