Fråga ang ventilation.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

143
154
TerraBygg:
Mickee skrev:


Är värmemattan under utgångsvent. ett måste för cirkulationen?


Först o främst, jag är inte på något sätt en expert på flödessimuleringar utan överlåter detta till dem som faktiskt kan det.

Jag tog en snabb skärmdump på en simulering jag gjorde med "fel" placering, detta är ungefär halvvägs (dvs, 90 sekunder) av hela simuleringen och som jag tolkar det och som jag även tycker att det blir på de filmer jag gjort så blir det inte alls samma "flöde" mella inluft och utluft. Bry dig inte om färgerna i sig, de representerar temperaturen och är bara mellan 22 och 28 grader även om jag simulerade med en matta på 35 grader och omgivande väggar som var 21 grader. Eftersom jag inte kommer ihåg vilka gränser jag hade på filmen eller vilka andra inställningar jag gjorde då så går det inte att helt bara titta på den simuleringen o sen denna o jämföra.


196
268
NickeJ89:
peter54 skrev:


Ursprunget till hela min tanke runt ventilation, var en artikel för tidningen Snoken och ormhållning i terrarium generellt, men där just ventilationen var ett stycke i artikeln. Minns nu inte längre vilket år eller vilket nr, men tidningen har en Lampropeltis pyromelana på omslaget, sannolikt sent 80-tal.

Jag är högst tveksam till att använda fläkt för en såpass liten luftvolym, men om man manipulerar befintliga öppningar så att de inte blir utsläppshål genom att exempelvis minimera dem, så kanske en pyttefläkt behövs.

I Snoken nummer 2 -88 finns det ett kapitel av Jan Malmgren om "Att bygg terrarium". Är dock ingen orm på framsidan utan en ödla.

128
44
scienta:

Vad synd att jag missat den här tråden. Såhär ett år senare så tänker jag ändå göra ett försök till återupplivning (terrabygg kanske har någon ny, skojig simulering)!

Jag är inte heller någon expert i frågan, men jag har försökt göra en del efterforskningar. Den formel Peter54 anger fungerar hyfsat bra i praktiken (har personligen alltid utgått ifrån den vid nybygge), men - som han säger själv - är den vetenskapligt inkorrekt. För den som verkligen vill beräkna luftombyten (angivet som t.ex. liter per minut, dvs. m3 och inte m2) så är det en hyfsat krånglig ekvation som involverar tryckskillnader och andra värden som man mer eller mindre får gissa sig till, om man inte har korrekt mätutrustning.

En aspekt som sällan diskuteras är effekten av olika dimension på ventilationsöppningarna - effekten av att ha större potentiell ut-luft än in-luft. Teoretiskt skapas då över- eller undertryck, vilket kan ha olika önskade effekter på resultatet.

Som ni har diskuterat, gällande placering av värmekälla, så bör det teoretiskt leda till en högre medel-temperatur i terrariet om värmekällan placeras vid in-luften istället för ut-luften. Detta påverkar säkerligen det potentiella luftombytet, men om luften utanför terrariet är lägre än i så kan högre medeltemperatur vara mer önskvärt.

Teoretiska tankar och funderingar, ventilation är alltid en svår fråga. Det är alltid bättre med för mycket än för lite ventilation, för fukt ska aldrig "stanna".


10
10
Marcusju:
Väldigt intressant tråd!

Men jag tror jag räknar tokigt...
Håller på och bygger ett gäng 120x50x60 Längd Djup Höjd
Då räknar jag såhär:

Ingångshålet på mitten av ena sidan och ut strax under taket på andra sidan. Räkna ut arean på alla väggytor, alltså inte golv och tak, multiplicera med 0.02, svaret är den totala ventilationsarean så dela svaret med 2 så ser du hur stort varje ventilationshål behöver vara

längd    höjd
1,2m x 0,6m = 0,72m2 x 2 sidor = 1,44m2
0,5m x 0,6m = 0,30m2 x 2 sidor = 0,60m2

1,44m2 + 0,6m2 = 2,04m2 Total area (långsida vägg 1, långsida vägg 2 (glas), kortsida 1, kortsida 2)

Regnskog
2,04 x 0,02 = 0,0408m / 2 (antal hål, in/ut) = 0,02m2
Eller 2cm2 per sida?

Öken
2,04 x 0,04 = 0,0816m / 2 (antal hål, in/ut) = 0,04m2
Eller 4cm2 per sida?

Verkar märkligt med så små ventilationshål...? :)

Gör ett nytt försök, räknar i centimeter den här gången

Centimeter
120 x 60 = 7200 cm2 x 2 (sidor) = 14 400 cm2
50 x 60 = 3000 cm2 x 2 (sidor) = 6000 cm2
14 400 + 6000 cm2 = 20 400 cm2

Regnskog
20 400 x 0,02 = 408 / 2 (öppningar) = 204 cm2 per sida
Roten ur, ger 14
Alltså 14 x 14 cm hål

Öken
20 400 x 0,04 = 816 / 2 (öppningar) = 408 cm2 per sida
Roten ur, ger 20
Alltså 20 x 20 cm hål

Nu känns det som väldigt stora hål istället? :D

953
1840
peter54:
Finns en enklare formel du kan överväga. Räkna ytan på de fyra väggarna, alltså även fronten, skippa tak och botten i uträkningen. Ta upp hål som motsvarar 2% av ytan för regnskog, 4 % för öken. Inget hål nedanför halva höjden, då kan det uppstå drag istället, men om du tänker dig två öppnongar - en i varje gavel, så lägger du den ena direkt under taknivå och den andra så att den nedre kanten av hålet ligger på halva terrariets höjd. Tar du upp tre hål så lägger du det tredje mitt emellan.

164
35
anders890:
peter54 skrev:
Finns en enklare formel du kan överväga. Räkna ytan på de fyra väggarna, alltså även fronten, skippa tak och botten i uträkningen. Ta upp hål som motsvarar 2% av ytan för regnskog, 4 % för öken. Inget hål nedanför halva höjden, då kan det uppstå drag istället, men om du tänker dig två öppnongar - en i varje gavel, så lägger du den ena direkt under taknivå och den andra så att den nedre kanten av hålet ligger på halva terrariets höjd. Tar du upp tre hål så lägger du det tredje mitt emellan.


Jag har inga vetenskapliga grunder eller källhänvisningar till det jag påstår nu, men jag tror inte att det kan uppstå vad man klassar som "drag" i den här typen av självdrags/ventilations-lösningar I terrarium, och även om det skulle göra det i någon mån, så tror jag knappast att det skulle skada invånarna i burken.

10
5
hundpappan:
Har en ventilationsfundering jag funderar på inför byggplaner så fyller på här. Vid terrarium med temperaturgradient, säg att höger sida är varmare och vänster sida svalare, borde jag placera ventilation högre på höger sida och lite lägre på vänster sida då? Tänker eftersom varm luft stiger och ventilationen bör sitta på lite olika höjd. Eller spelar det någon roll? Är varken bra på matte, fysik eller innehar gymnasieexamen för den delen så det är ren spekulation från mitt håll!

Medlem i SkHF
969
1084
NellyNiklas:

hundpappan skrev:
Har en ventilationsfundering jag funderar på inför byggplaner så fyller på här. Vid terrarium med temperaturgradient, säg att höger sida är varmare och vänster sida svalare, borde jag placera ventilation högre på höger sida och lite lägre på vänster sida då? Tänker eftersom varm luft stiger och ventilationen bör sitta på lite olika höjd. Eller spelar det någon roll? Är varken bra på matte, fysik eller innehar gymnasieexamen för den delen så det är ren spekulation från mitt håll!


Ventilationen på varma sidan bör sitta högre än ventilationen på kalla sidan. 


10
5
hundpappan:
NellyNiklas skrev:


 

Ventilationen på varma sidan bör sitta högre än ventilationen på kalla sidan. 


Tack, toppen, då har jag den delen under kontroll!

953
1840
peter54:
anders890 skrev:


Jag har inga vetenskapliga grunder eller källhänvisningar till det jag påstår nu, men jag tror inte att det kan uppstå vad man klassar som "drag" i den här typen av självdrags/ventilations-lösningar I terrarium, och även om det skulle göra det i någon mån, så tror jag knappast att det skulle skada invånarna i burken.


Gör man ventilationsöppningar i marknivå så uppstår definitivt drag.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild