Vipera berus

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 8

20
22
vipera84:
Rosenlukas skrev:

Finns flera i Sverige, bara att kolla folk som håller arten genom medlemsregistret. Annars finns alltid terraristik.com
Testa lägga upp en sökes annons :)
Väntar du till slutet av sommarn lär det säkert dyka upp en del ungar


Vet du någon ?

20
22
vipera84:
peter54 skrev:


Vänta lite nu, har killen svenska reptiler? Då är det väl snarare en polisanmälan som är aktuell snarare än att köpa ifrån honom?



Jag måste få köpa en berus av någon uppfödare och sen om han/hon bryter mot vissa regler är dens business 

Så länge djuren är friska och glada är jag nöjd

Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:

vipera84 skrev:



Jag måste få köpa en berus av någon uppfödare och sen om han/hon bryter mot vissa regler är dens business 

Så länge djuren är friska och glada är jag nöjd


Vilken tråkig inställning! :D Varför inte leta reda på en seriös uppfödare istället för att chansa? Från bra uppfödare får man ju alltid väl fungerande och friska djur. Just Vipera berus cb är det inga problem att få tag i om man verkligen vill :) Enklast är såklart Tyskland. Finns säkert någon i Sverige också, är för dåligt insatt i giftormar för att veta med säkerhet. 


1275
1724
Falk:
Jag skulle hellre gett rekommendationen att denne person aldrig skaffar sej en giftorm istället för att tipsa honom om att vända sej till terraristik Tyskland. 

Han har ingen presentation, ingen vet vem han är, ingen info om tidigare ägda gift, föreningar osv. Killen har inte ens koll på vad som gäller angående Vipera berus. Så med andra ord en helt anonym person som visar på okunskap på det djuret som han själv ämnar köpa. 

I hans annons så nämner han inte ens att han kan lämna referenser!

Nästa tråd han skapar så kanske han vill köpa en skallerorm eller en taipan,  tänker ni tipsa honom då också på vars dessa finns?

Har man gått via mentor och skaffat sej minsta möjliga baskunskap så skapar man inte sådana trådar eller annonserar som Vipera84 gör. 


459
138
Pakke:
MartinJ skrev:

Nu baserar jag förvisso detta på ett mail från från Jordbruksverket från 2011, men så länge reglerna inte har ändrats sedan dess så stämmer detta inte rakt av heller. 2011 mailade jag jordbruksverket och frågade hurvida man får hålla kopparödda eller inte i Sverige, med tanke på just att det är en art som finns i Sverige. Eftersom jag då hade hört att man endast får ha individer som levt minst två generationer i fångenskap, frågade jag även om det stämmer. Jag fick då detta svar, som i korthet går ut på att det finns inget som säger att man inte får ha svenska reptiler "bara för att de är svenska reptiler", och att de ej heller måste levt ett visst antal generationer i fångenskap (man får däremot inte hålla vildfångade individer). Skall dock observeras att detta gäller just kopparödla, där andra svenska reptiler kan vara upptagna i andra bilagor än just den arten. Se hela mailet nedan:


"Hej Martin!
Att du inte har hittat någon regel som säger att man bara får hålla Anguis fragilis i fångenskap om de har levt två generationer i fångenskap beror på att det inte finns någon sådan regel. Det här problemet är lite invecklats så jag tar det steg gör steg.


Frågan är alltså om det finns någon föreskrift som förhindrar hållande av Anguis fragilis som härstammar från vildfångade föräldrar. Kopparödlan är upptagen på artskyddsförordningens bilaga b. Den är däremot inte upptagen på bilaga 1. Det är i första hand bilaga 1 som är intressant i detta sammanhang.

Artskyddsförordningen 2007:845 23 § säger att.

Det är förbjudet att förvara eller transportera
1. levande fåglar och fågelägg med embryo av arter som lever vilt inom Europeiska unionens europeiska territorium,
2. levande djur och växter av de arter som i bilaga 1 till denna förordning har markerats med N eller n.

Förbudet gäller alla levnadsstadier hos djuren och alla stadier i växternas biologiska cykel.

Med andra ord är grundregeln att det är förbjudet att inneha alla arter som finns i bilaga 1. Det finns dock ett undantag, Enligt 28 § samma förordning gäller att:

Förbudet i 23 § gäller inte
1. djur och fågelägg, om det visas att exemplaret har tagits från naturen i enlighet med bestämmelser i jaktlagen (1987:259),
2. växter och djur utom fåglar, om det visas att varken växten eller djuret eller dess föräldrageneration har levt vilt,
3. växter och djur, om det visas att exemplaret har tagits från naturen på ett lagligt sätt före den 1 januari 1999,
4. vid transitering i enlighet med rådets förordning (EG) nr 338/97,
5. tillfällig förvaring i samband med omhändertagande för vård och behandling på grund av sjukdom eller skada, eller
6. fasan, rapphöna och gräsand.

Enligt 2 punkten får man således bara hålla sådana arter som markerats med N eller n i bilaga 1 om både föräldrar och avkommor levt hela sina liv i fångenskap. Men eftersom Anguis fragilis inte omfattas av bilaga 1 finns inget krav på att både djuret och föräldrarna måste ha levt i fångenskap.

Nästa fråga som är intressant är vad våra svenska djurskyddsregler säger om att hålla vildfångade djur. Enligt DFS 2004:16 L 80 1 kap. 4 § får man inte hålla, förmedla eller sälja vildfångade djur för sällskap och hobby. Förbudet gäller alla djur utom akvariefisk.

Slutsatsen blir alltså att: Man får inte hålla vildfångade Anguis fragilis men det är tillåtet att hålla ungar som är avkomma till vildfångade föräldrar."


Jag vill återigen påpeka att detta är från år 2011, och det kan ha ändrats sedan dess, vilket jag inte har koll på.


Det är EXAKT vad jag menade!

Till en som frågade till mig om han har sandödlor som är svensk lokalitet, men nej, jag läste fel. Jag är ledsen att jag skapade missförstånd här. Jag såg nu nyss han frågade om han hade svensk lokalitet, så jag gav fel svar. (Läser för fort sen skriver utan tänka) Så självklart är mitt fel. Så är det absolut hans sandödlor som kommit från tyska lokaler. :)

Dock ni måste veta att några tyskar SOM HAR fångenuppfödda ödlor//kopparödlor som kommit från svensk lokalitet i några generationer efteråt.

Men som Martinj nämnde tidigare, som jag instämmer helt fulltständigt.

Och jag ber absolut mycket om ursäkt att jag skapade missförstånd här.

459
138
Pakke:
Minns att jag kontaktade med en tyske, men minns inte exakt hans namn. Dock minns jag att han svarade mig att han hade skogsödlor som kommit från svensk lokalitet och han har uppfött de några generationer utan problem. Kontaktade med honom ca senast i 2008. Och svaret är ja, han har papper med det.

20
22
vipera84:
Jonas_ skrev:


 

Vilken tråkig inställning! :D Varför inte leta reda på en seriös uppfödare istället för att chansa? Från bra uppfödare får man ju alltid väl fungerande och friska djur. Just Vipera berus cb är det inga problem att få tag i om man verkligen vill :) Enklast är såklart Tyskland. Finns säkert någon i Sverige också, är för dåligt insatt i giftormar för att veta med säkerhet. 



Hoppas det finns någon på hemmaplan 

20
22
vipera84:
Falk skrev:
Jag skulle hellre gett rekommendationen att denne person aldrig skaffar sej en giftorm istället för att tipsa honom om att vända sej till terraristik Tyskland. 

Han har ingen presentation, ingen vet vem han är, ingen info om tidigare ägda gift, föreningar osv. Killen har inte ens koll på vad som gäller angående Vipera berus. Så med andra ord en helt anonym person som visar på okunskap på det djuret som han själv ämnar köpa. 

I hans annons så nämner han inte ens att han kan lämna referenser!

Nästa tråd han skapar så kanske han vill köpa en skallerorm eller en taipan,  tänker ni tipsa honom då också på vars dessa finns?

Har man gått via mentor och skaffat sej minsta möjliga baskunskap så skapar man inte sådana trådar eller annonserar som Vipera84 gör. 



Tycker du låter omogen som går till personangrepp 

Det vittnar snarare om att du borde ha småfisk  istället för orm 


1275
1724
Falk:
vipera84 skrev:


Tycker du låter omogen som går till personangrepp 

Det vittnar snarare om att du borde ha småfisk  istället för orm 




Så jag har inga belägg för min kritik menar du?

Du får mer än gärna visa att jag har fel :-) Varsågod :

953
1840
peter54:
vipera84 skrev:



Jag måste få köpa en berus av någon uppfödare och sen om han/hon bryter mot vissa regler är dens business 

Så länge djuren är friska och glada är jag nöjd



Håller med Jonas, vilken trist attityd att gå ut med på en terrariesajt, den där sortens "reklam" vill nog ingen sajtvärd stoltsera med. Vore jag "in charge" åkte du ut direkt efter ett sånt uttalande. Det är ju att mer eller mindre uppmana till olagligheter som knappast gynnar vare sig djur eller ägare och framför allt inte sajten.

Jag känner till att man kan köpa exempelvis ryska cb Vipera berus och ta in dem till Sverige helt lagligt så länge dokumentationen är schysst, men att köpa eller sälja ungar av vildfångade svenska huggormar, låt vara att de är transporterade till Tyskland och kallas cb, låter inte rätt i mina öron och jag undrar verkligen om det går att få valid dokumentation på såna djur.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 8
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild